تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آریستوکلس ملقب به افلاطون دوّمین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانه یونانی (سقراط، افلاطون و ارسطو) می باشد و نخستین فیلسوفیست که آثار مکتوب از او به جا مانده و همچنین بسیاری او را بزرگ‍ترین فیلسوف تاریخ می‌دانند. او در کتاب جمهور در رابطه با عدالت و دلیل طغیان انسان ها می نویسد که :

 

اینان می گویند که خدایان هستی واقعی و طبیعی نیستند بلکه زادگان هنر و قراردادند. به همین علت هر قومی در پرستش آنها شیوه ای دیگر دارد بسته به اینکه افراد قوم در هنگام وضع قوانین چه توافقی در این باره کرده باشند. نیکی و زیبایی طبیعی نیز غیر از آن نیکی و زیبایی است که قوانین درباره اش سخن می گویند.

 

عدالت در طبیعت اصلا نیست بلکه زاده ذهن آدمیان است. از این رو آدمیان درباره آن همواره با یکدیگر در نزاع و مناقشه اند و هر روز آن را به نحوی دیگر تعبیر می کنند. و هر تعبیری که هر بار از آن بدست می دهند، مادام که تازه است و هنوز تغییری در آن نداده اند ، قدرت قانونی پیدا می کند.

 

همین خود دلیل است بر این که عدالت و حق زاییده هنر ، قرارداد و قانون است و در نظام طبیعت جایی برای آن نیست. این است آن نظریه ای که مردان خردمند به جوانان می آموزند و گاه به نثر و گاه به شعر به آنان تلقین می کنند که حق آن است که بتوان به زور بر کرسی نشاند.

 

شیوع اینگونه عقاید سبب شده است که جوانان چنان رفتاری در پیش گیرند که گویی خدایی در جهان نیست. همه طغیان و شورشها نیز شاید از این عقاید است زیرا آنها مردمان را به سوی زندگی خاصی سوق می دهند که بر پایه حق طبیعی استوار است و مهمترین اصلی که در آن حکم فرماست این است که، آدمی نباید گردن به فرمان قانون بنهد و کمر به خدمت دیگران ببندد بلکه تا آنجا که میسر است باید بکوشد تا به دیگران فرمان براند.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics