تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حباب نرخ ارز زیاد است/ کاهش قیمت ادامه دارد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن بیان اینکه حباب نرخ ارز زیاد است، گفت: جلوگیری از شدت گرفتن نوسانات ارزی نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی است و این تنزل در نرخ ارز ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید حسین میرشجاعیان امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه استانداردهای تهیه آمارهای مالی در کشور مربوط به سال ۲۰۰۱ است، بر ضرورت ارتقای این استانداردها به استانداردهای سال ۲۰۱۴ تاکید کرد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی گفت: آمار، قلب تپنده سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است. افزایش کیفیت تصمیم‌گیری و افزایش شفافیت اقتصادی نتیجه تولید و توسعه آمارهای دقیق است.

میرشجاعیان با اعلام اینکه پروژه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای در وزارت اقتصاد در حال تکمیل است، گفت: قصد داریم آمارهایمان را با استانداردهای به روزتر اعلام کنیم.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از مسائل را در تهیه آمار عدم دسترسی به ریزداده‌ها یا داده‌های خرد اظهار کرد و گفت: با توجه به مرجعیت سازمان آمار، در تهیه آمار این سازمان باید بتواند به خردترین اطلاعات با توجه به نظام حفظ محرمانگی و حریم خصوصی دسترسی داشته باشد.

 

میرشجاعیان در ادامه گفت‌ که دسترسی و انتشار همه اطلاعات و آمارها در سازمان‌ها مگر آنهایی که براساس قوانین انتشارشان ممنوع است باید برای آمارگیری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. هرچند ممکن است برخی از ادارات برای انتشار داده‌هایشان معذورات یا دلایلی داشته باشند که آن هم باید به صورت مدون، مشخص شود.

 

وی با تاکید بر این‌که داده‌های خام به خودی خود گویا نیستند، ادامه داد: داده‌ها باید در یک الگوی نظری مورد استفاده قرار گیرند. واقعیت این است که داده‌های آماری در زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند معنا پیدا می‌کند.

 

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با تاکید بر اهمیت استقرار واحدهای آماری اظهار کرد: بعضی اوقات می‌بینیم مجموعه بر دستگاه‌هایی نیروهایی غیرمتناسب را در مجموعه آماری خود در اختیار گرفته‌اند که این به خودی خود یک ضعف است که علت آن هم این است که آمار هنوز در کشور به عنوان یک کالای لوکس تلقی می‌شود.

 

اولویت بودجه ۹۸، تامین آن است

وی با بیان اینکه کاهش درآمدهای نفتی اقتصاد را تحت فشار قرار خواهد داد گفت که اولویت در بودجه سال آینده تامین بودجه خواهد بود.

 

میرشجاعیان در حاشیه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران نیز درباره جزئیات تامین بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: قطعاً کاهش درآمد نفتی ما را تحت فشار می‌گذارد؛ به همین خاطر اولویت ما در بودجه سال آینده تأمین منابع بودجه است اما این ملاحظه را هم داریم که این مساله و مخصوصا مالیات گیری ها نباید به بخش رسمی اقتصاد و مالیات دهندگان فشار وارد کند.

 

میرشجاعیان مهار تورم را اولویت دیگر وزارت اقتصادی و امور دارایی به شمار آورد و گفت: همه ما می دانیم شوکی که از جانب تحریم ها به کشور وارد شده است شوک بزرگی بوده است بنابراین تلاش داریم تا در وهله اول تورم را کنترل کنیم.

 

معاون وزیر  اقتصادی همچنین در خصوص تغییر قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین، گفت: هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است. باید زمان بگذرد تا در این زمینه به جمع بندی برسیم. قرار است میزان مصارف افراد کنترل شود اما اگر از این سیاست، پاسخی نگیریم، قاعدتاً یک سیاست ترکیبی باید صورت گیرد تا کمترین فشار را به مردم وارد کند و جلوی مصرف زیاد و قاچاق نیز گرفته شود. هم اکنون بودجه در مرحله تدوین پیشنهادات است و پس از بررسی در مجلس در رابطه با بنزین تصمیم گیری خواهد شد.

 

حباب نرخ ارز زیاد است

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر حباب نرخ ارز زیاد است، ابراز امیدواری کرد که با پایداری در اجرای سیاست ها، شاهد تداوم کاهش نرخ ارز در بلندمدت باشیم.

او همچنین درباره کاهش نرخ ارز هم اظهار کرد: در کوتاه مدت یک افزایش نرخ ارز داشتیم که البته دارای نوسان بود هرچند با تغییرات کوچکی که انجام شد شدت این نوسان گرفته شد و مسیر کاهشی را طی کرد. اگرچه هم اکنون نیز نرخ ارز حباب زیادی دارد اما امیدواریم این مسیر کاهشی را ادامه دهد.

 

میرشجاعیان با بیان اینکه تمام دنیا به خرید و فروش ارز در کوچه و بازار که به صورت غیرقانونی انجام می شود حساسیت دارند، ادامه داد: این مسائل باید کنترل شود و لازم است با پایداری در همین سیاست ها، به شفاف‌سازی‌ها در بازار ارز کمک کنیم.

 

وی از مجموعه تجاری کشور هم خواست که به درآمدهای ارزی کشور کمک کنند و ارزی که ناشی از صادرات است را به کشور بازگردانند.

او جلوگیری از شدت گرفتن نوسانات ارزی را نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی ارزیابی کرد و گفت: این تنزل در نرخ ارز ادامه خواهد داشت. تورم در مهر ماه و آبان ماه کنترل شده است که در بلندمدت هم باید به همین شکل بیشتر کنترل شود.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics