تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هوشنگ خستویی(حسابدار رسمی):هیچ

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از روزنامه شرق مورخ 15 مهرماه 1396، با ســپاس و ســتایش از اســتاد پرویز تناولی، هنرمند ارجمند که با ارائه فلسفه حجمی خود در شکل نمادین «هیچ»، قضاوت در بســیاری امور را آسان کرد. به راستی در مفاهیم گوناگون چنین تندیسی عمق معنی را آشکار می کند. چرا راه دور برویم، همین صورت جلســه مورخ 1396/06/21 را کــه با عنــوان تعیین تکلیف صورت های مالی و گزارش ســالانه بانک ها در هفت بند از سوی وزیر محترم امور اقتصــادی و دارایی و رئیــس محترم بانک مرکزی ایران ارائه شده است، ماحظه بفرمایید (هریک از بندهای هفت گانه مانند هفت راند نتایج «کیک بوکسینگ» (kickboxing (تنظیم شده است).

 

۱ -درج نام دو نفــر از نام آورترین های کادر اقتصادی و مالی دولت ذیل این صورت جلســه با ماهیت حرفه ای عاوه بر آنکه نتوانسته عمل اعتباربخشی به متن را قوت ببخشد، یک نوع مفهوم خاص را به ذهن متبادر می کند. در صدر صورت جلســه قید شــده اســت کــه برای حل وفصل مشکات پیش آمده درباره تنظیم صورت های مالی (و گزارش ساانه بانک ها) نظرات کارشناسان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و نتیجه به شــرح گفته شده مورد توافق و تأیید قرار گرفته اســت. به متن که مراجعه شــود ماحظه می کنیم گفته شــده مرجع رسمی تدوین اصــول و ضوابط حســابداری و حسابرســی (تو بخوان اســتاندارد البته نه از نوع ملی) سازمان حسابرسی است و از سوی دیگر (حاا چرا از دیگر سو بماند) بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بــر بانک ها (یعنی نه به عنوان مرجع پولی) از اختیــارات قانونی درباره نحوه ارائه صورت های مالــی بانک ها و اجــرای مقررات انضباطــی و احتیاطی (توســط بانک ها) برخــوردار بوده و بانک هــا به رعایت مقررات و دســتورالعمل های بانک مرکزی ملزم هستند. اگــر به متن قانون یــا بند «ز» ماده ۷ اساســنامه قانونی ســازمان حسابرســی مراجعه کنیم، به خوبی مشــاهده می شــود که مرجع تخصصی و رســمی تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی در سطح کشور، سازمان حسابرســی اســت. آیا چنیــن حقیقتی بــه انجام عمل کارشناسی و بحث و تبادل نظر در نظرات کارشناسان نیاز دارد؟ وانگهی قوانین معتبر و منسوخ نشــده به توافق و تأییــد (حتی مقام های محترم دولتــی) نیاز دارد؟ عاوه بــر آن اگر بانک مرکزی اختیار قانونــی درباره نحوه ارائه صورت های مالی بانک هــا دارد و بانک ها هم به رعایت مقررات و دســتورالعمل های بانک مرکزی ملزم هستند؛ خب همیــن کار را هم کرده اســت مگر نکرده اســت؟ دیگر چرا دنبال حواشــی می گردیم، صمیمانه می پرسم ایــن عمل و متن بند متبادر کننده معنی «هیچ تناولی» در ذهن نیســت؟ باید در نهایت عرض کنــم نتیجه این راند kickboxing به تســاوی پذیرش مجدد حقایق درباره دو نهاد است والسام و نتیجه برابر است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

۲-در بند دوم راند جدیدی شــروع می شود، قبل از هر چیز بایــد بگویم معموا پیکره هــا در ترازنامه درج می شــوند نه حقوق مربوط به آنهــا و نباید گفت «درج حقوق صاحبان ســپرده ســرمایه گذاری». این اقام در حقیقت وجوه دریافتی از متقاضیان برای سرمایه گذاری در عقود اسامی اســت (رجوع کنید به عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال ۱۳۶۲ . (پس بر همین اساس رابطه داین و مدیونی بانک ها وجود ندارد و به طور مفهومی بدهی نیست...

 

اگر بدهی اســت که عندالمطالبه یا مدت دار در تعهد بانک هاست، پس چرا داد مردم از هدررفتن سپرده هایشــان در بانک ها در کــوی و برزن جاری َ است (همراه با عمل زشت سب رئیس کل محترم بانک مرکزی) پس اگر در قسمت بدهی به صورت جداگانه درج اســت (با پذیرش سمحه و سهله) موضوع خاصی نیســت، ازاین رو جمات «درج در گروه بدهی ها و جز بدهی ها البته به طور مشخص، یعنی مشــخص را جداگانه نمی دانیم؟» آیا بازهم هیــچ نیســت؟ در این رانــد با اغمــاض از داوری غیرمنصفانه امتیاز را به سازمان می دهیم، البته در همان حوزه هیچ.

 

۳ -در این بند اساسا به طرفین استراحت می دهیم و فقط پشــت بلندگوی رینگ به اطاع می رســانیم نگاهی به پذیرش های بین المللی بیندازیم، ســپس تکلیف می کنیم سازمان حسابرســی درباره پذیرش اســتاندارد بین المللــی صورت تغییــرات در حقوق صاحبان ســهام به عنوان اســتاندارد ملی (حاا چرا بین المللی را ملی می کنیم بماند) اقدام کند. به نظر نگارنده این قضیه اساســا «هیچ اندر هیچ» اســت و توصیه ای برای آینده است که با هم تباران بین المللی هم گام شویم.

 

۴ -یادداشــت های پیوســت صورت هــای مالی که بانک مرکزی خواهان آن اســت، البته فقط برای صنعت بانکداری وگرنه یادداشت های هر شرکت در راســتای اصول می تواند یونیک باشد؛ پس در مقوله استاندارد نیســت. خود ســازمان هم در فرم نمونه صورت های مالی اشــاره دارد که این فرم اســتاندارد نیست، اما می تواند به عنوان الگو از آن استفاده شود. متأسفم باز هم هیچ.

 

۵ -در ایــن بنــد اساســا راند جهانی می شــود و مبارزانی هم در صحنه ندارد. توصیه عبرت انگیز اینکه به دلیل اهمیت عملکرد ســپرده های سرمایه گذاری (تو بخوان تأمین ســرمایه گذاری و مشارکت) با بنیاد IFRS) البته اگر بنیاد یا ســتادی برایش درست شده باشــد) مذاکره شــود تا این صورت در استانداردهای بنیاد پذیرفته شــود، تو را به خدا باز هم هیچ نیست؟ مســئله ای که می تواند در ســازوکاری مشخص و در مجرای IFAC پیگیری کشــوری شود، برای مشکات صورت های مالی بانک ها افاقه نمی کند.

 

۶ -در ایــن بند برای موجودی به نام حســابرس مســتقل در انجام وظایف قانونی تعیین تکلیف شده اســت، یعنی این موجود مهجور اســت. ضمن آنکه بــرای دوره های طوانــی گزارش های حسابرســی بانک هــا را مشــروط کرده ایم (حاا چــه بازتابی در محافل مالی جهانی دارد بماند).

 

 ۷ -تکمله: ســازمان حسابرســی بر همین اساس فرمــی از اظهارنظر فرامدرن را با این شــرایط تدوین و در کاغذ بدون سربرگ ســازمان درج و اشاعه داده است. ان شاءاالله مقبول درگاه استقال حرفه ای باشد!

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics