تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صباغیان: دانشگاه تبدیل به ماشین صدور مدرک شده است

یک عضو فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه دانشگاه تبدیل به مکانی برای دادن مدرک شده است، گفت: امروز هدف از دانشگاه‌های ما تنها جذب دانشجو است. دیگر امروز بحث علم و تحصیل دانش نیست بلکه دانشگاه تبدیل به کالای تجاری شده است. اگر می‌خواهید جامعه اصلاح شود باید وضعیت دانشگاه‌ها سامان پیدا کند.

 به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در توضیح سوالش از وزیر علوم درباره علت گسترش بی رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف گفت: ایجاد دانشگاه‌ها از گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد که باعث بروز مشکلاتی شده‌اند. نقاط ضعف آن چهره علمی کشور را مخدوش کرده به طوری که بسیاری از معضلات و مشکلات امروز ما ناشی از مسائلی است که امروز دانشگاه‌های متعددی ایجاد شده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: امروز وضعیت به گونه‌ای شده که شاهدیم در برخی از دانشگاه‌ها ساختمان‌ها و تجهیزات معطل مانده و حتی دانشگاه توان پرداخت حقوق نیروهایش را ندارد. برخی از مراکز علمی و دانشگاهی قادر به تامین هزینه‌هایشان نیستند لذا رو به مشاغلی آوردند که با هدف تعلیم و تربیت همخوانی ندارد.

 

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه توسعه بی رویه دانشگاه‌ها باعث ایجاد معضلاتی شده است، افزود: در مقطعی یعنی از سال‌های ۸۴ تا ۹۲ دانشگاه های زیادی ایجاد شد به طوری که در دوره سال‌های ۹۳ تا ۹۵ شاهد ایجاد ۱۸۰۰ رشته دکتری و ۴۳۰۰ رشته کارشناسی ارشد بودیم. این وضعیت باعث شد که امروز برخی از دانشگاه‌ها به جای تربیت افراد باتجربه و صاحب علم تبدیل به مکانی برای دادن مدرک شده‌اند.  

 

صباغیان با طرح این پرسش که وجود ۲۵۶۹ دانشگاه در کشور چه توجیهی دارد؟ گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا آنقدر دانشگاه وجود ندارد. اکنون شاهدیم در دانشگاه آزاد در مقاطعی دانشجو جذب می‌شود و حتی اعضای هیات علمی ندارند. اینها باعث می‌شود که خروجی مناسب بیرون نیاید. درنهایت یکسری جوان فارغ التحصیل بیکار داریم طرف دیگر صندلی خالی دانشگاه‌ها و مراکز علمی است. این وضعیت تحمیل شده به جامعه مشکلاتی را به وجود آورده است.

 

وی ادامه داد: ظرف دو سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ دانشجو برای تحصیل به خارج از کشور رفتند اینها نخبگانی هستند که اکثرا به کشور برنمی‌گردند. از آن طرف آمریکا اولین جذب کننده دانشجو و امارات سومین جذب کننده است. وقتی تعداد دانشگاه‌ها زیاد و مراکز آموزشی استاندارد نباشد شاهد فضای تجاری و کاذب در دانشگاه‌ها هستیم.

 

صباغیان اضافه کرد: اینکه دانشگاه آزاد اعلام می‌کند دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون می‌گیرند چه توجیهی دارند؟ مشخص است که این فارغ التحصیلان چه کسانی خواهند بود. دانشگاه برای آنکه ادامه فعالیت دهد از اساتیدش می‌خواهد به دانشجویان نمره دهند. حتی در بعضی از دانشگاه‌ها دانشجو سر کلاس حضور پیدا نمی‌کند و فقط امتحان می‌دهد دلیل آن است که هدف اصلی دانشگاه‌ها جذب دانشجو و کسب پول شده است. اینها باعث بروز مشکلاتی در کشور می‌شود انگار دیگر امتحان و ارزیابی در دانشگاه ارزش ندارد و شاهد جعل و تقلب در امتحان دادن نمره و سفارشی بودن آن را داریم.

 

وی با بیان اینکه شاهد عدم صداقت علمی در دانشگاه‌ها هستیم، گفت: نتیجه آن است که شاهد وضعیت اقتصادی فعلی و آسیب‌های اجتماعی هستیم. اگر افراد به گونه‌ای دیگر در دانشگاه تربیت می‌شدند این اتفاقات رخ نمی‌داد. اینکه مسئول قاچاق کالا یا ناظر ساختمان اجازه عبور کالای قاچاق و یا بی تفاوت بودن نسبت به کیفیت ساختمان را می‌دهد دلیل آن است که تربیت درستی در دانشگاه نشده‌ است. بنده مسئولی را می‌شناختم که برای دادن امتحان به او سوال و پاسخ را داده‌اند که فقط بنویسد. این وضعیت علمی دانشگاه‌های ماست. امروز بحث علم و تحصیل و دانش دیگر نیست و دانشگاه تبدیل به کالای تجاری شده است.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: اقتصاد ورشکسته و کالای بی کیفیت نتیجه تربیت شدگان دانشگاه و نبود نظارت است. چرا باید بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در کشور ما باشد اما در کشورهایی همچون کانادا، ژاپن و آلمان این تعداد دانشجو را نداریم دلیل آن است که من نماینده و مسئول درخواست مجوز تاسیس دانشگاه کردیم اما بعد از آن نظارت نشده است. در نهایت هم دانشجو و فارغ التحصیل اندوخته علمی ندارد عمر دانشجو در دانشگاه تلف می‌شود و حتی آنها دچار آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد می‌شود چون در خوابگاه بیکارند و درس نمی‌خوانند و وقتشان را اینگونه هدر می‌دهد.

 

صباغیان در پایان گفت: اگر می‌خواهید جامعه اصلاح شود و اقتصاد بهبود یابد باید با برنامه آمایش علمی کار شود. باید وزیر تیغ جراحی به دست گرفته و از هیچ کسی نترسد.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics