تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

وضعیت بحرانی ۶۰ درصد از مطالبات غیرجاری بانک‌ها

رئیس کمیته‌ی پولی و بانکی دبیرخانه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح چالش‌های سیستم بانکی گفت: در طبقه‌بندی مطالبات غیر جاری سهم مطالبات مشکوک‌والوصول و لاوصول که چراغ قرمزی برای بانک‌ها است به بالای 60 درصد رسید که این یک چالش بزرگ برای نظام بانکی است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران، اصغر ابوالحسنی در همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 1396 با بیان این‌که مطالبات غیرجاری از بعد اقتصاد واقعی و اقتصاد قابل بحث است گفت مطالبات غیرجاری با آخرین آمار به 110 هزار میلیارد تومان رسیده اما ترکیب آن بیشتر قابل تأمل است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی همچنین به نسبت کفایت سرمایه اشاره کرد و افزود: طبق استانداردهای بین‌المللی کفایت سرمایه حداقل باید 8 درصد باشد. طبق استانداردهای بال 2 باید به 12 درصد برسد اما متوسط کفایت سرمایه در شبکه بانکی ایران 5.5 درصد است و این نسبت برخی بانک‌های تجاری دولتی منفی است.

 

 

ابوالحسنی گفت: سال‌ها است بر افزایش سرمایه بانک‌ها تأکید می‌شود اما محل تأمین آن کجاست؟ می‌گویند اموال فروخته شود و یا اوراق فروخته شود و صرف افزایش سرمایه بانک‌ها است اما وقتی اقتصاد با چالش تأمین مالی مواجه است چه‌گونه می‌توان اوراق فروخت؟

رئیس کمیته‌ی پولی و بانکی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بدهی‌ بانک‌ها به بانک مرکزی گفت: در سال‌های گذشته مدام به تأمین مالی مسکن مهر اشاره می‌شد و آن را یک تنش نامناسب تأمین مالی قلمداد می‌کردند اما هم‌اکنون که مسکن مهر از طریق خط اعتبار بانک مرکزی تأمین مالی نمی‌شود چرا بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مدام در حال افزایش است و ما همواره امیدواریم با ورود منابع خارجی و برجام و همه ما و شما با هم مشکلات را حل کنیم. اما وضعیت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به حدی رسیده که سیستم ساتنای چندین بانک قطع شده و حساب آنها قرمز است.

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics