تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ورود نقدینگی تازه بازار سرمایه را جذاب تر کرده است

ارزش معاملات که در میانه های مردادماه 97 ، به بیش از 1.400 میلیارد تومان در یک روز هم رسید، نسبت به ماه قبل رشد شگفت انگیز بیش از 50 درصدی را به ثبت رساند. این عملکرد عمدتا از ورود نقدینگی های جدید به بورس و افزایش جذابیت این بازار میان سرمایه گذاران حکایت دارد.

 

بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای امروز اعلام کرد که طی آن نرخ ۱۲ ارز از جمله پوند نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت ۲۲ واحد پولی دیگر از جمله یورو کاهش یافت؛ نرخ ۵ ارز دیگر مانند دلار هم ثابت ماند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه دهم شهریور) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۸۵ ریال افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۵۴ هزار و ۴۲۸ ریال و هر یورو نیز با ۳۶۰ ریال افت در مدت زمان مشابه ۴۸ هزار و ۷۵۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

بر این اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۳۵۳ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۵۸۷ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۳۸ ریال، روپیه هند ۵۹۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۵۱۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۳ هزار و ۹۰۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۸۶۰ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۲۱۹ ریال قیمت خورد.

 

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۵۶ ریال، لیر ترکیه ۶ هزار و ۴۲۷ ریال، روبل روسیه ۶۲۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۸ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۲۱۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۶۱۳ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۶۰۱ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۸۷۵ ریال تعیین شد.

 

نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۹۵ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و ۴۲۵ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۱۵۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸هزار و ۱۸۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۰۷ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۶۸۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۵۴۷ ریال، افغانی افغانستان ۵۷۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۰ هزار و ۱۵۱ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۸ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه، کاهش نرخ‌های مالیات مربوط به نقل و انتقال سهام، صفر شدن مالیات افزایش سرمایه از محل انباشته‌، از جمله سیاست های بورسی دولت بوده که مزیت هایی را برای جذب سرمایه در بورس فراهم کرده است.

 

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در یک سال گذشته همچنین ابلاغ تدابیر هشت‌گانه بانک مرکزی به نظام بانکی جهت کاهش نرخ سود بانکی، اصلی‌ترین متغیری بوده که نرخ بازده در بازار اوراق تامین مالی را در شهریورماه 96 کاهش داده است.

 

محمد ثریانژاد افزود: سیاست کاهش نرخ سود علاوه بر تقلیل‌ دادن فاصله بین نرخ سود و نرخ تورم، انگیزه فعالان بازارهای مالی را که در رقابت با بانک‌ها هستند افزایش داد و با بالارفتن جذابیت در این بازارها شاهد رونق در بازار سرمایه بودیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرف دیگر رونمایی بسته جدید ارزی توسط رئیس کل بانک مرکزی سبب خواهد شد پتروشیمی ها، فولادی ها و فلزی ها امکان فروش ارز در بازار ثانویه را یافته و سودآوری این شرکت ها را افزایش دهد.

 

 به گفته ثریانژاد، کمک به افزایش شفافیت و ایجاد رقابت سالم، ثبات اقتصاد‌‌ی انتظاری، توسعه صاد‌‌رات و به عبارتی برون‌گرایی اقتصاد‌‌ی، روشن بودن سیاست های دولت و اقدامات عملی، پایان وضعیت عدم نرخ گذاری محصولات پالایشی و تعیین سریع تر نرخ خوراک پتروشیمی از دیگر مواردی است که فعالان بازار سرمایه برای حمایت دولت از بازار انتظار دارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که  کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام و حق تقدم از ۰.۵ درصد ارزش فروش به ۰.۱ درصد در مدت یکسال چه تاثیری بر کلیت جذب نقدینگی بر بازار دارد، اظهار داشت: این مصوبه موجب افزایش انگیزه سهامداران به ویژه سرمایه‌گذارانی خواهد شد که با حجم بالایی از نقدینگی در معاملات بازار سهام حضور دارند؛ چرا که در جریان دادوستد سهام، معامله‌گران هزینه کمتری بابت مالیات می‌پردازند و هزینه تمام شده آنها کاهش می‌یابد.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

ثریانژاد با بیان اینکه مصوبه مالیاتی اخیر، می تواند با کاهش هزینه های معاملاتی به نقدشوندگی و افزایش دفعات معاملات کمک شایانی کند، افزود: این تحول همچنین می تواند موجب رونق پایدار معاملات سهام شود.

 

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن ادامه داد: افزون بر اثرات واقعی این تصمیمات بر کلیت بازار سهام، بحث روانی این موضوع که شامل حمایت دولت از بازار سهام است نیز می‌تواند اثرات مثبتی را برای این بازار به همراه داشته باشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه سپس در پاسخ به این سوال که دستورالعمل اصلاح زمان توقف و بازگشایی نمادهای بورسی بر شفافیت بازار چه تاثیری داشته است، گفت: دستورالعمل جدید افشا باعث شده که تعداد نمادهای بسته کمتر شود و این اتفاق نهایتا بر نقدینگی اثر مثبت خواهد گذاشت.

 

ثریانژاد با اشاره به اینکه یک رابطه معنادار بین شفافیت و نقدشوندگی وجود دارد، توضیح داد: چنانچه در بازار، شفافیت و اطلاع‌رسانی کارا موجود باشد، دلیلی برای توقف نمادها و ممنوعیت معاملات وجود نخواهد داشت، اما با افزایش نااطمینانی، توقف نمادها و کاهش قدرت نقدشوندگی در بازارها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین توقف طولانی‌مدت نمادها یکی از عوامل افزایش ریسک نقدشوندگی سهام است.

 

وی ادامه داد: همچنین سابقا روال کار به این صورت بود که تنزل شرکت‌ ها به راحتی بر روی تابلو اتفاق نمی‌افتاد، ولی با اصلاحی که در حال حاضر روی دستور العمل‌ ها انجام شده، تنزل یا رشد شرکت‌ ها روی تابلو سریع‌ تر رخ می دهد؛ یعنی اگر شرکتی دو یا سه بند از دستور العمل را رعایت نکند، امکان دارد به بازار پایه تنزل پیدا کند و این موضوع باعث می‌شود شرکت‌ ها به دستورالعمل‌ ها پایبندتر باشند.

 

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن  در پاسخ به این سوال که انتقال خرید و فروش اوراق بدهی به بازار سرمایه ، تا چه میزان بازار سیاه این اوراق را حذف و به تعادل قیمت ها کمک کرده است، گفت: ورود اوراق بدهی به یکی از تابلوهای بازار سرمایه کشور، اتفاق مثبتی برای اقتصاد کلان بود. تا پیش از این اوراق در فضای بازار سیاه معامله می شد و خریدار و فروشنده در هر مکانی یکدیگر را پیدا و برای ثبت معامله به شعبه بانک مراجعه می کردند، اما از آن به بعد این اوراق در یک تابلوی واحد، رسمی و خودانتظام معامله می شود.

 

ثریانژاد همچنین توضیح داد: همچنین این اوراق قیمت های منطقه ای داشت؛ یعنی در هر منطقه ای با قیمتی متفاوت معامله می شد اما با عرضه اولیه این اوراق در بازار سرمایه معاملات آن در پلتفورم ملی معامله می شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عرضه اولیه اوراق در بازار سرمایه، نرخ سود این اوراق را متعادل کرده و تعادل در نرخ سود اوراق بدهی یکی از عواملی است که به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز منجر می شود.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که عملکرد بازار سرمایه در جذب سرمایه های سرگردان در ماه های اخیر چگونه بوده است، گفت: بنا به آمار منتشر شده، ارزش معاملات که در میانه های مردادماه 97، به بیش از 1.400 میلیارد تومان در یک روز هم رسید، نسبت به ماه قبل رشد شگفت انگیز بیش از 50 درصدی را به ثبت رساند. این عملکرد عمدتا از ورود نقدینگی های جدید به بورس وافزایش جذابیت این بازار میان سرمایه گذاران حکایت دارد.

 

ثریانژاد در پایان خاطرنشان کرد: میانگین ارزش معاملات این ماه گرم تابستانی نسبت به روند یکسال گذشته رشد 273 درصدی را به جای گذاشته است. همچنین حجم معاملات بازار سهام که در میانگین یک ماهه نسبت به قبل رشد 15 درصدی را به همراه داشت، در بازه یکساله به رشد 122 درصدی رسید.

منبع خبر: پایگاه خبری بازار سرمایه
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics