تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تعاونگران از تسهیلات اشتغال بانک توسعه استقبال نکردند

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: از هشت ماه پیش برای تعاونی ها بهترین فرصت از نظر دریافت تسهیلات فراهم شده است اما از آن استفاده نمی کنند.

 

به گزارش لحظه نگرمالی تیم متفکران به نقل ازخبرگزاری مهر مجلس شورای اسلامی تابستان پارسال با برداشت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و فراگیر در مناطق روستایی و عشایری موافقت کرد و به دنبال آن، آیین نامه اجرایی آن اواخر آبان ماه به تصویب دولت رسید.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


این طرح از اواسط زمستان پارسال وارد مرحله اجرا شد و صندوق توسعه ملی نیمی از منابع مورد نظر را به حساب بانک های عامل واریز کرد. چهار بانک عامل (صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و پست بانک) به طرح های تایید شده در کارگروه های ملی و استانی وام پرداخت می کنند.


با این همه، آنگونه که مدیرعامل بانک توسعه تعاون امروز خبر داد، میزان استقبال تعاونی ها از این طرح صفر بوده است.  «حجت الله مهدیان» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: فرصت خوبی برای دریافت تسهیلات اجرای طرح اشتغال فراگیر روستایی و عشایری ایجاد شده است اما کسی برای دریافت وام به ما مراجعه نمی کند.


وی تاکید کرد «بدون تردید ما مقصر استقبال کم تعاونگران از شرایطی که پیش روی آنها قرار دارد، نیستیم». وی یکی از دلیال این امر را ناآگاهی تعاونی ها از این تسهیلات عنوان کرد.  به گفته وی، سهم بانک توسعه تعاون از پرداخت 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات طرح اشتغال فراگیر، 2 هزار میلیارد تومان (17 درصد) است.


مدیرعامل بانک توسعه تعاون یادآوری کرد: پرونده تسهیلات پرداختی در استان های مختلف تا سقف 6 میلیارد تومان، به ارجاع تهران نیازی ندارد و در استان ها قابل بررسی و تصمیم گیری است. بیست و چهارم تیرماه نیز عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون درباره برنامه این بانک برای جلوگیری از انحراف منابع گفت: کمیته ای برای نظارت بر اجرای آن تشکیل شده است تا در کنار پرداخت تسهیلات، در روند اجرای طرح ها نیز با رویکرد توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مداخله کنند.


«امیرهوشنگ عصارزاده» توضیح داد: در این طرح تسهیلاتی برای تامین وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده است؛ برای نمونه املاک روستایی که «سهل البیع» نیستند یعنی به راحتی فروش نمی روند نیز به عنوان وثیقه پذیرش می شوند تا اشتغال در مناطق کمتر برخوردار سرعت گیرد.


صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون نیز برای متقاضیان ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، ضمانتنامه صادر می کند. وی درباره روش بازپرداخت این تسهیلات نیز توضیح داد: اگر این تسهیلات در قالب «سرمایه در گردش» دریافت شود، دوره بازپرداخت آن 18 ماهه است اما اگر تسهیلات از نوع «ایجادی» باشد، دوره تنفسی برای بازپرداخت اقساط دیده شده است و فرد باید در یک دوره زمانی 9ساله وام دریافتی را به بانک برگرداند.


میزان تسهیلات پرداختی در قالب طرح اشتغال فراگیر بین 250 میلیون تومان تا 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است. سود این تسهیلات برای متقاضیان به شکل یارانه ای است اما اگر آنها در پرداخت اقساط خود تاخیر کنند سود تسهیلات برای آنها 18 درصد محاسبه می شود. قرار است در قالب اشتغال فراگیر، 120 هزار شغل در مناطق روستایی و عشایری ایجاد شود.


متقاضیان استفاده از تسهیلات اشتغال فراگیر بر اساس شاخص‌های «رسته‌های در اولویت»، «منطقه هدف کسب و کار» و «اهلیت برای راه اندازی طرح اشتغال» ارزیابی می شوند و در صورتی که طرح متقاضی در قالب «رسته‌های اعلامی دارای اولویت اشتغال» ارائه شده باشد در دستور کار بررسی صلاحیت پرداخت تسهیلات قرار می گیرد.


اگر متقاضی در طرح توجیهی اشتغال خود 2 شرط رسته های در اولویت و منطقه هدف اجرای طرح را رعایت کرده باشد در مرحله بعد، «اهلیت» متقاضی باید بررسی شود؛ به این معنا که فرد به چه میزان به کسب و کار پیشنهادی در قالب طرح توجیهی خود تسلط دارد. با توجه به اینکه عمده طرح‌های اشتغال باید مبتنی بر مشارکت جمعی و گروهی باشند بنابراین متقاضی استفاده از تسهیلات اشتغال باید توانایی کارفرمایی و سرپرستی کسب و کار را داشته باشد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics