تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله طلا یکی از ابزارهای سرمایه گذاری

چندی است که شیوه‌ های سنتی معاملات طلا در کشورمان تغییر پیدا کرده و ابزارهای قابل معامله طلا در بورس کالای ایران تقریباً همه نیازمندی ‌های سرمایه‌ گذاران را برطرف کرده است.

 

در حال حاضر در کشور فرصت ­های سرمایه ­گذاری و به دنبال آن بازارهای سرمایه­ گذاری متنوعی وجود دارد. یکی از بازارهای مناسب برای سرمایه­ گذاری که از سالیان بسیار دور مشتریان قدیمی خود را داشته است سرمایه­ گذاری بر طلا است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

چندی است که شیوه‌ های سنتی معاملات طلا در کشورمان تغییر پیدا کرده و ابزارهای قابل معامله طلا در بورس کالای ایران تقریباً همه نیازمندی ‌های سرمایه‌ گذاران را برطرف کرده است؛ زیرا در این بورس، امکان معاملات اوراق اختیار معامله، آتی و نقدی (از طریق گواهی سپرده کالایی) وجود دارد و سرمایه­ گذاران می ­توانند استراتژی­ های متنوعی را برای خرید و فروش این فلز گرانبها اتخاذ کنند.

علاوه بر موارد فوق‌ الذکر صندوق ­های سرمایه‌ گذاری قابل معامله طلا یکی دیگر از ابزارهای سرمایه­ گذاری است که در ادامه در خصوص آن مطالبی ارائه می شود.

 

صندوق­ های سرمایه­ گذاری کالایی قابل معامله

صندوق­ کالایی قابل معامله یکی از ابزارهای مالی نوین هست که به سرمایه­ گذار این امکان را می ­دهد، به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه­ های حمل و نقل، انبارداری و خسارت­ های احتمالی آن، اوراق این صندوق­ ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق، سرمایه ­گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد.

 

کالاهای اساسی در تمام دنیا بخش مهمی از پرتفوی سرمایه ­گذاران خرد و نهادی را تشکیل می ­دهند، لذا به همین منظور در بورس­ هایی همانند بورس لندن، سعی شده که ابزاری طراحی شود که سرمایه ­گذاران بدون نیاز به انجام معاملات آتی یا تحویل فیزیکی کالای اساسی از طریق این صندوق ­ها به کالای مورد نظر خود دسترسی یابند. نفت، طلا و نقره از جمله کالاهایی هستند که در صندوق­ های کالایی مورد معامله قرار می­ گیرند.

 

صندوق­ های کالایی قابل معامله در بورس، صندوق­ های با سرمایه متغیر هستند که واحدهای آن بنا به درخواست ناشر صادر و بازخرید شده و صدور واحدهای جدید بر اساس تقاضای بازار امکان ­پذیر است. این ویژگی منحصر به ‌فرد در واقع اطمینان ایجاد می ­کند که قیمت بازار صندوق ­های کالایی قابل معامله در بورس بسیار نزدیک به ارزش خالص دارایی­ های آن است، زیرا در غیر این صورت موجب ایجاد فرصت آربیتراژ می­ شود.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

دارایی پایه صندوق­ های سرمایه ­گذاری کالایی که در بورس کالای ایران پذیرش می­ شوند اوراق بهادار مبتنی بر کالا است. اوراق بهادار مبتنی بر کالا شامل گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی کالایی، قراردادهای اختیار معامله کالایی و قراردادهای سلف موازی استاندارد اعم از با اختیار معامله و بدون اختیار معامله است. بنابراین در ایران، صندوق­ های سرمایه­ گذاری کالایی به طور مستقیم مجوز خرید و نگهداری کالای فیزیکی را ندارند و فقط می ­توانند گواهی سپرده کالایی را خریداری کنند.

 

از مزیت ­های صندوق ­های کالایی می­ توان به کاهش هزینه­ ها، امنیت بیشتر، شفافیت بالا، متنوع ‌سازی، امکان جذب سرمایه ­های خرد و وجود معاملات ثانویه نام برد. در تصویر شماره 1، صفحه معاملاتی یکی از صندوق ‌های قابل معامله کالایی قرار گرفته است.

 

 

کارمزد معاملات واحدهای صندوق­ های قابل معامله کالایی

در جدول شماره 1 کارمزد معاملات معاملات واحدهای صندوق ­های سرمایه ­گذاری قابل معامله کالایی قرار گرفته است.

 

 جدول شماره 1: کارمزد معاملات واحدهای صندوق­ های سرمایه ­گذاری قابل معامله کالایی

 

نحوه معامله صندوق­ های قابل معامله کالایی

جهت معامله این صندوق ­ها تنها کافی است کد سهامداری (یا همان کد بورسی) داشت و با مراجعه به شرکت­ های کارگزاری دارای مجوز معاملات اوراق بهادار می ‌توان این کد را دریافت کرد.

 

منبع خبر: بازار سرمایه ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics