تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معرفی دو استاندارد جدید برای ارتقای استانداردهای بین‌المللی حرفه‌ای حسابرسی داخلی

پس از گذراندن دوره‌ای طولانی از رایزنی های جهانی، انجمن حسابرسان داخلی بریتانیا و ایرلند به‌طور رسمی در اکتبر سال 2016، دو استاندارد حرفه‌ای جدید را معرفی و برخی از استانداردهای موجود را به‌روزرسانی کرد. این استانداردها از اول ژانویه 2017 برای تمام اعضای مؤسسات حسابرسی داخلی و برای اجرای فعالیت های حسابرسی داخلی، لازم‌الاجرا است.

 

 به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از جامعه حسابداران رسمی ایران، این تغییر از آن رو اهمیت دارد که مدیر ارشد حسابرس داخلی موظف است تغییرات و موارد اضافه شده را مطالعه و چگونگی تأثیر تغییرات بر کار واحد حسابرسی داخلی را ارزیابی کند. این دو استاندارد بیانگر این واقعیت هستند که مدیران حسابرسی داخلی گاهی اوقات به دلیل پذیرش مدیریت ریسک، رعایت و یا نقش‌هایی فراتر از آن‌چه باید در طول حسابرسی داخلی انجام دهند، زیر سؤال قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی، حسابرس داخلی در جایی نقش اطمینان‌بخشی ایفا می‌کند که قبلاً در آن  مسئولیت مشاوره‌ای داشته است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

استاندارد جدید 1112

زمانی که مدیر ارشد حسابرسی داخلی نقش‌ها و مسئولیت هایی  فراتر از دامنه‌ی کار حسابرسی داخلی می‌‌پذیرد. به یک مجموعه اقدامات حفاظتی نیاز  داردکه مخدوش شدن استقلال و واقع بینی حسابرسان داخلی را محدود کند.

 

استاندارد جدید 1130.A30

واحد حسابرسی داخلی برای ارائه‌ی خدمات اطمینان‌بخشی باید مستقل باشد و حسابرسان داخلی در انجام کارهای خود باید واقع بین باشند. حسابرس داخلی ممکن است، در جایی نقش اطمینان بخشی ایفا کند که قبلاً در آن  مسئولیت مشاوره‌ای داشته است. مخدوش شدن واقع‌بینی فردی در مواردی همچون تضاد منافع شخصی، محدودیت در دامنه‌ی کار حسابرسی داخلی ، محدودیت در در دسترسی به سوابق، کارکنان و دارایی ها و محدودیت در منابعی مانند بودجه، رخ می دهد. ماهیت خدمات مشاوره‌ای، واقع‌بینی و واقع‌بینی فردی حسابرسان داخلی را در جایی که تخصیص منابعی به‌درستی مدیریت شده است، مخدوش نمی‌کند

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics