تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چرا جوانان به‌دنبال پشت‌میزنشینی هستند؟!

کارشناسان عمده‌ترین دلیل بیکاری در کشور را نبود مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار عنوان می‌کنند. به گفته آن‌ها هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی، لازمه جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار، مهارت است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از  ایسنا، یکی از مزیت‌های مهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کاربردی بودن آن است به همین دلیل درصد بسیار کمی از فارغ‌التحصیلانی که دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند، بیکار می‌مانند و در سریع‌ترین زمان ممکن جذب بازار کار می‌شوند. امروز توسعه کشور مستلزم تربیت نیروی انسانی ماهر است و فراگیری آموزش‌های مهارتی زمینه‌ساز خروج جوانان و جویندگان کار از بن بست بیکاری عنوان می‌شود.

 

سلیمان پاک سرشت ـ رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اشتغال پایدار همراه با بهره‌وری را ضرورت امروز کشور دانسته و می‌گوید: امروز با کیفیت خاصی از بیکاری مواجهیم و بخش مهمی از جمعیت بیکار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دربرمی‌گیرند. همین امر مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ضرورتی گریزناپذیر کرده است.

 

به اعتقاد وی در شرایط فعلی که شاهد نرخ بیکاری بالای جوانان هستیم و فقدان مهارت در جامعه به چشم می‌خورد، اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دوچندان شده و سازمان فنی و حرفه‌ای نقش‌محوری در توسعه و نهادینه کردن این آموزش‌ها و تربیت نیروهای ماهر دارد. معاون وزیر کار می‌افزاید: در شرایط کنونی از حیث مهارت‌آموزی در دوره خاصی قرار داریم و با توجه به اهمیت موضوع مهارت‌آموزی در دنیا، باید به سمت کسب مهارت حرکت کنیم تا در آینده جوانانی ماهر در عرصه‌های مختلف کسب‌وکار داشته باشیم.

 

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال بر ضرورت تطابق آموزش‌های مهارتی با سیاست‌های بازار تاکید کرد و گفت: امروز آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده است و متاسفانه جوانان و فارغ‌التحصیلان به‌دنبال پشت میزنشینی هستند. وی آموزش‌های مهارتی را حلقه اتصال جوانان به بازار کار دانسته و حفظ اشتغال موجود و جلوگیری از ریزش نیروهای کار را مهمترین برنامه وزارت کار در شرایط تحریم عنوان کرده است.

 

محسنی بندپی با اشاره به لزوم ارائه آموزش‌های به روز، دارای جاذبه و نوآورانه معتقد است: باید آموزش‌های مهارتی در کشور از این ویژگی‌ها برخودار باشند چرا که اکنون به افرادی با مهارت های ویژه نیاز داریم. به گفته وی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب طرح تکاپو و اشتغال، رسته‌هایی را که نیاز به آموزش مهارتی دارند، شناسایی کرده و سازمان آموزش فنی ـ حرفه‌ای نیز در این مسیر قرار گرفته است لذا باید مهارت‌آموزی در عرصه محیط واقعی کار منطبق با نیازهای موجود ایجاد شود.  

 

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مهمترین کانون مهارتی و کاربردی کشور به شمار می‌رود که مرتبط با سازمان بین‌المللی کار (ILO) است و به عضویت رسمی سازمان جهانی آموزش‌های مهارتی (TVTO)  درآمده است. آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی یکی از مولفه‌های توسعه همه‌جانبه کشورها به شمار می‌رود که بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، کاهش فقر و بیکاری وتوزیع عادلانه درآمد تاثیرگذار است.

 

امروز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر  و بر اساس نیاز بازار در جهت دستیابی به اشتغال پایدار عرضه می‌شود. این امر بیانگر آن است که تنها به صرف داشتن دانش تئوریک نمی‌توان به شکل موثر و کارآمد در بازار کار عرض اندام کرد بلکه عبور از ناملایمات و دشواری‌های فضای کسب و کار مستلزم دیدن دوره‌های فنی، تخصصی، مهارتی و کسب توانایی‌های مورد نیاز است.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics