تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

روش‌ها و بهانه‌های دانه درشت‌ها برای فرار از محاکمه؛ از تعیین تکلیف برای قاضی تا تلاش برای سوق دادن دادگاه بسوی محاکمه غیابی

از قدیم رسم بوده که مردم همیشه خواهان محاکمه دانه درشت‌هایی هستند که در معرض اتهام اند و دانه درشت‌های متهم، گریزان از دادگاه و محاکمه.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری میزان، از قدیم رسم بوده که مردم همیشه خواهان محاکمه دانه درشت‌هایی هستند که در معرض اتهام‌اند و دانه درشت‌های متهم، گریزان از دادگاه و محاکمه. همین گریزان بودن آن‌ها از بررسی اتهاماتشان خودش نشان دهنده این است متهمان دانه درشت بر خلاف همه شعار‌هایی که می‌دهند خود را تافته جدابافته از مردم دانسته و دادگاهی شدن و بازپرسی و بازداشت و محاکمه را برای دیگرانی که در مظان اتهام هستند می‌پسندند، اما برای خود، نه.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

متهمان دانه درشت آنقدر پول دارند که بجای یک وکیل چند وکیل بگیرند و برای بازی دادن دادگاه و قانون، بدون آنکه دغدغه حق الوکاله وکلایشان را داشته باشند مرتبا آن‌ها را عزل کنند و وکیل جدید بجای ایشان بگمارند.

آن‌ها نمی‌خواهند در دادگاه حاضر شوند، چون اگر اتهاماتشان اثبات شود نقابی که سال‌ها بر چهره زده‌اند کنار می‌رود و سیمای واقعی شان آشکار می‌شود.

برای حاضر نشدن در دادگاه متهمان دانه درشت روش‌های جالبی دارند آن‌ها برای دادگاه شرط می‌گذارند.

 

برخی متهمان دانه درشت می‌گویند " برآورده شدن شروط آن‌ها برای حضور در جلسه (!) جزو اختیارات قاضی است"، اما نمی‌گویند اگر جزو اختیارات قاضی است آیا متهم می‌تواند برای قاضی تعیین تکلیف کند که از اختیارش استفاده کند یا نه؟

 

برخی صاحبنظران می‌گویند آن‌ها که روزی در قطب قدرت قرار داشتند می‌خواهند با استفاده از امکانات و قدرت پیشین برای خود حاشیه امنی برای فرار از محاکمه درست کنند خود می‌دانند که قاضی به همین دلیل که علم یافته از نقشه ها‌ی آن‌ها به شروط مدنظرشان تن نمی‌دهد و همین را مستمسکی می‌کنند برای حضور نیافتن در دادگاه و فرار از محاکمه و پاسخگویی درباره اتهاماتشان و بعد برای تبرئه خودشان از ایجاد اخلال در رسیدگی به اتهاماتشان اعلام می‌کنند که غیبت ما در داگاه مانع از برگزاری آن و صدور رای نیست" بله؛ غیبت شما مانع برگزاری دادگاه غیابی نیست، اما هدف شما از سوق دادن روند دادگاه بسوی محاکمه غیابی چیست؟

 

در واقع اگر قرار باشد افراد دانه درشتی که روزی قطب قدرت در جامعه بوده و از اختیارات وسیع بهره برده‌اند، وقتی اتهاماتی متوجه ایشان شد اینگونه از محاکمه و دادگاهی شد فرار کنند و با این روش طلبکار نظام و دستگاه قضایی هم بشوند آیا این با روح عدالت و پاسخگویی برابر همه مردم در پیشگاه قانون سازگار است؟

 

آیا پیام این رفتار این نیست که قانون هرگز نتواند سراغ اصحاب قدرت برود و از آن‌ها به خاطر اعمال و رفتار سوال برانگیزشان در دوران مسئولیت پاسخ طلب کند؟

آیا اگر هر متهم دانه درشتی به خودش اجازه بدهد که ساحت دستگاه قضایی را بچالش و با صراحت اعلام کند که "اینجانب از ابتدا تا انتها دقیقه‌ای دادگاه را به رسمیت نشناختم از او قابل پذیرش است؟ معلوم است که هر متهمی هر چه توجه اتهامات به او بیشتر باشد بیشتر برای فرار از محاکمه تلاش می‌کند، اما در کجای قانون آمده که هر متهمی به ویژه از نوع دانه درشتش باید دادگاه را به رسمیت بشناسد تا امکان برپایی آن وجود داشته باشد؟

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

برخی متهمان دانه درشت به لطف در اختیار داشتن امکانات رسانه‌ای برای فرار از محاکمه و استنکاف از پاسخگویی به اتهامات خود، براحتی به نظام قضایی کشور اتهام می‌زنند.

متهمان دانه درشت به لطف مشاوره گرفتن‌های گران قیمت خوب می‌دانند که چه بهانه‌ها و شروطی را برای دادگاه بگذارند تا در نهایت به اطاله پرونده و به نتیجه نرسیدن و پیچیده شدن موضوع برسند، این همان چیزی است که متهمان دانه درشت می‌خواهند تا در نهایت از رسیدگی به اتهاماتشان ممانعت به عمل آید.

 

البته آن‌ها از سوق دادن دادگاه بسوی محاکمه غیابی بهره هم می‌برند و آن باز کردن کانال تازه‌ای برای مظلوم نمایی و طرح ادعای اینکه " مارا غیابی محاکمه کردند و امکان دفاع نداشتیم و ... "

 

این همان عملیاتی است که در ادبیات سیاسی از آن به عنوان " فرار به جلو" تعبیر می‌شود.

به هر حال، روح قانون و اجرای عدالت و اصل "ترافعی بودن دادرسی" بعنوان اصلی پذیرفته شده ایجاب می‌کند که هر متهمی بدون فوت وقت و با حضور در دادگاه اتهاماتش بررسی شود و در اجرای عدالت تاخیری صورت نگیرد به ویژه اگر متهمی در بازداشت باشد اصرار قانون برای تسریع در رسیدگی بخاصر کوتاه‌تر شدن دوره بازداشت موقت او بیشتر می‌شود و در نهایت صد‌ها سال است که آباء و اجداد یا نسل در نسل به ما آموخته اند که آن را حساب پاک است محاسبه چه باک است؟

منبع خبر: خبرگزاری میزان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics