تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آموزش مالیات بر ارزش افزوده: قوانین، معافیت و نحوه ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه

مالیات بر ارزش افزوده یکی از روش‌های دریافت مالیات از اشخاص و شرکت‌ها است که پرداخت آن برای بسیاری از کالاها و خدمات، الزامی است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متقکران به نقل از روزامه  مالیات بر ارزش افزوده یکی از روش‌های دریافت مالیات از اشخاص و شرکت‌ها است که پرداخت آن برای بسیاری از کالاها و خدمات، الزامی است. نظام مالیاتی کشورها از پایه‌های مختلفی مانند درآمد، ثروت و مصرف دریافت می‌شود. شیوه‌ی کسب این درآمد حکومتی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. شیوه‌‌‌ی مستقیم به‌صورت دریافت درصدی از درآمد یا سود حاصل از فعالیت اقتصادی در یک دوره‌ی معین یا قسمتی از ثروت مانند ارث است. نمونه‌ی دریافت این نوع از مالیات به‌صورت اظهارنامه‌های ماهانه، فصلی و سالیانه است که از فعالان کسب‌وکار دریافت می‌شود.

 

در روش دریافت مالیات غیرمستقیم، مالیات بر قیمت کالاها و خدمات اضافه می‌شود و مصرف‌کننده، آن را پرداخت می‌کند. این نوع مالیات به دو صورت مالیات واردات و مالیات بر مصرف و فروش است که به‌صورت کلی به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می‌شود. در واقع مالیات بر ارزش افزوده، از مصرف‌کننده به‌خاطر مصرف یک کالا، مالیات دریافت می‌کند و در نتیجه، فعال اقتصادی که مودی مالیاتی نیز نامیده می‌شود، واسط دریافت این مالیات و پرداخت آن به دولت است. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران از مهرماه سال ۱۳۸۷ شروع شد و در حال حاضر، مبلغ آن به‌صورت ۳ درصد عوارض و ۶ درصد مالیات از مصرف‌کننده‌ها دریافت می‌شود. البته این نرخ برای برخی کالاها مانند دخانیات و سوخت متفاوت است.

 

اخذ مالیات و عوارض ارزش افزوده، از طرف شرکت‌ها و اشخاص ارائه‌کننده‌ی کالا و خدمات الزامی است و از طریق فاکتورها و رسیدهای رسمی انجام می‌شود. ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی مرتبط با این موضوع از وظایف دیگر مودیان است که طبق آن، پرداخت این مالیات دریافت‌شده، بر عهده‌ی آنها خواهد بود.

منبع خبر: روزامه
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics