تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بازار سرمایه نیازمند اهرم محرک از درون بودجه است

مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد، چشم انداز پیش روی بازار سرمایه را تا پایان سال با ثبات دانست و گفت: پیش بینی بازار، نیازمند اخبار محرک از سوی اهرم های مختلف است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از بازار سرمایه ایران، وحید حسن پور ضمن اشاره به انتشار گزارش های ۹ ماهه شرکت ها در زمان کنونی در خصوص پیش بینی خود از تحولات بازار سرمایه پس از انتشار این گزارش ها گفت: با توجه به گزارش های ماهانه شرکت ها و همچنین پیش بینی گزارش های ۹ ماهه و اخبار اقتصادی و سیاسی، سرمایه گذاران  فعال در بازار سرمایه در مقایسه با ماه های گذشته از رفتار هیجانی فاصله گرفته اند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با تشریح شرایط ایجاد شده در برخی شرکت های صادرات محور و صنایع پتروشیمی پس از آغاز تحریم ها افزود: هرچند این شرکت ها پس از آغاز دوران تحریم با مشکلاتی در زمینه فروش محصولات مواجه شدند اما به فعالیت خود ادامه می دهند. البته این محدودیت ها در صنایع دیگری مانند صنایع فلزات اساسی مشکلات کمتری را متوجه شرکت ها کرده است .

 

مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد، خاطرنشان کرد: در شرایط پیش رو پیش بینی عملکرد برخی صنایع در ماه های پایانی سال چندان مشخص نیست، همین مساله سبب گمانه زنی های مختلف سهامداران و اتخاذ تصمیمات مختلف از جانب آنان می شود و در مجموع نمی توان پیش بینی صحیحی داشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در شرایط نبود نقشه راه مشخص پیش پای صنایع، تلاش سهامداران و فعالان بازار همواره بر این خواهد بود که سرمایه گذاری خود را به سمت صنایعی ببرند که کمترین تاثیر را از آثار تحریم و کاهش قیمت جهانی نفت و سایر کامودیتی ها خواهد پذیرفت.

 

حسن پور دبیر با بیان برخی توفیقات بانک مرکزی در ایجاد پیمان های پولی و کانال های مراودات تجاری با برخی کشورها خاطرنشان کرد: اقدامات این چنینی در کنار برخی تصمیم گیری های موثر در خصوص بانک ها در ماه های اخیر، سبب افزایش جذابیت صنایع بانکی در بین فعالان بورسی شده است. همین مساله می تواند این صنایع را به عنوان صنایع کمتر آسیب پذیر در بین صاحبان سرمایه های بازار معرفی کند و در رده انتخاب آنان قرار دهد.

 

چه اهرم هایی می تواند محرک بازار در شرایط فعلی شود؟

مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد با اشاره به این که در شرایط فعلی روند پیش روی بازار با تکانه های کاهشی همراه نخواهد بود گفت: بازار افت های خود را طی ماه های اخیر داشته و انتظار نمی رود که حداقل در ماه های آینده با روند کاهشی شدید همراه شود.

 

وی افزود: حرکت های احتمالی آتی بازار محصول اهرم هایی مانند قیمت دلار، بودجه و متغییرهایی در بودجه مانند قیمت دلار و نفت است؛ چراکه این متغییرها به طور مستقیم بر صنایع بورسی و بازار سرمایه اثر دارد. همچنین شرایطی که بانک مرکزی برای بانک ها در بحث متغییر نرخ بهره در نظر می گیرد نیز بر حرکت بازار موثر خواهد بود.

 

عرف ژانویه ای بازارهای جهانی امسال شکسته شده است

این کارشناس بازار سرمایه تغییرات بازارهای جهانی را با وجود نزدیکی به ژانویه و افزایش تقاضای هر ساله در بازارهای نفت و کامودیتی ها در سال جاری عادی ندانست و گفت:چنانچه بحث تحریم بودن ایران را در نظر نگیریم، می توان گفت که امسال در بازارهای جهانی نیز شرایط مانند سال های گذشته نیست.یعنی این بازارها امسال به دلایلی با افزایش تقاضای هر ساله مواجه نبوده است که بخواهد روندهای جهانی را صعودی کند و به این ترتیب بر نرخ های داخلی صنایع نیز اثر بگذارد.

 

سیاست های ترامپ تحلیلگران را سردرگم کرده است

حسن پور دبیر درباره دلایل این عرف شکنی در ژانویه امسال یادآور شد: با سیاست هایی که برخی کشورها و به خصوص آمریکا در قبال تعامل با بقیه کشورها در پیش گرفته است در کنار مسائل مربوط به جنگ تجاری دو قدرت اول اقتصاد جهان یعنی آمریکا و چین و همچنین ایجاد سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران،به نظر می رسد امسال با تغییر مدل ها در عرضه و تقاضاهای بازارهای جهانی روبرو خواهیم بود.

 

این فعال بازار سرمایه تصمیمات غیرقابل پیش بینی ترامپ را عامل سردرگمی تحلیلگران در شرایط کنونی دانست و تصریح کرد: این نوع تصمیم گیری منطبق بر معادلات اقتصاد جهانی نیست و نمی توان بر اساس آن به نوع مشخصی از تحلیل رسید و بازارها را بر حسب آن پیش بینی کرد. از این رو این سردرگمی از سطوح تحلیلگران به بازیگران و سهامدارن در رده های مختلف بازارها اعم از جهانی و داخلی حاکم شده است.

 

تاثیر فاکتور نفت بر روند بازارهای جهانی چگونه خواهد بود؟

حسن پور با تاکید بر پیش بینی عدم رخ دادن جهش در روندهای بازار جهانی نفت و سرمایه ای یادآور شد:در این میان وقوع روند کاهشی نیز دور از انتظار است و واکنش بازار سرمایه به این مساله ممکن است فرسایشی باشد. چون منتظر اخبار مختلف از بازارهای جهانی، بحث بودجه، روند خاص بازار آزاد دلار، اتخاذ سیاست های تاثیرگذار به خصوص در حوزه روابط خارجی و موارد این چنینی است که ممکن است انتشار اخبار محرک از این منابع بیش از حد به طول بیانجامد.

 

وی یادآور شد:در این شرایط می توان گفت انتشار اخبار از متن بودجه سال آینده و تفسیر آن در تاثیرپذیری صنایع بورسی می تواند محرک باشد و تا حدی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

 

بازار سرمایه تا پایان ۹۷ به کدام سو می رود؟

مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد روند پیش روی بازار تا پایان سال جاری را خالی از تکانه ها پیش بینی کرد و افزود: با توجه به آنچه گفته شد، روند فعالیت بازار سرمایه در ادامه سال با تغییرات و جهش های آنچنانی همراه نخواهد بود. با این وجود روند متغییرهایی مانند دلار و نرخ بهره تاثیر گذار است، اما به نظر می رسد نمی توان انتظار رشدهای ماه های گذشته را داشت. اما می توان گفت با فرض ثابت ماندن شرایط موجود بورس تهران تا عید ۹۸ با روندی نسبتا مثبت همراه خواهد بود

 

حسن پور درباره صنایع جذاب تر بورسی در بین فعالان بازار سرمایه در ماه های مانده از سال نیز اظهار داشت: صنایعی که می توانند به نسبت از تبعات تحریم ها و قیمت های جهانی مصون باشند احتمالا در اولویت سرمایه گذاران و بعضا سفته بازان قرار خواهد داشت.ولی تغییر هر کدام از این متغییرها مثلا نرخ دلار می تواند روی شرکت های صادرکننده و روند قیمتی سهام آنها تاثیر بگذارد

منبع خبر: بازار سرمایه ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics