تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ضرورت اعزام اعضای هیات علمی به کشورهای توسعه یافته برای کسب دانش فنی

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نیاز امروز دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای بین المللی سازی، ارتقای سطح دانش اعضای هیأت علمی و مربیان با اعزام به کشورهای توسعه یافته برای به‌روز سازی اطلاعات و کسب تجربه و مهارت لازم است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالار آملی در اولین نشست بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای اظهار داشت: وزارت علوم در بحث بین المللی سازی آموزش عالی برنامه های جامعی دارد که در صورت تحقق کامل، تحول شگرفی در آموزش عالی و دانشگاه ها خواهیم داشت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: امروز بایستی علم و دانش برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد که در همین راستا ارتباط دانشگاه ها با صنعت، تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران، توسعه آموزش های عالی فنی و حرفه ای و بین المللی سازی آموزش عالی سه محور اساسی و سیاست کلان وزارت علوم است.

 

دکتر سالار آملی با اشاره به برنامه ششم توسعه و اهمیت بین المللی سازی آموزش عالی در ذیل این برنامه اظهار داشت: رساندن دانشگاه ها به تراز بین المللی، ایجاد شعب دانشگاه های کشورمان در دیگر کشورها و ایجاد دوره های مشترک با مشارکت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی از جمله مصوبات قانون برنامه ششم در بخش همکاری های علمی بین المللی است.

 

وی تصریح کرد: معتقدم در دانشگاه فنی و حرفه ای بایستی به دنبال تربیت تکنسین و نیروی ماهر جهت به حرکت درآوردن چرخ های صنعت کشور با دستانی توانا و فکر خلاق باشیم.

 

وی با اعلام اینکه وزارت علوم تمایل به راه اندازی شعبات دانشگاه فنی و حرفه ای در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، افغانستان و... دارد، افزود: بایستی برنامه ریزی منسجم برای بین المللی سازی آموزش های مهارتی و کاربردی با محورهای مشخص برای کشورهای هدف در دستور کاراین دانشگاه قرار گیرد.

 

در ادامه این نشست، دکتر صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در برهه کنونی بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای راباید جدی گرفته و برنامه عملیاتی مختص آن را پیاده کنیم.

 

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالقوه و گستره جغرافیایی دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور بین المللی شدن را یکی از مباحث مهم محافل دانشگاهی قلمداد کرد و گفت: امروز با وجود تعدادی از مراکز تابعه دانشگاه در مرزهای مشترک با کشورهای هم جوار، فرصت مغتنمی برای بین المللی سازی آموزش های فنی و حرفه ای به وجود آمده است که دانشگاه در این زمینه برنامه های گسترده ای دارد.

 

دکتر صالحی عمران از اعطای شورای مستقل برنامه ریزی درسی آموزش های مهارتی از سوی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد و با تأکید بر تقاضا محوری و مؤلفه های سازنده شایستگی دانش آموختگان تصریح کرد: شاخص های اصلی رتبه بندی در کشورهای پیشرفته در بین دانشگاه های دنیا بحث اشتغال فارغ التحصیلان است.

 

وی خاطر نشان کرد: بین المللی شدن یکی از مهم ترین لوازم در عصر جهانی شدن و رویکردی مهم برای احیای تفکرات نظام علمی و فرهنگی جهان است و پیامدهای مثبت فراوانی همچون گسترش مهارت های ارتباطی بین فرهنگی، انتقال تکنولوژی، افزایش زمینه های مطالعاتی، فراهم شدن فرصت لازم برای جذب اساتید و دانشجویان خارجی، تقویت تحقیقات و تولیدات علمی، بهره وری اقتصادی و منافع مالی را در پی دارد.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: یکی از برنامه های اصلی حوزه بین الملل این دانشگاه، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت در زمینه مراودات علمی، گفتگوی مهارتی بین دانشگاه های مطرح جهان، انتقال تکنولوژی و فناوری های روز دنیا از جمله انرژی های پاک با تدریس اساتید خارجی و اعزام اساتید برای فرصت های مطالعاتی و دوره های دانش افزایی است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی در پایان با اشاره به تغییر دیدگاه های جهانی نسبت به تکنولوژی و فناوری های نو عنوان کرد: ما در دانشگاه باید به دنبال فناوری هایی باشیم که نیاز اساسی به هزینه کرد بالا از جمله تجهیز و تأمین ملزومات کارگاهی و آزمایشگاهی ندارد.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics