تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

جذب ۶۵ دانشجوی خارجی/ دلایل ناکامی دانشگاه‌ها برای رسیدن به سطح بین‌الملل

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به جذب ۶۵ دانشجوی خارجی در این دانشگاه ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این تعداد به ۸۰ دانشجو ارتقاء یابد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا تقی‌راد در نشست "فرآیند بین‌المللی‌سازی دانشگاه" با ارائه گزارش عملکرد شش ماهه این دانشگاه در حوزه بین‌المللی‌سازی گفت: در این مدت میزان ارجاعات مقالات این دانشگاه از ۲۷ درصد به ۲۵.۹ درصد کاهش یافته که این شاخص نشان دهنده کیفیت پژوهش است و باید نسبت به آن دقیق شویم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی همچنین متذکر شد: از سال ۹۲ استراتژی‌های دانشگاه تبیین شد که بر بین‌المللی‌سازی و ورود به سامانه‌های بین‌المللی رتبه‌بندی تاکید شد.

 

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بر این اساس ۱۶ دانشگاه کشور در مسیر بین‌المللی سازی قرار گرفتند، یادآور شد: با این برنامه‌ دانشگاه‌هایی چون تهران، ‌ شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، اصفهان، صنعتی اصفهان، الزهرا، زنجان، خوارزمی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و فردوسی در یک رقابت تنگاتنگ در مسیر بین المللی سازی شدن قرار گرفتند.

 

تقی‌راد هدف این برنامه را نه تنها بین‌المللی سازی، بلکه توسعه کمی و کیفی حوزه‌های آموزشی و پژوهشی دانست و افزود: بر این اساس وزارت علوم براساس معیارهایی اقدام به سنجش عملکرد دانشگاه‌ها کرده است.

 

وی نسبت تعداد اعضای هیات علمی خارج به کل و نسبت دانشجویان خارجی به کل را از جمله این شاخص‌ها دانست که با ضریب ۷ مطرح شده و ادامه داد: علاوه بر آن جذب هیات علمی خارجی در دانشگاه‌ها، کسب جوایز علمی و برگزاری دوره‌های مشترک، تعداد اسناد علمی نمایه شده، تعداد مقالات منتشر شده، تعداد ارجاعات و تعداد پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های برتر دنیا از دیگر شاخص‌هایی است که دانشگاه‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

 

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه بر این اساس از دو سال قبل برنامه‌ریزی‌های دانشگاه خواجه نصیر در این زمینه آغاز شده است، گفت: به دلیل اهمیت این موضوع در سال جاری بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های بین‌المللی سازی در نظر گرفته شده است، همچنین با تسهیلاتی که وزارت علوم برای دانشگاه فراهم کرد، جذب دانشجویان خارجی بویژه دانشجویان شهریه‌ای سهل‌تر شده است.

 

تقی‌راد با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن امکانات خوابگاهی مناسب برای دانشجویان خارجی، خاطرنشان کرد: بر این اساس در این دانشگاه اولین خوابگاه برای دانشجویان خارجی با عنوان «سرای دوستی بین‌المللی» در دست احداث داریم و در تلاش هستیم تا دانشجویان خارجی را در یک محل متمرکز کنیم.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر آنکه با دانشگاه‌هایی چون دانشگاه کردستان و دانشگاه مذاهب که ظرفیت‌های مناسبی برای جذب دانشجویان دارند، مذاکراتی را انجام دادیم، با شرکت‌هایی که اقدام به جذب دانشجویان خارجی می‌کنند نیز همکاری‌هایی را داشتیم که تاکنون دو دانشگاه خارجی به این دانشگاه معرفی شدند.

 

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیر انجام پژوهش‌های مشترک را از دیگر زمینه‌های توسعه روابط بین‌الملل عنوان کرد و گفت: در این راستا سفرهایی را به دانشگاه‌های خارجی داشتیم که از آن جمله می‌توان به دانشگاه‌های کانادا، فرانسه، سوئد، سوئیس و اتریش اشاره کرد.

 

تقی‌راد اضافه کرد: در شرایط موجود توجه به فاندهای خارجی بسیار حائز اهمیت است که در این راستا برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادیم که از آن جمله می‌توان به انعقاد سه قرارداد بین‌المللی اشاره کرد که در حال تهیه است.

 

وی با اشاره به عملکرد این دانشگاه‌ در حوزه تبادل استاد و دانشجو با تاکید بر اینکه تاکنون آمارهای دقیقی از سوی دانشکده‌ها به ما ارسال نشده است، تاکید کرد: با ارائه آمارهای دقیق در این زمینه می‌توانیم زیرساخت‌های مناسب‌تری را برای تبادل استاد و دانشجو فراهم کنیم.

 

تقی‌راد با بیان اینکه دانشجویان خارجی این دانشگاه  از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، بنگلادش، تونس و افغانستان هستند، خاطرنشان کرد: این آمار هر چند که آمار امیدبخشی است، اما کافی نیست.

 

وی با تاکید بر ضرورت توجه به نخبگان ایرانی خارج از کشور افزود: ما می‌توانیم با برگزاری دوره‌های پسادکتری همکاری‌های پژوهشی مشترکی را با این افراد آغاز کنیم.

 

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی میزان انتشارات مشترک این دانشگاه در سال ۲۰۱۷، ۲۴ درصد و در سال ۲۰۱۸، ‌۲۷ درصد عنوان کرد و گفت: دانشگاه "درسدن" آلمان دانشگاهی به اندازه دانشگاه خواجه نصیر است که رتبه بین‌الملی آن ۱۵۱ و رتبه دانشگاه خواجه نصیر بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ است که بررسی‌های عملکرد این دو دانشگاه نشان می‌دهد که میزان ارجاعات دانشگاه خواجه نصیر از ۲۷ درصد به ۲۵.۹ کاهش یافته و میزان ارجاعات دانشگاه درسدن ۷۴ درصد بوده است.

 

تقی‌راد کاهش میزان ارجاعات مقالات محققان ایرانی را هشداری جدی دانست و گفت: این شاخص نشان دهنده کیفیت پژوهشی است که باید به آن توجه شود.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics