تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

غلامحسین دوانی(حسابدار رسمی):کدام وزیر منتخب حسابداران رسمی خواهد بود

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از غلامحسین دوانی، ایران کــه مولود مــاده واحده مصوبه ۱۳۷۲ اســت در ســال ۱۳۸۰ تأسیس شــد و درحال حاضر بیش از ۱۵ هزار نفر در مؤسسات حسابرسی کشور مشغول کار هستند. برخی مؤسســات حسابرسی کشور با سرمایه یک میلیــارد ریالی نزدیک به ۳۰۰ نفــر را به خدمت گرفته اند که عموما دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند.

 

این مؤسسات قادر به استفاده از امکانات دولتی و بانکی نیســتند و نخواهند بــود، در حالی که برخی از آقازاده هــا برای راه اندازی یــک دفتر اداری و یک شــرکت کاغذی از میلیاردها تومان تســهیات بانکی اســتفاده کرده اند، مؤسسات حسابرسی بدون چشمداشــت به منابع مالی کشــور، عاوه بــر ارائه خدمــات اطمینان بخــش و شفاف ســازی، در تأمین معیشت زندگی بیش از صدها خانوار مشارکت دارند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وزرای امــور اقتصــادی و دارایی تاکنــون نیز جامعه حسابداران رسمی را مانند شرکت های سرمایه گذاری بانک ها به صورت حیاط خلوت بازنشســتگان دولتی و وزارتخانه ها نگاه کرده و از صدقه ســر حســابداران رســمی به کســانی حقوق و مزایای باای ۱۰ میلیون تومان می دهند که حداکثر حقوق بازنشســتگی آنان شش میلیون ریال بوده است! درحالی که چندین ســال است با مطالبه غیرمالی و بــدون هزینه جامعه حرفه ای حســابداری کشــور مبنــی بــر «نام گذاری یــک روز خاص به عنــوان روز حسابدار» (مشــابه همه دنیا) مخالفت شده، اما هر روزه نهادهای مســئول، روز و مکانی را به مناســبتی نام گذاری می کنند. به عاوه همه ساله بیش از ۴۵۰ هزار دانشجو در رشــته های حســابداری در دانشگاه های کشــور مشغول تحصیل هستند و بیش از ۱٫۵ میلیون نفر به شــکل های مختلف در واحدهای حســابداری وزارتخانه ها، مؤسسات و بنگاه های خصوصی اشتغال دارند و صف منتظران کار حسابداری هر روز طوانی تر می شــود.

 

هیچ وزیــر اقتصادی در اندیشــه تحول در جامعه حسابداران رســمی برنیامده که هیچ نسبت به محدودســازی ظرفیت ایــن جامعه و تبدیل آن به حیاط خلــوت وزارتخانه، همه کوشــش خود را کرده اســت، در حالی که حسابداران رســمی نگران تداوم فعالیــت خود و مؤسســات حسابرســی تأمین کننده معیشــت زندگی حسابداران هســتند. هر روز وزرای محترم با مصوبه هایی در توســعه حسابرسی بخش دولتی و عمومی از هیچ کوششی دریغ نمی کنند؟! ما را چه می شود؟ جامعه حســابداری ایران وزارت امور اقتصادی و دارایی را متولی این حرفه می داند؛ بنابراین بیشــترین انتظارات را از این وزارتخانه و شــخص وزیر داشته و دارد. نمی توان هنگام انتخابات با شعار مردم سااری به آرای مردم و جامعه حســابداری کشور (به عنوان بخشــی از مردم) دســت یافت و بعد از انتخابات به خواسته برحق این بخش از جامعه که همانا توسعه و اعتای حرفه حسابرسی، پاسخ گویی و شفاف سازی است، پشت کرد؟! چرا دولت به خود حق داده به هر نهاد دولتی و عمومی ای مجوز مؤسســه حسابرسی فراقانونــی بدهد. این مؤسســات از یــک طرف خود را عضــو جامعه حســابداران رســمی نمی دانند، اما همه کوشــش و تقای خود را بــرای کنترل جامعه حســابداران و انتخاب اعضای شورای عالی همسو با خود به کار می برند.

 

چرا بزرگ ترین نهاد حسابرســی دولتی بــه ضــرب و زور قانون از یک طــرف خود را بخش موازی جامعه حســابداران رسمی دانسته، اما به هیچ رکن مردمی ای پاسخ گو نیست؟! بنابراین اولین برنامه وزیــر منتخب امور اقتصــادی در حوزه حرفه حســابداری جلوگیری از دخالت حسابرســان دولتی در انتخابات جامعه حسابداران رسمی به عنوان امین ناظر ملت در امور مالی اســت.حرفه حســابداری در بحبوحه فعلی وزیری را شایسته منصب وزارت امور اقتصادی و دارایی می داند که عاوه بر شایستگی هایی نظیــر توانایی علمی، مدیریت و پاک دســتی بتواند به خواســته برحق این حرفه که همانا استقال در عمل است، جامه عمل بپوشاند. این امر جز از طریق اصاح اساســنامه جامعه و اصاح ارکان دولت منصوب آن میسر نخواهد بود. وزیر شایسته از دیدگاه حسابداران رســمی بایــد بتواند بــا ارائــه قانون جامــع حرفه حســابداری و حسابرســی برای حمایت از اســتقال حرفه، شفاف سازی و... موفق عمل کند. در این راستا توصیه ما به نمایندگان مجلس آن است که به وزیری برای امور اقتصادی و دارایی رأی بدهند که در برنامه پیشــنهادی اش حداقل موارد زیر در نظر گرفته شــده باشد:

*تدوین نظام جامع حسابداری و حسابرسی و ارائه قانون جامع حســابداری و حسابرسی به مجلس در راســتای تفکیک وظایف اســتانداردگذاری و عملیات اجرائی حسابرسی دولتی سازمان حسابرسی *توسعه فرایند اجرائی اســتانداردهای بین المللی گزارشگری به منظور هم سانی با بازارهای جهانی

*برقراری نظام حسابداری تعهدی در سازمان های دولتی واجد شرایط

*استقرار پایانه حسابرسی عملیاتی در مؤسسات و سازمان های دولتی

* بازنگری اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران در جهت توسعه حرفه حسابرسی کشور

* ارائه گزارش حسابرسی عملکرد سازمان مالیاتی کشور به ملت

*اجرائی کــردن مــاده «۲۷۲ «قانــون مالیات های مستقیم و ماده «۲۷ «قانون ارزش افزوده در استفاده از خدمات اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics