تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گواهی سپرده کالای سکه طلا

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، گواهی سپرده کالایی، ورقۀ بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است.

 

یکی از راه­ های سرمایه­ گذاری طلا استفاده از ظرفیت گواهی سپرده کالای سکه طلا در بورس کالای ایران است که در ادامه در این خصوص توضیح داده خواهد شد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری بازار سرمایه(سنا)، بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، گواهی سپرده کالایی، ورقۀ بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است.

 

مهم‌ترین مزایای گواهی سپرده کالایی برای فعالان بازار سرمایه به شرح ذیل است:

·عدم نیاز به تحویل فیزیکی، جا به‌ جایی، تحمل هزینه و افت مربوطه در هر بار خرید؛

·نگهداری کالا در شرایط استاندارد با هزینه پایین؛

·امکان خرید و فروش مستمر و متعدد بدون جا به‌ جایی؛

·ایجاد اطمینان در خریدار و فروشنده نسبت به کیفیت کالای خریداری شده و مسئولیت انبار پذیرش شده نزد بورس نسبت به کیفیت و کمیت کالای خریداری شده؛

· امکان فروش محصول به قیمت واقعی به ویژه با افزایش حجم معاملات و تعداد فعالان بازار در بورس کالا؛

·  استانداردسازی محصول قابل پذیرش در انبار و افزایش تعهد به استاندارد کالا بین خریداران و فروشندگان؛

·کمک به ارتقای برند زعفران ایرانی با توجه به انتشار اطلاعات قیمت­ها و حجم معاملات به صورت برخط و از طریق اینترنت در سطح کشور و دنیا و امکان حضور مستقیم خریداران بین­ المللی در این معاملات؛

·امکان تأمین مالی تولیدکنندگان دارای گواهی سپرده زعفران در صورت موافقت بانک­ها با توثیق گواهی سپرده با توجه به وجود بستر قانونی توثیق در دستورالعمل مربوطه در بورس کالا.

 

برخی از کارکردهای گواهی سپرده کالایی به شرح ذیل است:

·ابزار معاملاتی: این اوراق به دلیل استاندارد بودن و اخذ مجوزهای مورد نیاز و نیز ورقه بهادار بودن، قابلیت معاملات در انواع بازارها را دارا است.

 

·ابزار تأمین مالی: به دلیل ماهیت اوراق بهادار بودن گواهی سپرده کالایی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد یک بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری (تعیین شده توسط بورس) نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کرد.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

·ابزاری برای کمک به تنظیم بازار: با توجه به ماهیت تولید برخی کالاها که در برخی برهه­های زمانی با مازاد عرضه و در برخی زمان­ها با مازاد تقاضا مواجه هستند، امکان انبار کردن آن‌ها و تأمین مالی برای دوره زمانی نگهداری کالا و فروش کالا در زمان مناسب، می­تواند به تنظیم بازار این کالاها کمک کند.

 

·ابزار تحویل قراردادهای آتی: دارندگان موقعیت تعهدی فروش در بازار قراردادهای آتی در صورتی که تا سررسید قرارداد اقدام به بستن موقعیت تعهدی خود ننمایند، ملزم به تحویل کالا به خریدار است، درنتیجه می توانند با خرید این اوراق اقدام به تسویه نمایند.

 

گواهی سپرده سکه طلا

اگر فردی تصمیم به خرید سکه در این قالب بگیرد، در صورت داشتن کد بورس (سهام) می‌تواند نسبت به خرید سکه بهار آزادی در بورس اقدام کند. خزانه­های بانک رفاه کارگران، ملت و سامان (در یک بازه زمانی، این سه بانک در این زمینه فعال بودند) نسبت به نگهداری سکه­های خریداری شده تا زمانی که خریدار قصد تحویل گرفتن سکه را داشته باشد، اقدام می ‌نماید. از فردای روز معامله، سکه توسط دارنده گواهی قابل دریافت می­باشد.

 

اگر شخصی دارنده سکه طلای بهار آزادی در منزل یا گاوصندوق خود باشد، می ­تواند سکه ها را به خزانه بانک­ های فوق­ الذکر تحویل داده و پس از اصالت‌ سنجی سکه توسط خزانه بانک، یک قبض دریافت کند. فردای تحویل، این قبض تبدیل به گواهی سپرده بانام، به نام دارنده سکه شده و در بورس قابل معامله خواهد بود. دارنده گواهی، به فاصله یک روز از درخواست، می‌تواند سکه خود را از خزانه بانک تحویل بگیرد. در تصویر شماره 1 صفحه معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا در سایت www.tsetmc.com نمایش داده شده است.

 

 

در نمودار زیر اختلاف بین گواهی سپرده و نرخ بازار به شرح ذیل قرار داده شده است. در برخی از موارد اختلافاتی بین قیمت­ها مشاهده می­شود که بخش عمده‌ای از اختلافات به این دلیل است که بازار گواهی سپرده تا 15:30 هست اما بازار نقدی تا پاسی از شب ادامه دارد درنتیجه قیمت­ها متفاوت است.  از طرفی قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد میانگین قیمت فروش محاسبه می­شود، در حالی که در گواهی سپرده کالایی این موضوع نیست و به قیمت فروش میل می­کند.

تصویر شماره 2. همگرایی قیمت سکه بهار آزادی و گواهی سپرده کالایی طلا

 

کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا

 

جدول شماره 1. کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا

لازم به ذکر است هزینه ارزیابی و کارشناسی هر سکه 500 تومان (در زمان تحویل دریافت می‌شود) بوده و هزینه انبارداری هر سکه روزانه ۵ تومان است.

 

برخی از مشخصات گواهی سپرده کالایی سکه طلا

 

جدول شماره 2. برخی از مشخصات گواهی سپرده کالایی سکه طلا

ساعت معاملاتی در برهه­ای ممکن است توسط بورس کالای ایران تغییر یابد.

 

منبع خبر: بازار سرمایه ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics