تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نظام آشفته اقتصادی، مهمترین علل گرایش دانشجویان به رشته‌های بالینی

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این مطلب که با اصلاح نظام توزیع پول می توان دانشجویان نخبه را به سمت رشته های علوم پایه و تحقیق و پژوهش در حوزه های جدید علوم و فناوری ترغیب کرد گفت: نابرابری دستمزدها بین رشته های علوم پایه و بالینی باعث شده که بیشتر دانشجویان برای ادامه تحصیل به سراغ رشته های بالینی بروند تا درآمد بیشتری کسب کنند.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، دکتر حسین قنبری ضمن بیان اینکه پول، همیشه یک مشوق قوی در بین افراد محسوب می‌شود، افزود: نابرابری دستمزدها بین رشته‌های علوم پایه و بالینی باعث شده که بیشتر دانشجویان برای ادامه تحصیل به سراغ رشته‌های بالینی بروند تا درآمد بیشتری کسب کنند. این در حالی است که تاثیر رشته های تحقیقاتی و پایه در تولید علم و پیشرفت های پزشکی چشمگیر است.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این مطلب که با اصلاح نظام توزیع پول می‌توان دانشجویان نخبه را به سمت رشته‌های علوم پایه و تحقیق و پژوهش در حوزه‌های جدید علوم و فناوری ترغیب کرد، گفت: تا زمانی که رابطه مستقیم مالی بین پزشک و بیمار و نظام آشفته اقتصادی در کشور وجود دارد دانشجویان در انتخاب رشته، به سمت درآمد بیشتر گرایش پیدا می‌کنند و تنها راه حل این معضل طراحی یک سیستم قوی و عادلانه در نظام ارائه خدمات سلامت است.

 


دکتر قنبری با اشاره به اینکه در آمد پزشکان در تخصص های مختلف متفاوت است، افزود: اگر دیگر کشورهای دنیا را مورد بررسی قرار دهید می‌بینید که اختلاف بین حقوق دریافتی یک پزشک جراح با دیگر رشته‌ها مانند پزشک خانواده چندان زیاد نیست. به طور مثال دریافتی یک پزشک خانواده در انگلیس تا ۱۵۰ هزار پوند است که خیلی وقت ها بیشتر از رشته‌های تخصصی دیگر است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: درآمد برخی پزشکان در مقایسه با دیگر همکارانشان بیشتر است. مثلا یک جراح پلاستیک به خاطر نوع خدمتی به بیمار ارائه می دهد دریافتی بیشتری نسبت به بقیه رشته‌ها دارد و پرداخت دستمزد این گروه از پزشکان این از طرف بیمار هم پذیرفته شده است. اما در رشته‌هایی که بیمار هیچ انتخاب دیگری ندارد و مسئله مرگ و زندگی است تعرفه ها باید پایین باشد و نظام سلامت اختلاف درآمد را جبران کند.


وی در پایان یادآورشد: در سالهای گذشته سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی دانشجوی شهریه پرداز جذب می‌شد. اما در حال حاضر پذیرش دانشجوی شهریه پرداز در دانشگاه علوم پزشکی تهران در این ۳ رشته متوقف شده است و دانشجویان تنها براساس سطح علمی و از طریق کنکور می توانند وارد این رشته ها شوند .

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics