تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گزارش حسابداران به شفاف‌سازی فعالیت وزارتخانه‌ها کمک می‌کند

دکتر مهدی کرباسیان در همایش سراسری حسابرسان، مدیران مالی و روسای دبیرخانه هیات‌های امنای دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی و موسسات وابسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این دیدگاه که در کنار تخصص بهداشت و درمان به حوزه تخصصی اقتصادی – مالی هم توجه می‌شود، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

 

 به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از جامعه حسابداران رسمی ایران، وی ادامه داد: اختیارات هیات امناء در مقایسه با سال های 71-70 به تدریج اصلاح شده و افزایش یافته است.


کرباسیان با بیان اینکه اکنون اکثر اختیارات به هیات‌های امناء داده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر تصویب بودجه، ترازنامه و عملکرد مالی دانشگاه‌ها، تعیین حسابرس، تعیین مدیر مالی، جلب و جذب کمک مالی، تصویب آیین نامه مالی معاملاتی دانشگاه‌ها و ... با هیات امنا است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: اختیاراتی که اکنون در دانشگاه‌ها وجود دارد، هیچ سازمانی ندارد و معنی آن این است که دولت برای ارتقاء نظام سلامت اختیارات کافی را به هیات‌های امناء داده است.
کرباسیان اظهار کرد: نکته اساسی این است که باید وجوهی که هزینه می‌شود، کنترل و نظارت شود که در مسیر سیاست‌های ابلاغی وزارتخانه و مصوبات هیات امناء هزینه شده باشد.
وی گفت: نکته مهم دیگر نظم و انضباط و قانونمداری است که مشکلی با اجرا ندارد و لذا وزارتخانه و هیات امنا از طریق حسابرسی می‌تواند این نظارت و کنترل را داشته باشد. موسسات حسابرسی با توجه به مسئولیت حرفه‌ای خود، بازوی نظارتی هستند. 

 

در حال حاضر در سطح کشور 2هزار حسابدار رسمی متشکل در 200 موسسه حسابرسی، عضو جامعه حسابداران هستند.

 

وی در عین حال افزود: کارگروهی نیز در جامعه حسابداران به عنوان کارگروه کنترل کیفیت وجود دارد تا چنانچه حسابدار یا موسسه‌ای تخلف کند، طبق قانون برخورد شود. این کارگروه همچنین به شکایات نیز رسیدگی می‌کند.

 

کرباسیان حسابداران را به عنوان امین دولت و سهامداران خواند و پیشنهاد کرد: برای ارزیابی مدیران دانشگاه‌ها، یکی از عوامل، شفاف بودن حساب‌ها و گزارشات حسابرسی مقبول در نظر گرفته شود. 

 

وی گفت: در حرفه حسابداری و حسابرسی نکته مهم حسابخواهی و شفاف‌سازی است که این مسئله یکی از نکات اساسی دولت فعلی است. بنابراین، هر چه شفاف‌تر عمل کنیم، سیاست‌های دولت را بهتر اجرا کرده‌ایم.

 

وی افزود: به عنوان کسی که بیش از 20 سال در هیات امنای دانشگاه‌ها افتخار خدمت دارم، باید ابراز کنم که طی دو سال گذشته نظم مناسبی صورت گرفته و سطح سلامت و شفافیت مالی ارتقاء یافته است.

 

کرباسیان گفت: هر آنچه که از حسابرسان انتظار دارید، باید در چارچوب استانداردهای حسابداری به آنها اعلام شود، قطعاً در گزارش‌های مورد نظر ملحوظ می‌کنند. ضمناً در ارتقاء سلامت مالی توصیه می‌کنم از مشورت حسابداران رسمی استفاده شود.

 

وی افزود: باید از مسئولان وزارتخانه به دلیل توجه به شفاف‌سازی و سلامت مالی و همچنین توجه به حوزه حسابرسی و استفاده از جامعه حسابداران رسمی تشکر نمود.

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics