تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ضرورت افزایش جنبه‌های مهارتی مقطع کارشناسی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر در پاسخ به این سوال که الین دانشگاه به چه میزان به تحصیلات تکمیلی نیاز دارد، گفت: باید جنبه‌های مهارتی را افزایش دهیم؛ وقتی دانشجویی در مقطع کارشناسی حدودی از مهارت ها را کسب کرد و با تجربه وارد مرحله تخصصی کار خود شد باید این مهارت را افزایش دهد ، اما در بحث تحصیلات تکمیلی فقط بحث مهارت هنر نیست، بلکه بحث پژوهش در حوزه هنر نیز مطرح است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رازقی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر وعده بهبود برخی از این کاستی‌ها را به دانشجویان دانشگاه هنر داد و درباره کیفیت آموزشی این دانشگاه گفت: موضوع کیفیت آموزشی یکی از دغدغه‌‍ های هر دانشگ اهی به شمار می‌رود و در کل یکی از هدف گذاری های اصلی ما است. دانشگاه هنر با تکیه بر همین نگاه، برنامه جامعی را با عنوان "طرح جامع آموزشی دانشگاه هنر برای سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۸" که یک برنامه ده ساله بوده را در دستور کار قرار گذاشته و در نظر دارد در گام اول این برنامه ریزی آموزشی، "آسیب شناسی وضع موجود" را انجام دهد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر ادامه داد: از گذشته تلاش های زیادی در زمینه ارتقای وضعیت آموزشی دانشگاه صورت گرفته، اما اصلاح وضع موجود و رسیدن به نقطه مطلوب، تلاش و حرکت های بیشتر و به روز تری را می طلبد. ما در دانشگاه هنر سعی می کنیم با برگزاری نشست هایی با اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه در رشته‌های مختلف، نظرات و تجربه‌های علمی، پژوهشی  ایشان را دریافت و طبقه‌بندی کرده و سپس آنها را تحلیل و بررسی می‌کنیم. از طرفی تلاش داریم با برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با دانشجویان، نظرات و پیشنهادات آنها را جمع‌آوری و تحلیل کرده و با استفاده از همه این نظرات، وضع موجود را شناسایی و در برنامه ریزی پیش‌رو در پیشرفت دانشگاه هنر لحاظ کنیم.

 

رازقی در ادامه بیان کرد: بعد از تحلیل وضع موجود و هماهنگی ظرفیت های در اختیار، یک سلسله کارهای مرتبط با برنامه ریزی آموزشی، تحلیل ها و تجربه های موجود را تلفیق می کنیم  و سال ۹۸ به سمت مصوب کردن طرح جامع آموزشی دانشگاه هنر حرکت می کنیم.

 

معاون آموزشی دانشگاه هنر تصریح کرد: هر کدام از بخش های مختلف دانشگاه هنر تلاش می کنند مسیر و برنامه ریزی معینی داشته باشند تا بتوان به ارتقای وضع موجود و رسیدن به سطح مطلوب دست یافت.

 

وی در ادامه اظهار داشت: البته همزمان با طراحی برنامه جامع، در کوتاه مدت هم یک سری فعالیت ها و برنامه ها در حال انجام است. تلاش می شود به اقتضای شرایط، رشته های مختلف را ارتقاء دهیم، مثلا برای دانشجویان شرایطی ایجاد کنیم که حضور کیفی بیشتری در دانشگاه داشته باشند. مثلا برای دانشجویان دکترا فضا و اتاقی مجهز به امکانات برای پژوهش و مطالعه در نظر گرفته ایم. همچنین در راستای بهبود بخشی به کیفیت آزمایشگاه‌ها، لابراتوارها، آتلیه‌ها تلاش و نظارت کامل در دستور کار است. اینها برنامه در کوتاه مدت در حال انجام است که لازم ، ولی اصلا کافی نیست.

 

دکتر رازقی در خصوص نحوه جذب اساتید و هیات علمی دانشگاه هنر بیان کرد: این فرایند در دانشگاه هنر مطابق با فرآیند کشوری از طریق فراخوان هایی که از طرف وزارت علوم صادر می شود، صورت می گیرد. هر سال دو فراخوان اعلام می شود و دانشگاه هنر در این فراخوان ها شرکت می کند و با طی سلسله مراتب اداری مبنی بر اینکه اول از دانشکده ها و از گروه های آموزشی استعلام می شود و گروه ها نیاز های آموزشی خود را اعلام می کنند و سپس در شورای گروه ورود بعد به شورای دانشکده جهت بررسی های تخصصی ارجاع می شود و در هیات اجرایی جذب دانشگاه هنر مطرح و در نهایت به وزارت خانه اعلام می شود. سپس به صورت یک فراخوان جذب عمومی متقاضیانی که در این حوزه وجود دارند و دوست دارند در این حوزه وارد کار آموزش و پژوهشی دانشگاهی شوند اطلاعات خود را بارگذاری می کنند و از آنها مصاحبه های علمی ، تخصصی و عمومی به صورت طبقه بندی شده انجام می شود و در مرحله بعد کسانی که شرایط لازم را احراز می کنند مجددا معرفی می شوند به وزارت خانه و سپس مراتب اداری آنها طی می شود.

 

رازقی در پاسخ به این سوال که تصمیم به حذف برخی دروس ناکارآمد منوط به اجازه وزارتخانه است یا دانشگاه خود اقدام می کند، اظهار داشت: وزارت علوم به برخی دانشگاه ها، دانشگاه های مادر و دانشگاه هایی که پیشینه ای دارند، اختیار داده و امکان بازنگری در دروس را به خود دانشگاه‌ها واگذار کرده است. البته گفته شده است که بازنگری نهایی را برای وزارت علوم جهت تکمیل و تایید نهایی ارسال کنند. همچنین در سایت شورای عالی برنامه ریزی درسی وزارت علوم قرار گیرد تا دانشجویان دیگری که علاقمند بودند نیز استفاده لازم را به عمل آورند.

 

معاون آموزشی دانشگاه هنر یادآوری کرد: ما در دانشگاه هنر یک سلسله بازنگری های جامعی را در خصوص دروس آغاز کرده ایم و الان در هر کدام از گروهای تخصصی یک استاد مجری، استاد ناظر و شورای تخصصی گروه را نظارت می کند و حتما باید سیلابس‌هایی مصوب کند و بعد شورای پژوهشی دانشگاه بررسی هایی انجام می دهد و سپس در حوزه شورای آموزشی و معاونت آموزشی و بررسی های تخصصی در چند لایه انجام می شود و بعد از بررسی به شورای دانشگاه و در صورتی تصویب شود لازم الاجرا است و دانشگاه با سرفصل‌های جدید ادامه کار می‌دهد.

 

وی در پاسخ به این سوال که چقدر به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه هنر نیاز است، گفت: در اینجا دو دیدگاه وجود دارد، دیدگاه اول این است که جنبه های مهارتی را افزایش دهیم؛ وقتی یک دانشجویی در مقطع کارشناسی حدودی از مهارت ها را کسب کرد و با تجربه وارد مرحله تخصصی کار خود شد باید این مهارت را افزایش دهد ، اما در بحث تحصیلات تکمیلی فقط بحث مهارت هنر نیست، بلکه بحث پژوهش های هنری حوزه هنر نیز مطرح است.

 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر در ادامه افزود: در دیدگاه دوم، مثلا ما یک شعری را خطاطی می کنیم ابتدا هنرمند باید مهارت داشته باشد که به خوبی بتواند این خطاطی را انجام دهد اما اینکه تحلیلی زیبا شناسانه ای این خطاطی شود، که چرا اینگونه بود ، این چگونه باید باشد که با مخاطب ارتباط بیشتر برقرار کند و امثال این بحث‌ها، در حوزه تحلیل هنر قرار می گیرد. در اینجا بحث برنامه ریزی بین علم و هنر و پژوهش های هنری در دستور کار قرار می گیرد. طبیعتا تعداد پذیرش در تحصیلات تکمیلی کمتر از تعداد پذیرش در دوره های کارشناسی است، چون دانشجویان کارشناسی همه به تحصیل در دوره تکمیلی علاقه ندارند، اما تعدادی هم روحیه پژوهشی وعلاقه مند به انتخاب تحصیلات تمکیلی هستند.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics