تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

وزیری که مخالفتش با مسکن مهر حیثیت دولت را خدشه‎دار کرد

جناب آقای حسن روحانی قبل از انتخابات ۹۲ وعده اتمام پروژه مسکن مهر را در این سال داده بود، ولی انتخاب یک وزیر راه و شهرسازی که مخالف سرسخت این پروژه بود باعث شد این پروژه با گذشت ۶ سال هم به اتمام نرسد و شاید یک دلیل مهم بحث تغییر آخوندی همین باشد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری تسنیم، تقریبا از  اوایل سال 92 تا زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح مسکن مهر به دستمایه تبلیغاتی برای برخی کاندیداهای این انتخابات تبدیل شده بود. حسن روحانی در آن زمان همواره در نطق‌های تلویزیونی و غیر تلویزیونی خود با وجود نگاه انتقادی به طرح مسکن مهر اما از ادامه آن در صورت رئیس‌جمهور شدن تاکید می‌کرد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی در بحبوحه مبارزات انتخاباتی دوره یازدهم ریاست‌جمهوری درباره مسکن مهر گفته بود: «اصل تأمین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزو برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است. اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر یک ایده خوب بود ولی این ایده برای یک دوره کوچک‌تر طراحی شده بود و یک‌دفعه افزایش پیدا کرد. هیچ چاره‌ای نیست تا این اشکالات (طرح مسکن مهر) در دولت آینده رفع شود.»

 

گرچه احتمالا آقای روحانی پس از روی کار آمدن بر اتمام و رفع مشکلات مسکن مهر تاکید و تا کنون وعده‌های متعددی برای اتمام آن داده، اما وی عملا  با معرفی عباس آخوندی به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مسیر خلاف وعده‌های خود حرکت کرد.

 

عباس آخوندی تا پیش از معرفی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مواضع نسبتا نرمی در برابر مسکن مهر داشت. نمونه این مواضع گفت‌وگوی تسنیم با وی در مردادماه سال 92 بود؛ « پروژه‌های این طرح با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است.

 

علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است. قاعدتاً برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد. برای پروژه‌های خارج از محدوده شهر نیز به‌فکر ایجاد شهرداری‌های جدید هستم تا به‌نحوی به نهادهای خدمات شهری وصل شوند. امکان این‌که خدمات حدود 2 میلیون واحد مسکونی را دولت تأمین کند وجود ندارد و مسکن ناپایدار خواهد بود. بنابراین باید به‌نحوی تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه‌های مسکن مهر را تأمین کنیم.»

 

وزیر کنونی راه و شهرسازی اما پس از اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس در تابستان 92، بلافاصله مواضع واقعی خود درباره مسکن مهر را نمایان ساخت.  شاید اولین مورد که جنجال‌برانگیز هم شد، معرفی طرح مسکن مهر به‌عنوان عامل تورم 40 درصدی کشور بود.

 

عباس آخوندی 3 شهریور ماه 92 در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما رو به دوربین کرد و با بیان این‌که دست تاجران را می‌بوسم خطاب به مردم گفت:‌ « باید با مردم گفت‌وگو کنیم و از آنها بپرسیم که تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر را. دولت در برابر این انتخاب قرار دارد که آیا چنین طرح‌هایی را ادامه دهد یا خیر؟ یا این‌که تورم را پایین نگه دارد. خوب است که در این زمینه با مردم گفت‌وگو شود.... مسکن مهر مانند یک سیب بسیار زیبا به مردم نشان داده شده است، این سیب باید قاچ شود و آنرا کالبد شکافی کرد... در حال حاضر بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور منبعث از مسکن مهر است.... مسکن مهر، نماد یک مداخله عظیم و بی‌سابقه در اقتصاد مسکن است. در طول تاریخ مسکن ایران سابقه چنین مداخله‌ای را نداشته‌ایم.»

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics