تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سیف: صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی از استحکام و ثبات لازم برخوردار نیست

در ده سالی که تحریم‌ها شدت گرفته بود تحولات اساسی در صنعت بانکداری دنیا به وجود آمد و ما از این تحولات و استانداردهای ناشی از آن بیگانه و دور هستیم.


به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران، ولی اله سیف، در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، ضمن توضیحات بالا افزود: متاسفانه صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی از استحکام و ثبات لازم برخوردار نیستند و با استانداردهای روز بین المللی انطباق ندارند.


وی در خصوص عدم همکاری گروهی از بانک‌های خارجی با ایران علیرغم رفع تحریم‌ها هم خاطرنشان کرد: بخشی از این شرایط ناشی از نگرانی از بازگشت تحریم‌هاست اما بخش دیگری هم ناشی از عدم رعایت استانداردهای بین المللی از سوی بانک‌های ایرانی است. در واقع مقایسه‌ی استانداردهای رعایت شده از سوی این بانک‌ها با قوانین واستانداردهای مورد استفاده بانک‌های ایرانی، امیدوار کننده نیست. به عنوان مثال نرخ کفایت سرمایه‌ی بانک‌ها که امروز نقش مهمی در سیستم بانکداری ایفا می کند در جهان به طور میانگین 12 درصد است اما متاسفانه در سیستم بانکی ایران این رقم به طور متوسط به 4.5 تا 5 درصد می‌رسد.

 

سیف گفت: در چنین شرایطی اگر صورت‌های مالی بانک‌های ما به دست بانکی اروپایی برسد قطعا از نظر طرف اروپایی به هیچ عنوان اطمینان بخش نخواهد بود. البته این استانداردها، دستاورد 8 تا 10 سال گذشته برای نظام بانکی جهان است یعنی در سال‌هایی که بانک‌های ایران تحریم بودند و از این قافله عقب ماندند.

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics