تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اشتباهات رایج در خصوص بازار سهام

برگه سهام، مشخص کننده میزان مالکیت منافع یک شرکت است. به عبارت دیگر، یک شرکت در ازای محصولات و خدمات خود درآمدی کسب می کند که آن را در ابتدا صرف پرداخت برای مواد اولیه، دستمزد، آب و برق و وجوه استقراض شده می کند و آنچه که باقی می ماند به سهامداران شرکت تعلق می گیرد.

 

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبر گزاری بازار سرمایه ایران یکی از سوء تعبیرها نسبت به بازار سهام این است که: سرمایه گذاری در بازار سهام نوعی قمار است. متاسفانه این درک نادرست از بازار سهام نه تنها در افکار عمومی بلکه نزد برخی نخبگان و تحصیل کرده ها نیز مطرح است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، برگه سهام، مشخص کننده میزان مالکیت منافع یک شرکت است. به عبارت دیگر، یک شرکت در ازای محصولات و خدمات خود درآمدی کسب می کند که آن را در ابتدا صرف پرداخت برای مواد اولیه، دستمزد، آب و برق و وجوه استقراض شده می کند و آنچه که باقی می ماند به سهامداران شرکت تعلق می گیرد.

 

این منافع باقی مانده بر حسب ریسک های تجاری و مالی و نحوه مدیریت می تواند مثبت یا منفی باشد. در آنجا که سهامداران نسبت به سایر ذینفعان شرکت همچون طلبکاران، کارکنان، عرضه کنندگان کالا و خدمات و غیره در معرض ریسک یا تغییرات بازده بیشتری قرار می گیرند، خواهان بازده بالاتری هستند.

 

تحقیقات و تجارب بازار سهام نشان داده است که در بلند مدت همواره این انتظار برآورده شده است یعنی در بلند مدت ثروت سهامداران مستمرًا رو به افزایش بوده است. به عبارت دیگر ارزش سهام نسبت به سایر اوراق بهادار رشدی بیشتر را نشان داده است. 

 

عمدتا این رشد مستمر در ارزش سهام است که سرمایه گذاری در سهام را از قماربازی تفکیک کرده است. به عبارت ساده تر، درصورتی که شما مجموعه سهامی را بخرید و برای بلندمدت نگه دارید، هرچند پرتفوی سهام شما از لحاظ ارزش رشد می کند اما از این بابت شخص دیگر متضرر نخواهد شد.

 

در حالی که در جریان قماربازی، هر ریال پولی که شما برنده شوید شخص دیگری به همان میزان بازنده می شود. دلیل آن این است که در قماربازی چیزی تولید یا خلق نمی شود و بازدهی برنده از جیب بازنده است. بنابراین سود در قمار، تصادفی است و مبتنی بر منطق و تحلیل صورت های مالی و ... نیست.

 

در حالیکه افزایش ارزش سهام شما موجب کاهش ثروت شخص دیگری نمی شود زیرا سهامداران با تعویق مصرف کالا و خدمات وجوه لازم برای تولید کالاها و خدمات شرکت ها را فراهم می سازند. بنابراین، کسب سود در بورس، تصادفی نیست و با تحلیل و درک و شناخت درست سهام صورت می پذیرد.

منبع خبر: بازار سرمایه ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics