تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

هیچ کارگر ساختمانی رنگ بازنشستگی را نمی‌بیند

میکائیل صدیقی می‌گوید: سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است و امیدواریم وعده‌ها در این زمینه به سرانجام برسد.

میکائیل صدیقی، مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با وضعیت شغلی کارگران ساختمانی گفت: با توجه به شرایط موجود و با نیم نگاهی به اخبار و رسانه‌ها می توان به صراحت دید که وضعیت کارگران ساختمانی در شرایط مطلوبی قرار ندارد  و این مساله مختص به جامعه مشخص  و یا اقتصاد خاصی نیست، بلکه یک معضل جهانی است.

 

وی ادامه داد: در ایران، رکود ساخت و ساز و بیکاری وحشتناک کارگران ساختمانی، مزید بر علت است و  زندگی را برای آنها و خانواده‌هایشان  روز به روز  سخت‌تر و سخت‌تر کرده است .

 

صدیقی در ادامه به برخی از مشکلات کارگران ساختمانی پرداخت و گفت: به کارگران حادثه دیده ساختمانی،  غرامت و خسارت حادثه‌دیدگی تعلق نمی گیرد؛ باید گفت با وجود شرایط سخت و زیان‌آور شغلی، هیچ کارگر ساختمانی رنگ و بوی بازنشستگی را نخواهد دید.

 

وی افزود: بر خلاف ماده ۵ تامین اجتماعی،  سهمیه بیمه کارگران ساختمانی هنوز وجود دارد که در این زمینه قول‌هایی داده‌اند که امیدواریم عملی شود.  ولی بر این باوریم که سهمیه بندی بیمه غیر قانونی است و  باید همه کارگران ساختمانی کشور بدون استثنا بیمه شوند.

 

مشاور کانون عالی کارگران ساختمانی کشور با بیان این که مطالبات کارگران ساختمانی علاوه بر بعد معیشتی، یک بعد منزلتی هم دارد، اظهار داشت:  کارهای فرهنگی در جهت ارتقا منزلت اجتماعی کارگران  ساختمانی صورت نگرفته است و در خیلی از شهرها هنوز مکانی برای ساماندهی کارگران  فصلی در نظر گرفته نشده است

 

صدیقی در ادامه گفتگو به مساله حوادث در بخش ساختمان پرداخت و گفت:  با وجود اینکه بیش از ۵۰ درصد از حوادث کار در دنیا و در ایران برای کارگران ساختمانی اتفاق می افتد، هنوز کارفرمایان خود را ملزم  به رعایت موارد ایمنی در ساختمان نمی‌بینند و ما هر روز شاهد فوت کارگران ساختمانی بر اثر حوادث کار هستیم.

 

وی ادامه داد:  در سال ۹۵ بالغ بر ۱۴۰۰ نفر از کارگران ساختمانی کشور جان خود را بر اثر حوادث کار از دست داده اند و این در شرایطی است که بیشتر این کارگران بیمه نداشته‌اند .

 

این فعال صنفی در پایان تاکید کرد: با وجود این مشکلات، تنها امید کارگران ساختمانی در چند سال گذشته، تشکلات قانونی آنها بوده‌است که اکنون در کشور جزو بزرگترین تشکلات کارگری کشور هستند که مطالبات کارگران ساختمانی را پیگیری و تا حد توان با توجه به حمایت های صورت گرفته ، حل و فصل می‌کنند و می‌‌شود گفت در این راستا موفق هم عمل کرده‌اند .

منبع خبر گزاری کار ایران - ایلنا

منبع خبر: منبع حبرگزاری کار ایران – ایلنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics