تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رد پای ارز مسافرتی در انتخاب مقاصد خروجی

آمارهای منتشر‌شده از سفر گردشگران ایرانی به ۳ کشور ترکیه، گرجستان و صربستان در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد نوسانات ارزی اخیر و خصوصا سیاست عرضه ارز مسافرتی توسط دولت از فروردین‌ماه تا مردادماه سال جاری، اثر مشهودی بر سفرهای خروجی از کشور گذاشته و عموم مسافران مقصد سفر خود را به‌گونه‌ای انتخاب کرده‌اند تا بیشترین بهره را از سفره گسترده رانت ارز مسافرتی ببرند.

 

 

به گزارش لحظه نگر مالی یتم متفکران به نقل از دنیای ا اقتصاد ترکیه در سالهای اخیر و با پایین ماندن غیراقعی قیمت ارز، تا پیش از نوسان های ارزی اخیر، میزبان تعداد زیادی از گردشگران ایرانی بود اما در ماه های گذشته بسیاری از مسافران ایرانی خود را از دست داد. منفی‌ترین مقادیر رشد سفر ایرانیان به ترکیه در ماه های خرداد و تیر به‌ میزان منفی ۳/ ۳۰ درصد و منفی ۱/ ۳۱ درصد به‌ثبت رسید. این موضوع در شمار گردشگران خروجی به سمت گرجستان نیز مشهود بود و از تعداد مسافران ایرانی به این کشور بسیار کاسته شد. با شروع فصل سفر با توزیع ارز ۵۰۰ یورویی برای گرجستان در ماه های خرداد و تیر، بر خلاف پارسال (۹۶)، میزان گردشگران به این کشور به میزان منفی ۵.۳ درصد و منفی ۹.۵ درصد کاهش پیدا کرد. کارشناسان عامل اصلی این کاهش ها را همزمانی با اجرای سیاست ارز مسافرتی می‌ دانند. در راستای این سیاست ها بود که قرار بر این شد به مسافران کشورهای همسایه و مشترک المنافع ۵۰۰ یورو و به مسافران کشورهای دیگر ۱۰۰۰ یورو تعلق بگیرد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اما نتیجه سفر گردشگران خروجی ایران در سال جاری (۹۷) همیشه کاهش نبود، چرا که میزان سفر ایرانی ها به صربستان، به عنوان یکی از کشورهایی که گردشگران برای رفتن به آنجا ۱۰۰۰ یورو دریافت می کردند، به میزان زیادی افزایش یافت. کارشناسان دلیل این امر را ارزانی ارز مسافرتی (با نرخ دلار رسمی ۴۲۰۰ تومانی) نسبت به بازار آزاد (دلار ۹ و ۱۰ هزار تومانی) می دانند و معتقدند که مردم از سفر به مقاصد ۱۰۰۰ یورویی (به ویژه کشورهای دوردست ارزان قیمت) بیشتر استقبال کردند. آمارها نشان می دهد در ۷ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، تعداد سفر ایرانی ها به صربستان با اجرای سیاست ارزی رو به افزایش رفت. در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ در مجموع ۴ هزار و ۴۶۰ مسافر از ایران به این کشور سفر کردند اما این تعداد در ماه های می، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت، خرداد و تیرماه) به ترتیب به اعداد هزار و ۵۹۷، ۲ هزار و ۴۹۹ و ۷ هزار و ۲۹۹ نفر رسید.

 

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics