تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

الزام ۳۲ بانک فعال به مهیا کردن رمز یکبار مصرف برای کاربران/ وقوع ۴۱ درصد جرائم فضای مجازی در تلگرام

سردار سیدکمال هادیانفر پیش از ظهر امروز در نشست سالیانه رؤسای پلیس فتای سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییرات عمده‌ای که امسال اتفاق افتاد در حوزه سند نظام پیشگیری و مقابله است، اظهار کرد: این سند مصوبه شورای عالی فضای مجازی است که 3 سازمان را در حوزه فضای مجازی مسئول کرده‌اند. پلیس فتا یکی از این سازمانهاست که در حوزه مردم، کسب و کارها و مخصوصا شرکتها و سازمانهای خصوصی بحث امنیت این موضوع به پلیس فتا واگذار شده است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری تسنیم وی با اشاره به رشد 71 درصدی جرائم فضای مجازی در 8 ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: در رابطه با کشف جرائم توان خوبی در پلیس فتا وجود دارد. در آمریکا 20 تا 25 درصد پرونده‌ها در فضای مجازی کشف می‌شود، اما در ایران حدود 80 درصد پرونده‌ها کشف می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

هادیانفر با بیان اینکه تا به این لحظه از سال 97، 41 هزار جرم به پلیس فتا گزارش شده، متذکر شد: پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال این عدد به 59 هزار گزارش برسد.

 

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه بیشترین جرائم فضای مجازی مربوط به برداشت غیرمجاز است، یادآور شد: در کشور بالغ بر 400 میلیون کارت بانکی وجود دارد، این کارتها تسهیلات زیادی به وجود آورده‌اند اما در واقع امنیت آنها بحث جدی است، با همکاری دادستانی کل کشور و بانک مرکزی از ابتدای سال برای ایجاد و راه‌اندازی OPTها (رمز یکبار مصرف) اقداماتی صورت گرفته،  فاز نخست OPTها مربوط به حوزه بانکداری است یعنی شهروندانی که از سیستم اینترنت‌بانک استفاده کنند می‌توانند از 32 بانک فعال کشور رمز یکبارمصرف را مطالبه کنند.

 

وی افزود: هر کاربر در ابتدا برای ورود به درگاه بانکی باید نام کاربری و رمز خود را وارد کند، سپس رمز یکبارمصرف به صورت پیامک برای کاربر ارسال می‌شود که هربار کاربر بخواهد از درگاه استفاد کند رمز جدیدی برای وی ارسال می‌شود. اکنون گوشی تلفن همراه با سیستم درگاه بانکی و کارت بانکی قرینه شده است، لذا اگر رمز یا کارت فردی گم شود، در امنیت باشد و بتواند رمز را از طریق تلفن همراه دریافت کند.

 

وی افزود: در حوزه تلفن همراه و بانکداری الکترونیک، رمز دوم نیز به صورت پیامکی جزو مطالبات است که در سامانه‌های بانکی ایجاد شده، بانک اکنون به مردم تأکید می‌کند که از رمز یکبارمصرف استفاده کنند، اگر بانکی این تسهیلات را در اختیارمردم قرار ندهد، در صورت وقوع سرقت و خسارت به مردم بانک باید جوابگو باشد.

 

هادیانفر با بیان اینکه در مرحله دوم رمز یکبار مصرف برای عابربانک‌ها و دستگاه‌های پوز انجام می‌شود، یادآور شد:  این اتفاق بنا به درخواست فرمانده ناجا از رئیس جمهور، دستور صریح رئیس جمهور و ابلاغ بانک مرکزی انجام شده و از ابتدای امسال بانکها این کار را شروع کردند.

 

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه بانکها را مکلف کردیم ضمن افزایش نقدینگی به امنیت توجه کنند، گفت: اکنون هر کسی که بخواهد از اینترنت‌بانک استفاده کند و وارد حساب بانکی شود می‌تواند از رمز یکبارمصرف استفاده کند، بانکهایی که در این حوزه فعال بودند، بر روی اپلی‌کیشن‌های موبایل نیز این کار را انجام داده و اپلی‌کیشن‌ها نیز به رمز یک بار مصرف متصل شده‌اند.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

وی با بیان اینکه اکنون بیش از 510 هزار ATM در کشور وجود دارد گفت: در مرحله دوم این طرح سراغ ATMها می‌رویم، در بخش اول بحث فیشینگ و در مرحله دوم بحث اسکیمر منتفی می‌شود.

 

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه کسب و کارهای جدید یا استارتاپ‌ها رشد 3200 درصدی داشته‌اند، گفت: اطلاعات و داده‌های مردم در این کسب و کارها باید داخل کشور حاست شود، سهم کسب و کارها موضوعات در دستور کار پلیس فتا هم از جهت حمایتی و هم از جهت صیانت اطلاعات مردم است.

 

هادیانفر با بیان اینکه51 هزار نفر در کشور متقاضی دریافت فروشگاه‌های اینترنتی بودند، گفت: 32 هزار فروشگاه اینترنتی دارای نماد هستند، به مردم تاکید می‌کنیم برای خرید اینترنتی به نماد اعتماد توجه کنند.

 

وی با بیان اینکه 41 درصد جرائم در حوزه تلگرام اتفاق می‌افتد، از کاهش وقوع جرم در تلگرام به دلیل فیلترینگ و مسدود شدن آن خبر داد و گفت: 35 میلیون نفر در هاتگرام و طلاگرام هستند که موضوعات مجرمانه مانند سابق در این دو نیز وجود دارد.

 

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه 24 درصد از جرائم فضای مجازی در اینستاگرام اتفاق می‌افتد، یادآور شد: در بحث شکایت در رابطه با فضای مجازی فرد شاکی ابتدا باید شکایت خود را به مرجع قضایی ارائه دهد، سپس شکایت تبدیل به مرجوعه قضایی و در نهایت به پلیس فتا ارائه می‌شود.

 

وی افزود: زمانی که مردم با پلیس فتا تماس می‌گیرند، دلیل بر پی‌جویی نیست، کاربر توسط کارشناسان راهنمایی می‌شود که ابتدا به دادسرا مراجعه کرده و سپس ثبت شکایت کند.

 

هادیانفر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 42 هزار همیار پلیس فتادر کشور وجود دارد گفت: باید بدانیم امنیت رد فضای مجازی محصول نیست، امینت وضعیت نسبی دارد و از خود فرد شروع می‌شود.

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics