تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بازگشت بازار سهام ایران به روزهای اوج

بازار سهام ایران که در سال 69 زنگ آن زده شد در این مدت با وجود فرازونشیب ها رشد خوبی داشته است و هم اکنون ارزش آن از مرز 100 میلیارد دلار گذشته است و با این حساب در میان 82 کشور دنیا در رتبه چهلم قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تیم متفکران نوین مالی به نقل از ایران آنلاین با رشد آهسته بورس در روز‌های پایانی سال ارزش بازار سهام ایران از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و به سطوح سال ۱۳۹۰ بازگشت.
 
رشد جسته‌وگریخته بازار سهام در روز‌های پایان سال منجر به رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس شد و در نهایت ارزش بورس تهران به سطوح قبلی در سال1390 برگشت. قبل از این، ارزش بورس تهران به 135میلیارد دلار هم رسیده بود اما این رشد عمدتا به‌دلیل تفاوت نرخ برابری ریال در برابر دلار بود. ارزش بورس تهران چند سال پیش، یعنی زمانی که قیمت دلار هنوز در محدوده 1000تومان بود، به‌دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس به مرز 135میلیارد دلار هم رسید اما از آن زمان به‌دلیل کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار به لحاظ ارزی با کاهش ارزش مواجه شد.
 
این به‌معنای آن است که اگرچه به‌لحاظ ریالی ارزش بورس تهران از سال1390 تاکنون رشد کرده اما از نظر ارزی ارزش کل بورس تهران با کاهش مواجه شده است. به‌طور کلی ارزش بورس‌های دنیا با ارز دلار محاسبه و سنجیده می‌شود. کارشناسان معتقدند ارزش بورس تهران هم باید با دلار محاسبه شود تا ملاکی برای مقایسه با سایر بازار‌های مالی دنیا باشد.
 
    ارزش بازار سهام 380هزار میلیارد تومان
 
اطلاعات آماری از ارزش شرکت‌های ایرانی که سهامشان در بورس و فرابورس دادوستد می‌شود نشان می‌دهد که هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام ایران با محاسبه ارزش کل بورس تهران و فرابورس به 380هزار میلیارد تومان، معادل 100میلیارد دلار رسیده است. از این مقدار ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس 325هزار میلیارد تومان و ارزش سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس 55هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود. با این حساب بازار سهام ایران در میان 82کشور دنیا در رتبه چهلم قرار می‌گیرد. هم‌اکنون کشور‌های عربستان، قطر، امارات و ترکیه در رتبه‌های بالاتری از این جدول قرار دارند.
 
    بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران کدامند
 
اگر قبول کنیم که شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس بهترین شرکت‌های ایرانی هستند که توانسته‌اند استاندارد‌های بازار سهام را پشت‌سر بگذارند، می‌توانیم بپذیریم که بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سهام ایران بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران هستند. با درنظر گرفتن این استدلال می‌توان گفت هم‌اکنون شرکت هلدینگ خلیج‌فارس با ارزشی معادل 5.5 میلیارد دلار (21هزار میلیارد تومان) بزرگ‌ترین شرکت ایران است.
 
بعد از هلدینگ خلیج‌فارس شرکت‌های همراه اول و مخابرات به‌ترتیب با ارزشی معادل 3.6و 3.5میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، سرمایه‌گذاری غدیر و پتروشیمی جم هم هر‌کدام با ارزشی معادل چند میلیارد دلار ازجمله بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران تلقی می‌شوند. هم‌اکنون 2شرکت اپل و گوگل با ارزشی در حدود 500میلیارد دلار که 5برابر ارزش بازار سهام ایران است، بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هستند.
 
    مبادله 100هزار میلیارد تومان اوراق بهادار
 
اطلاعات عملکرد بازار سهام ایران از ابتدای سال تاکنون هم نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون 100هزار میلیارد تومان اوراق بدهی خریداری کرده‌اند که از این مقدار 43هزار میلیارد تومان در فرابورس و 57هزار میلیارد تومان در بورس تهران دادوستد شده است.
 
از این مقدار 32هزار و 500میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق بدهی، 1000میلیارد تومان مربوط به معاملات وام مسکن و 2200میلیارد تومان هم مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس بوده است. این به‌معنای آن است که از مجموع کل معاملات انجام شده از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 65هزار میلیارد تومان سهام خریداری شده است.
منبع خبر: ایران آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics