تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حذف کنکور مستلزم یافتن معیار و شاخص تعیین شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج نشست اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف کنکور گفت : ما از قانونی که به دانشگاه ها در پذیرش دانشجو اختیار بیشتری بدهد استقبال می کنیم ولی حذف آزمون سراسری مستلزم پیدا کردن یک معیار و شاخص تعریف شده و مورد تایید وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش در رشته های پرطرفدار است

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی تاکید کرد: در حال حاضر آزمون سراسری در پذیرش فقط ۱۵ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها نقش تعیین کننده دارد و بقیه از طریق تاثیر سابقه تحصیلی رشته مورد علاقه خودرا تعیین می کنند؛ برای حذف کنکور، وزارت آموزش و پرورش باید بتواند یک کارنامه چندین ساله از دانش آموزان دبیرستانی به ما ارائه دهد تا ما بتوانیم استعداد داوطلبان را تشخیص دهیم و کارنامه متکی به یک سال آخر نباشد تا یک دانش آموز مستعد از حق تحصیل در دانشگاه برتر محروم شود که متاسفانه هنوز این سیستم طراحی نشده، اما امیدواریم هر چه زودتر این سیستم تامین شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان آیا در ستاد وزارت علوم و در سطح معاونان و مدیران خود شاهد تغییراتی خواهیم بود، گفت: در ستاد وزارت علوم هیچ مدیر، معاون و مسئولی که بازنشسته باشد نداریم و در دانشگاه‌ها تنها دو مورد از روسای دانشگاه مطرح بودند که یکی از آن‌ها پس از آنکه بازنشسته شد از طریق بازگشت به کار ایثارگران دوباره به فعالیت خود ادامه داد و دیگر بازنشسته نیست و یک مورد دیگر هم رئیس یکی از دانشگاه‌ها است که در بازه زمانی دو ماهه جایگزین آن تعیین می‌شود.

 

دکتر غلامی با اشاره به اینکه اخیراً بحث بازنشستگی استادان دانشگاه ها مطابق مصوبه مجلس با عنوان منع بکارگیری بازنشستگان مطرح شده است، گفت: بر اساس آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، آن دسته از اعضای هیئت علمی که در مرتبه استاد تمامی هستند می توانند حداکثر تا ۷۰ سالگی خدمت کنند.

 

وی افزود: همچنین اعضای هیئت علمی در مرتبه دانشیار تا ۶۷ سال سن و در مرتبه استادیار حداکثر تا ۶۵ سال می توانند به خدمت در دانشگاه ادامه دهند که فقط استثنایی برای استادان نمونه کشوری و استادان ممتاز وجود دارد که می‌توانند در صورت تصویب هیئت امنای دانشگاه خود تا سن ۷۳ سالگی در دانشگاه اشتغال داشته باشند.

 

وزیر علوم افزود: موارد استثنایی نیز در برخی از پژوهشگاه ها داریم که با تصویب هیات امنای موسسه، پژوهشگران نمونه تا سن ۷۵ سالگی به خدمت خود ادامه می دهند.

 

در ادامه این نشست خبری، دکتر غلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور گفت: با احتساب دانشجویان شاغل به تحصیل در شعبه های دانشگاه های ایرانی در خارج از کشور، به اهداف برنامه ششم در این زمینه نزدیک هستیم.

 

وی با تاکید بر افزایش دانشجویان خارجی شهریه پرداز افزود: تقویت فرهنگ نگاه مثبت به حضور دانشجویان خارجی در کشور در میان مردم، تسریع در صدور ویزا، کم کردن زمان پاسخ به درخواست ها و آمادگی استاندارد دانشگاه ها از نظر زیرساخت های رفاهی، پژوهشی و آموزشی از جمله برنامه های وزارت علوم برای جذب دانشجوی خارجی است.

 

وزیر علوم تاسیس دانشگاه «دی هشت» در ایران با همکاری کشورهای اسلامی در حال توسعه را از زمینه های افزایش جذب دانشجوی خارجی در کشور دانست.

 

دکتر غلامی گفت: شاید بعضاً پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای استفاده از فرصت های مطالعاتی توسط بعضی از دانشگاه های اروپایی احیاناً با نظر منفی روبرو شده باشد، ولی ما هنوز دلیلی برای اینکه این یک رویکرد کلی و جدی است دست نیافتیم و در هفته های گذشته با نمایندگان کشورهای اروپایی نشست ها و همکاری های خوبی داشتیم.

 

دکتر غلامی در پاسخ به سوالی در مورد کاهش سهمیه ایثارگران که در مجلس شورای اسلامی با مخالفت روبرو شد، گفت: تلاش ما بر این بوده که نظرات کارشناسی و آنچه را که تحلیل سازمان سنجش و آموزش کشور بوده، به صورت کار کارشناسی به مجلس شورای اسلامی منتقل کنیم و درخواست بازنگری و تعدیل در مصوبه سال قبل مجلس را داشته باشیم که این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم پذیرفته شد و یک مرحله هم در صحن مجلس اولویت آن رای آورد اما در جلسه روز قبل با توجه به اینکه محدودیت زمانی هم برای اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۷ داریم، رای نیاورد و ظاهراً به کار کارشناسی بیشتر نیاز دارد.

 

وی در خصوص دیدار استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با مقام معظم رهبری و نظر ایشان در مورد کاهش توجه به رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی در بحث آمایش آموزش عالی گفت: اینکه جریان حرکت داوطلبان ورود به دانشگاه ها به چه سمت و سویی برود، خانواده ها و شرایط اجتماعی در این مورد نقش مهمی دارند و ما در شرایط فعلی و اینکه انباشتی از دانش آموختگان دانشگاهی را در رشته های علوم پایه داریم این موضوع را تقصیر دانشگاه ها نمی دانیم، زیرا دانشگاه ها خیلی از این افراد را به عنوان دانشجوی نخبه تربیت کرده اند.

 

وزیر علوم گفت: در گذشته با دوره ای روبرو بوده ایم که افراد تحصیل در یک رشته را برای یافتن شغل بهتر لحاظ می کردند و این امر باعث شده که گرایش به بعضی رشته ها و گروه های آموزشی بر این نوع نگرش اتفاق بیفتد.

 

وی با بیان اینکه توصیه ما این است که دانشآموزان بر اساس علاقه شخصی که دارند ادامه تحصیل دهند تا موفق باشند، گفت: ما در حوزه علوم پایه در دنیا صاحب حرف و نظریه هستیم و مقالاتی که از کشور ما در حوزه علوم پایه چاپ می شود مانند فیزیک، ریاضی، شیمی، علوم زیستی و نانو رتبه های بالایی را در سطح دنیا دارد این به آن معنی است که علوم پایه ما در دنیا بسیار قوی است و اینکه داوطلب ورود به دانشگاه تمایل ندارد در این رشته ها تحصیل کند به رویکردی بر می گردد که بخش عمده آن دست وزارت علوم نیست.

 

وزیر علوم در ادامه گفت: ما در دانشگاه ها برای پذیرش برترین های دانش آموزان در علوم پایه امکانات و تجهیزات کافی داریم و در حوزه رشته های مهندسی از گذشته ما شاخص بودیم کما اینکه فارغ التحصیلان مهندسی ما مشتریان خاصی در کشورهای پیشرفته دارند و اگر در سطح جامعه شرایط اشتغال این رشته ها فراهم نیست این به رویکرد بخش صنعت و اقتصاد ما بر می گردد.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

 

دکتر غلامی افزود: بخش صنعت باید زمینه اشتغال را برای این افراد فراهم کند و در این زمینه من به تک تک وزارتخانه ها نامه داده ام وخواستم نیازمندی های خود را و جاهایی را که ما می توانیم توسط استادان و پژوهشگران مان به آنها کمک کنیم به ما اعلام کنند.

 

دکتر غلامی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ رشد بودجه پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری نسبت به دانشگاه ها بیشتر بوده است، گفت: برای سال ۹۸ کارگروهی در وزارت علوم تشکیل شده تا بتوانیم برای سال جدید برنامه ها و پیشنهادهای دقیق تری را ارائه دهیم.

 

وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه وزارت علوم در بحث مهارت افزایی دانشجویان، تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل وقتی در خارج از دانشگاه به دنبال شغل می گردند به دلیل عدم آگاهی با شغل های متناظر با رشته خود، نمی توانند شغل مناسبی را برای خود پیدا کنند بر همین اساس وزارت علوم از سال گذشته به منظور رفع این مسئله به طور جدی بحث مهارت افزایی دانشجویان را دنبال می کند که این امر اکنون در دانشگاه های مختلف انجام شده و ارزیابی های انجام شده در این خصوص بسیار امیدوار کننده است و ارزهای مورد نیاز برای انجام این طرح نیز تامین شده است.

 

دکتر غلامی با اشاره به اینکه هدف ما در بحث تحقیقات، حفظ رتبه جهانی است، اظهار داشت: برای آن دسته از دانشجویان و اعضای هیئت علمی که صرفاً طرفدار کارهای کاربردی هستند مشوق ها و امتیازهای داخلی جدیدی را در نطر گرفته ایم و به اعضای هیئت علمی که با بخش های صنعتی و وزارت خانه ها قرار داد داشته باشند، امتیازهای ویژه ای را اختصاص می دهیم.

 

وی با بیان اینکه باید توجه داشت که شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که در مراکز رشد کار می کنند و با همراهی اعضای هیئت علمی هدایت می شوند، بخش قابل توجهی از کاربردی کردن علوم هستند، گفت: در حال حاضر اغلب شرکت های ما تحت نظر دانشگاه ها و استادان دانشگاهی فعالیت می کنند لذا این بخش را نباید نادیده گرفت.

 

دکتر غلامی در خصوص بحث گزینش عمومی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بیان کرد: در این زمینه قانون مصوب وجود دارد اما بااین وجود، طی اقداماتی که سال گذشته در این خصوص انجام شد تلاش کردیم تا این مورد را به حداقل برسانیم به طوری که فقط موارد استثنایی را شامل شود.

 

وزیر علوم با اشاره به نحوه برخورد وزارت علوم با بداخلاقی های علمی و تقلب گفت: قانونی که در این زمینه تصویب شده، نیاز به ضابط دارد. وزارت علوم قدرت ضابطی ندارد که در مراکز علمی غیر مجاز را ببندد اما کاری که انجام دادیم این بود که به تمامی موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی ابلاغ کردیم که اگر مشخص شود دانشجو یا استادی به هر اندازه از داده ها و اطلاعاتی غیر از زحمات خودشان استفاده کرده باشند برخوردهای قانونی با آنها صورت می گیرد.

 

وی افزود: اگر مشخص شود دانشجویی پایان نامه خود را با تقلب به سرانجام رسانده، در هر زمانی که باشد مدرک وی لغو اعتبار می شود و اگر برای آن هرگونه مالی کسب کرده باشد، قانون حق گرفتن آن را از فرد دارد.

 

دکتر غلامی ادامه داد: در خصوص اعضای هیئت علمی نیز اگر فردی غفلت کرده باشد که دانشجو از طریق تقلب مقاله ای نوشته باشد تمامی امتیازهای کسب شده از آن طریق از استاد سلب خواهد شد و اگر با علم استاد این اتفاق افتاده باشد قطعاً برخورد انتظامی صورت خواهد گرفت.

 

وزیر علوم تصریح کرد: حوزه حقوقی وزارت علوم به منظور تدوین راهکارهایی جهت برخورد با مراکز غیرمجاز نشست هایی با وزارت کشور و قوه قضاییه داشته که به نتایجی هم رسیده است و با توجه به اینکه وزارت قدرت ضابطی ندارد مقرر شده تا وزارت کشور و قوه قضاییه به صورت جدی در این زمینه اقدام کنند تا بتوانیم این بحث را عملیاتی کنیم.

 

دکتر غلامی در خصوص ساماندهی آموزش عالی کشور و عدالت علمی نیز گفت: در بحث آموزش عالی کشور و کنترل نظارت بر فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه فارغ التحصیلان دکترا، وزارت علوم در حوزه آموزشی توسعه رشته های جدید را به عنوان قدم اول متوقف کرده اما از طرفی دفتر گسترش و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با کمک دانشگاه ها در حال تدوین سرفصل های جدید هستند، لذا این یک حرکت سلبی مطلق نبوده و ایجاد رشته های جدید را نیزبه طور کلی متوقف نکرده است.

 

دکتر غلامی با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه در خصوص تغییر روند پذیرش دانشجو و توجه به سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه ها، افزود: چند سالی است که به طور کلی روال تغییرات در آزمون سراسری تقریباً ثابت و فقط با تغییراتی تدریجی از تاثیر صد در صدی کنکور به سمت تاثیر سوابق علمی همراه بوده و در سال ۹۷ بیش از ۸۵ درصد پذیرش ها براساس سوابق تحصیلی صورت گرفته و عملاً سازمان سنجش آموزش کشور نتایج کنکور را در جایی که تعیین کننده نبوده، دخالت نداده است.


وزیر علوم با بیان اینکه در سال ۹۸ ورود دوره جدید فارغ التحصیلان دبیرستانی را برای کنکور خواهیم داشت و آزمون ها نیز در دو گروه برگزار می شوند، ادامه داد: شورای سنجش و پذیرش با حضور آموزش و پرورش نیز در اتخاذ این تصمیم (تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور) شرکت داشتند لذا این موضوع مبتنی بر تصمیم جمعی است.


دکتر غلامی تصریح کرد: در جهان این دانشگاه ها هستند که نحوه پذیرش دانشجویان را تعیین می کنند لذا با حفظ محدوده تحصیلات دبیرستانی داوطلبان، شورای سنجش و پذیرش برگزاری آزمون و تاثیر سوابق تحصیلی بر آن را حق خود می داند تا از این طریق ورودی های قوی تری وارد دانشگاه ها شوند.


وی با بیان اینکه تاثیرگذاری ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور به نمره آزمون داوطلبان کمک می کند و قطعاً جابه¬جایی در رتبه ها و ورودی ها بسیار کم خواهد شد، در خصوص نحوه پذیرش دکترا نیز گفت: در حال حاضر طبق روال قبل یک مرحله آزمون و ۳۰ درصد سهمیه مصاحبه دانشگاه ها شرط پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا است. البته دانشگاه ها خواستار این هستند که سهم شان برای این انتخاب از مجموع صد در صدی نمره ها بیشتر باشد که این موضوع در حال بررسی است.


دکتر غلامی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص برنامه وزارت علوم جهت تامین ارز دانشجویی، تصریح کرد: ارز دانشجویی از گذشته در قالب حدوداً ۴ هزار تومان با بانک مرکزی هماهنگ شده است به همین دلیل خواستار این هستیم تا در تغییراتی که قرار است نرخ جدیدی از ارز مطرح شود، نرخ ارز دانشجویی تفاوتی با قبل نداشته باشد اما اگر مواردی باشد که در چارچوب قوانین وزارت علوم قابل تامین نباشد، طبیعتاً آن مورد به شرایط جدید بر می گردد که البته امیدواریم اکثر موضوعات در چارچوب قوانین وزارتخانه قرار گیرد.


وزیر علوم به برگزاری آزمون دو مرحله ای برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری اشاره کرد و افزود: آزمون دو مرحله ای پیشنهادی مبنی بر این بود که برای داوطلبان کارنامه آزمون صادر شود و آنها بتوانند در بازه زمانی یک یا دو سال از آن استفاده کنند که اجرای این امکان پذیر نشد.


دکتر غلامی همچنین در خصوص روند مهاجرت نخبه های ایرانی به خارج از کشور، عنوان کرد: وزارت علوم در چندسال گذشته تلاش کرده تا از ظرفیت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور استفاده کند که در این زمینه توفیقات خوبی را نیز کسب شده است به این صورت که در سال ۹۶ بیش از ۲۳۰۰ نفر از نخبگان کشور در مراکز علمی رفت و آمد داشته اند که یک طرف قضیه وزارت علوم بوده اما دانشگاه ها خودشان نیز ارتباطات بسیار خوبی را با بخش های مختلف برقرار کرده بودند که حاصل آن تدوین پروژه های پژوهشی مشترک بین دانشگاه های داخل و دانشگاه های مطرح دنیا است که این امر بیانگر وجود روندی مثبت در این زمینه بوده است.


وی همچنین در خصوص انتشار خبری مبنی بر اخراج برخی از استادان دانشگاه افزود: تمامی این افراد به مراجع قضایی دسترسی دارند و اگر حق قانونی برای آنها وجود داشته حتماً مراجع قانونی حکم به احقاق حق قانونی آنها می دادند لذا اینکه این استادان به هر شکلی از دانشگاه خارج شده اند و مدعی برگشت به دانشگاه هستند نگاهی یک طرفه دارند و توجهی به ضوابط کاری ندارند.


دکتر غلامی ادامه داد: کسی که هیئت علمی پیمانی است هرسال قرارداد پیمانی با دانشگاه می بندد و اگر در پایان سال دانشگاه از عملکرد وی راضی باشد این قرار داد تمدید می شود و این روند ۵ سال ادامه دارد اما اگر یکی دانشگاه به استادی عدم نیاز دهد در قانون دیده شده و فردی هم که قرار داد پیمانی امضا می کند این موضوع را می داند اما بعضاً برخی از افرادی که فاقد صلاحیت هستند اصرار بر ادامه فعالیت خود دارند و متاسفانه در اذهان عمومی مطالبی را بیان می کنند که صحت ندارد.

 

وی با بیان اینکه در دوره رسمی – آزمایشی نیز اگر کسی نتواند صلاحیت علمی خود را حفظ کند دانشگاه مجاز است حکم رسمی – آزمایشی آن را فسخ کند، گفت: در تغییر پیمانی به رسمی نیز به صلاحیت علمی به طور ویژه نگاه می شود و صلاحیت عمومی نیز مورد توجه قرار می گیرد و مواردی وجود داشته که افراد در دوره رسمی – آزمایشی خود عدم صلاحیت گرفته اند و این موضوع بعیدی نیست.
وی در خصوص پرسشی مبنی بر روند پیگیری های وزارت علوم جهت آزادی دانشجویانی که در دی ماه سال گذشته دستگیر شده اند، گفت: وزارت علوم در همان روزهای اول دستگیری دانشجویان کارگروهی را تشکیل داد و به دانشگاه ها نیز این موضوع را ابلاغ کرد و خواستار ارائه اطلاعات دقیق تری از سوی دانشگاه ها به این وزارتخانه به منظور کمک بیشتر به دانشجویان، شد.


وزیر علوم با تاکید بر اینکه پیگیری ها در خصوص آزادی دانشجویان از طرق مختلف صورت گرفته و مکاتباتی نیز با قوه قضائیه انجام شد، افزود: علاوه بر پیگیری های کارگروه وزارت علوم، در شهرستان ها نیز روسای دانشگاه ها طی این مدت به شدت این موضوع را دنبال می کردند.


دکتر غلامی در ادامه به برگزاری جلساتی با مسئولان قضائی کشور اشاره کرد و ادامه داد: بنده طی چند مرحله به صورت مستقیم با رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور و دادستان تهران در خصوص آزادی زندانیان صحبت کردم که البته همه این جلسات افزون بر مکاتبات انجام شده، طی این مدت بوده است.


وزیر علوم اظهار داشت: با توجه به رویکرد مثبتی که در دیدار با مسئولان قضایی کشور وجود داشت، امیدوار هستیم بتوانیم در فرایند رسیدگی به پرونده های مرتبط با دانشجویان، شاهد تاثیرات مثبتی در این زمینه باشیم و تا آنجایی که ممکن است این پرونده ها با حداقل مجازات های قضایی، نهایی شود.

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی دولت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics