تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قانون عدم جذب هیات علمی در رشته های دارای بورسیه ضمانت اجرا ندارد

دبیر کمیته رسانه شورای هماهنگی دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه گفت: قانون عدم پذیرش نیرو یا هیئت علمی در رشته هایی که دانشگاه در آن رشته بورسیه داشته و به کارگیری نکرده، ضمانت اجرایی ندارد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری مهر، شورای هماهنگی دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه درباره اظهارات اخیر محمد علی کی نژاد درباره فرایند جذب هیأت علمی توضیحاتی داد که به شرح زیر است:

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

«در طول سال های ۹۳ تاکنون یک موضوع خبرساز، ذهن جامعه دانشگاهی را معطوف کرده و آن مسئله «بورسیه ها» است. گذشته از علل و زمینه های سیاسی که سبب شده این موضوع که می توانست بهتر از این و به قول مقام معظم رهبری بدون روزنامه ای کردن موضوع توسط وزارت علوم و بویژه سازمان امور دانشجویان به صورتی اخلاق مدارانه، بر مدار قانون و با تدبیر حل و فصل شود، اما متاسفانه همچنان لاینحل باقی مانده است.

 

نبود اراده و عزم راسخ مسئولان وزارت علوم برای مختومه کردن پرونده مهم ترین دلیل برای ادامه یافتن آن است که سبب وارد آمدن لطمات جدی به اعتماد نخبگان بورسیه به وزارت علوم، دولت و حتی حاکمیت گشته به طوری که برخی از این افراد که اغلب عضو بنیاد نخبگان نیز هستند، تنها راه خلاصی خود از این وضعیت را در مهاجرت به دانشگاه های خارجی می بینند.

 

امری که دقیقاً مغایر با تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص به کارگیری ظرفیت های معطل کشور و به ویژه برخورداری از دانش و تجربه علمی و استثنایی نخبگان جوان است. علی رغم اظهارات وزیر علوم تحقیقات و فناوری در تاریخ ۱۴ مهر ۹۷ که با کراهت راجع به سوال خبرنگاران درباره بورسیه ها آن را تمام شده دانسته و رسانه ها را به پیگیری مشکلات مردم به جای موضوع بورسیه ها فراخواندند اما بعد از گذشته قریب چهار سال و نیم همچنان یکی از سوالات پیدا و پنهان جامعه رسانه ای کشور «بورسیه ها» و سرانجام کار آنهاست.

 

هرچند برخی رسانه ها با نگاه غیرحرفه ای سعی در به حاشیه کشاندن این موضوع داشته و دارند اما همواره با واکنش به موقع دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه و سایر دلسوزان جامعه دانشگاهی کشور روبرو شده اند.

 

اخیراً دکتر کی نژاد رئیس هئیت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد بالادستی در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر، «درباره عدم جذب بورسیه ها در برخی دانشگاه‌ها و حکم دیوان عدالت اداری» گفته است: «در فرایند جذب باید کارگروه های علمی و عمومی برگزار شود و دانشگاه هایی که این مسیر را طی نکرده بودند، موظف شدند از طرف دیوان عدالت اداری این پروسه را طی کنند» که در جواب باید خاطرنشان کرد: «در حکم دیوان عدالت اداری دانشگاه ها ملزم به ادامه «فرایند استخدامی» شده اند و نه «فرایند جذب» چراکه فرایند جذب در مورد همه شاکیان بورسیه دارای حکم قبلاً یکبار به طور کامل و تشریفات آن شامل کارگروه علمی، تأیید هیئت اجرایی جذب، اعلام نیاز دانشگاه، تعهد محضری بورسیه و صدور حکم بورسیه انجام شده است و دیوان عدالت اداری طی دادرسی نسبتاً طولانی توسط قضات مختلف بدوی و تجدیدنظر این فرایند را قانونی تشخیص داده است.

 

لذا طبق حکم دیوان هر دانشگاه می بایست «فرایند استخدام بورسیه» یا به عبارتی همان فرایند معمول را که برای هر بورسیه در طول سال های گذشته طبق «رویه» به کارگیری بورسیه و بهره مندی از دانش و مهارت وی در راستای مصالح حاکمیت و حقوق بیت المال و انجام تعهدات دو برابر مدت تحصیل (وفق آیین نامه اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجویان به خارج از کشور) انجام شده در مورد بورسیه های مذکور هم اعمال کند.

 

رویه مورد نظر موسوم به «راتبه به پیمانی» و مراحل آن شامل کارگروه علمی، کارگروه عمومی، استعلامات و تحقیقات از مرکز جذب وزارت علوم و در نهایت صدور حکم پیمانی و اختصاص ردیف استخدامی است که بجز اخذ استعلام و مورد آخر تمامی مراحل بصورت سلیقه ای طی شده و برای متقاضیان تبدیل وضعیت با ادبیات مختلف عدم نیاز صادر شده است.

 

درحالی که دیوان به درستی ضمن رد این تصمیم دانشگاه ها در عدم بکارگیری، حکم به ورود خواسته بورسیه یعنی «استخدام قطعی هیات علمی» داده است. در پاسخ به بخش دیگری از اظهارت دکتر کی نژاد باید متذکر شویم قانون عدم پذیرش نیرو و یا هیئت علمی در رشته هایی که دانشگاه در آن رشته بورسیه داشته و به کارگیری نکرده است ضمانت اجرایی ندارد چراکه با اعمال سلیقه توسط دانشگاه ها و ذکر دلایلی که در هیچ محکمه صالحی قابل راستی آزمایی نیستند به فنا می رود و موارد نقض این قانون بی ضمانت در بین بورسیه ها وجود دارد.

 

در پایان باید اشاره کرد متاسفانه دیوان عدالت اداری که باید به عنوان ملجاء مظلومان بتواند اعاده حق کند در مورد شکایات بورسیه، علی رغم تلاش ها و صرف وقت فراوان جهت صدور رأی، به جزء در موارد بسیار معدود هنوز نتوانسته است احکام قطعی خود را به اجراء درآورد و حتی هنوز نتوانسته یک نفر از روسای قانون گریز دانشگاه را طبق ماده ۱۱۰ قوانین تشکیلات دیوان عدالت اداری از خدمت منفصل کند.

 

لذا در اینجا از مسئولان این نهاد درخواست می کنیم با قاطعیت و عزم راسخ اجرای صحیح و کامل و به موقع احکام قضایی بورسیه ها را به منصه ظهور برساند.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics