تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اَرسطو یا ارسطاطالیس، از فیلسوفان یونان باستان بود. او یکی از مهم‌ترین فیلسوفان غربی به حساب می‌آید. در هجده سالگی به آکادمی افلاطون راه یافت و به مدت بیست سال در مکتب افلاطون کسب دانش کرد و آموزگار اسکندر مقدونی بود. نوشته های او در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون از جمله فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست‌شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق بوده‌اند.

 

ارسطو به همراه سقراط و افلاطون از تأثیر گذارترین و بزرگترین فیلسوفان یونان باستان بوده‌است. این سه تن فلسفه غربی را بر اساس فلسفه پیش از سقراط یونان بنیاد نمودند. ارسطو فلسفه را به‌عنوان «دانش هستی» تعریف می‌کرد. وی در کتاب سیاست در وصف فضیلت می نویسد که :

 

بیشتر مردم می‌اندیشند که اندکی فضیلت برای آنان کافی است، ولی آرزوهایشان برای داشتن سرمایه و نیرو و افتخار و مزایای دیگر هیچ اندازه و حد نمی‌شناسد. اما سعادت خواه در فضیلت باشد و خواه در لذت و خواه هر دو، آنان که از هوش و صفات درخشان اخلاقی بهره‌مندند ولی مال به‌اندازه دارند، می‌توانند زودتر از کسانی سعادتمند شوند که بیش از حد لازم ثروت دارند، ولی از نیکی‌ها و سرمایه‌های معنوی دیگر بی‌بهره‌اند.

 

حتی کسانی که زندگی فضیلت‌آمیز را از هر نوع زندگی دیگر دلپذیرتر می‌دانند درباره‌ی این مسئله همدل نیستند که آیا باید زندگی پرکار و سیاسی را برگزید یا آن‌که از غوغای کارهای دنیوی آسوده بود و زندگی گوشه‌نشینی و فراغت را پیشه کرد که به عقیده‌ی برخی تنها زندگیِ شایسته‌ی فیلسوفان است. درواقع همه‌ی کسانی که، چه در گذشته و چه در زمان حال، سودای ناموری به فضیلت در سر داشته‌اند یکی از دو شیوه زندگی، یعنی شیوه‌ی سیاسی و شیوه‌ی فلسفی، را برگزیده‌اند.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics