تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

غلامحسین دوانی(حسابدار رسمی):نادیده گرفتن حسابداران در جامعه فساد زده

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از غلامحسین دوانی روزنامه شهروند مورخ 22 آذر ماه 1396، در ایران نه‌تنها شفافیت اقتصادی و نقش مهم حسابداران به‌عنوان ارکان پاسخگویی و شفافیت نادیده گرفته شده است که جالب است بدانید حسابداران ایران برخلاف تقویم جهانی هیچ روز ملی در تقویم کشور ندارند.

 

این درحالی است که در جهان دوم تا هشتم دسامبر را بنا به پیشنهاد فدراسیون بین‌المللی حسابداران جهان (IFAC) به‌عنوان هفته بزرگداشت حسابدار اعلام کرده‌اند. در ایران ٤٦٠‌هزار دانشجوی حسابداری، ٢٢٠٠ حسابدار رسمی و بیش از ١,٥‌میلیون شاغل در رشته حسابداری وجود دارد و تعدد نهادهای حرفه حسابداری نشان از وضع ممتاز رشته حسابداری در کشور به شمار می‌رود. عضویت جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران به‌عنوان دو نهاد حرفه در فدراسیون بین‌المللی حسابداران نیز شأن و مرتبت حرفه را در سطح جهان نشان می‌دهد. با این وجود درحالی ‌که روزهای مختلف با ربط و بی‌ربطی در کشور نامگذاری شده است. مسئولان و نهادهای ذیربط از نامگذاری رسمی یکی از روزهای آذرماه به‌عنوان روز حسابدار اجتناب کرده‌اند و عملا حرفه حسابداری را که از ارکان پاسخگویی و شفافیت است، نادیده گرفته‌اند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


حرفه حسابداری با جامعه‌ای به حدود ٥/١‌میلیون نفر از مهمترین اقشار کشور تلقی شده که در توسعه و اعتلای کشور سهمی بس مهم ایفا می‌کنند. حضور حسابداران ارشد کشور در مراکز تصمیم‌سازی‌ها و نظرات مشورتی آنان در فراشد قانونگذاری‌های مالی- مالیاتی بر کسی پوشیده نیست، بنابراین بی‌توجهی به این مهم جای بسی تأسف دارد. در ایران بی‌توجهی به این حرفه که حالا به بحران فساد در کشور منجر شده است، از کوچکترین قدم یعنی اختصاص یک روز ملی به حسابداران تا حسابدهی مدیران به مردم و افکار عمومی احساس می‌شود.

 

این روزها که به صورت مکرر درباره فساد می‌خوانیم، می‌شنویم و می‌نویسیم؛ به‌عنوان یک عضو از جامعه حسابداران خبره ایران خواستم چند سطری دراین‌باره بنویسم و از بی‌توجهی به این حرفه مهم در اقتصاد ایران گلایه کنم. در پایان علاقه‌مندم حداقل نامی ببرم از بزرگان این حرف در ایران. از بنیانگذاران و استادان پیشکسوت حرفه همچون زنده‌یادان حسن سجادی‌نژاد، اسماعیل عرفانی، دکتر عزیز نبوی، دکتر علی وثوق، دکتر علی‌اصغر آموخته، دکتر فضل‌اله اکبری و مصطفی علیمدد، حبیب‌اله تیموری و نسا وارسته بعدی آنان دکتر علی ثقفی، نظام‌الدین ملک‌آرائی، عزیز عالیور و عباس ارباب‌ سلیمانی و ده‌ها استاد گرانقدری که با آثار نوشتاری خود چراغ حرفه را روشن نگه داشته‌اند، قدردانی کنیم.

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics