تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ترتیبات اجرایی فهرست معاملات برگرفته از تبصره (3) ماده (169) قانون مالیاتها

در عصر حاضر سازمانها و موسسات اعم از دولتی و غیر دولتی برای تحقق اهداف خویش می کوشند به انحای گوناگون رضایت هر چه بیشتر شهروندان را فراهم نمایند. در این میان سازمان امور مالیاتی نیز

 

از این قاعده مستثنی نبوده و برای رضایت مندی هر چه بیشتر مودیان از هیچ کوششی دریغ ننموده و با بهره گیری از روشها و وسایل گوناگون و نیز گماردن نیروهای ماهر و کارآزموده در بخشهای اجرائی همواره تلاش داشته است به تعیین و تشخیص دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی همت گمارد. گفتنی است معمولا برای تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان، اطلاعات مالی و قراردادهای فی ما بین آنان از اهمیت فراوانی برخوردار بوده بطوریکه در برخی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم موکدا به این موارد اشاره شده است.


قدر مسلم مأموران مالیاتی که دخالت مستقیم در تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان دارند باید علاوه بر آنکه از دانش و مهارت کافی در امور حسابداری و حسابرسی برخوردار می باشند به اطلاعات مالی شامل دفاتر قانونی، صورتحسابها، فاکتورها و ... نیز دسترسی داشته باشند.


بدیهی است داشتن چنین مدارکی از سوی مودیان و ارائه آنها به مأموران مالیاتی در تعیین مالیات حقه آنان بسیار موثر بوده، زیرا مأموران رسیدگی کننده به سهولت و بدرستی می توانند درآمد مشمول مالیات مودیان را تعیین نموده و از این حیث اختلافات مالیاتی نیز به حداقل ممکن کاهش یابد. البته این امر به نوبه خود موجب می شود که رضایت مندی مودیان افزایش یافته و در نتیجه وصول مالیات در کوتاهترین زمان ممکن میسر گردد. ضمنا از ابزارهای دیگری که مأموران مالیاتی می توانند بدانها استناد نمایند صورتحسابهای مندرج به شماره اقتصادی مودیان می باشد که در قانون مالیاتها نیز الزامات و تکالیف خاصی در این خصوص برای فعالان اقتصادی پیش بینی شده است.


سازمان امور مالیاتی علاوه بر موارد مذکور با بکارگیری دانش روز و فناوری های پیشرفته زمینه مناسبی را جهت تعیین و تشخیص دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی فراهم نموده است بطوریکه به تحقق بسیاری از آرمانها و اهداف این نهاد جنبه عینیت بخشیده که از مصادیق بارز آن می توان به عدالت مالیاتی، تسهیل در امور و صرفه جویی در بسیاری از هزینه ها اشاره داشت.


در این راستا سازمان امورمالیاتی کشور راهکارها و تدابیری را اتخاذ نمود که براساس آنها مودیان می توانند بسیاری از تکالیف ووظایف مربوطه را بصورت onlineانجام دهند که از نمونه های بارز آن می توان به ارائه اظهارنامه های مالیاتی الکترونیکی، ارسال لیست حقوق کارکنان و صورت معاملات اشاره کرد.
آنچه که در خاتمه ذکر آن ضروری است این است که ارائه الکترونیکی فهرست معاملات علاوه بر آنکه در شفافیت مبادلات اقتصادی تأثیرگذار بوده، می تواند در مواردی همچون تسهیل در ارسال فهرست معاملات در هر ساعت از شبانه روز و با هر بعد از مسافت، جلوگیری از هدررفتن زمان با کاهش تردد به واحدهای مالیاتی، افزایش ضریب اطمینان در ارسال فهرست معاملات توسط فعالان اقتصادی نیز موثر عمل نماید.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics