تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

راهنمای خرید کنسول بازی و لبتاپ

بهترین گزینه از خانواده پلی‌استیشن، PS4 Pro است. قدرتمندترین کنسول سونی که قابلیت پخش تصاویر با وضوح 4K را دارد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای تجربه بازی‌ها با وضوح تصویر 4K باید تلویزیونی با همین مشخصات را در اختیار داشته باشید.

کنسول بازی:

پلی‌استیشن:

بهترین گزینه از خانواده پلی‌استیشن، PS4 Pro است. قدرتمندترین کنسول سونی که قابلیت پخش تصاویر با وضوح 4K را دارد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای تجربه بازی‌ها با وضوح تصویر 4K باید تلویزیونی با همین مشخصات را در اختیار داشته باشید. البته اگر چنین شرایطی را تجربه نمی‌کنید نیز PS4 Pro برای شما امتیازهای دیگری را به همراه دارد. در کنار کیفیت بالای ساخت و آمار خرابی اندک، PS4 Pro روی تلویزیون‌های قدیمی‌تر که از وضوح Full HD پشتیبانی می‌کنند، هر چند وضوح را ارتقا نمی‌دهد اما روی دیگر جزئیات گرافیکی بازی‌ها تاثیری مثبت دارد. با توجه به این موضوع در صورت نداشتن تلویزیون 4K باز هم کنسول PS4 Pro می‌تواند امتیازهای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.
 
 

ایکس باکس

کنسول Xbox One X که زمان زیادی از ورود آن به به بازار نمی‌گذرد در حال حاضر به عنوان قدرتمندترین کنسول بازی تاریخ شناخته می‌شود. این کنسول نیز همچون رقیب خود یعنی PS4 Pro توانایی اجرای بازی‌ها با کیفیت تصویری بهتر و البته وضوح تصویر 4K را در اختیار دارد. اصلی‌ترین تفاوت Xbox One X و PS4 Pro به این مسئله ارتباط پیدا می‌کند که شاید هر دوی آنها وضوح 4K را به همراه داشته باشند اما برای کنسول مایکروسافت این مشخصات به صورت کاملا واقعی (Native) نمایش داده شده و در پلی‌استیشن به صورت نرم‌افزاری به 4K افزایش پیدا می‌کند. هرچند کنسول مایکروسافت در حال حاضر از دید قدرت، بهترین عملکرد را دارد اما نهایتا انتخاب آن برای مخاطب ایرانی می‌تواند با مشکلاتی جانبی همراه شود. هیچ کدام از کنسول‌های سونی یا مایکروسافت فعلا هک نشده و برای تجربه بازی روی آنها باید حتما از نسخه‌های قانونی و اورجینال استفاده شود. اصلی‌ترین امتیاز پلی‌استیشن نسبت به ایکس‌باکس در ایران در همین زمینه خلاصه می‌شود. با توجه به وجود تعداد بیشتری PS4 نسبت به Xbox One معمولا قیمت بازی‌های پلتفرم سونی پایین‌تر است و با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند. از سویی نسخه کارکرده آنها نیز راحت‌تر پیدا شده و قیمت پایین‌تری دارد. همین مسئله می‌تواند با توجه به هزینه بالای تهیه بازی به اصلی‌ترین فاکتور در تهیه یک کنسول بازی تبدیل شود.
 
 

نینتندو سوئیچ

دیگر کنسول تازه‌وارد این نسل Nintendo Switch است. کنسولی که از لحاظ ساختار با Xbox One و PS4 تفاوت‌های عمده‌ای دارد و معمولا بازی‌هایی را در اختیار دارد که برای دیگر پلتفرم‌های منتشر نمی‌شوند. پلتفرم جدید نینتندو در هر دو حالت قابل حمل و خانگی امکان تجربه بازی‌ها را پیش روی شما قرار می‌دهد اما از دید سخت‌افزار به نسبت رقبای ژاپنی و آمریکایی خود در سطح به مراتب پایین‌تری قرار می‌گیرد. این کنسول همچنین از دید وضعیت فروش بازی در بازار ایران نیز شرایط آنچنان مطلوبی را پشت سر نمی‌گذارد. فعلا تعداد اندکی از کاربرهای ایرانی Nintendo Switch را خریداری کرده و همین مسئله باعث شده که بازی‌های آن معمولا در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها چیزی حدود 50 هزار تومان گران‌تر باشند. نکته دیگر نبود بازار دست دوم آنچنان مطلوب است. پیشنهاد ما این است که اگر یکی از کنسول‌های PS4 یا Xbox One را در اختیار دارید و به تجربه بازی‌های انحصاری نیستید و علاقه دارید، نهایتا یک کنسول Nintendo Switch را نیز تهیه کنید. کنسولی که پر است از بازی‌های جالب و با کیفیت اما اکوسیستمی کاملا جداگانه از دیگر رقبا دارد.
 
 

کامپیوتر شخصی

قدیمی‌ترین و البته محبو‌ت‌ترین پلتفرم بازی در ایران همچنان، کامپیوترهای شخصی است. با توجه به اینکه کامپیوتر استفاده‌هایی جداگانه از بازی‌های ویدئویی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد بلکه مخاطب بیشتری در ایران دارد. در حال حاضر اما خرید یک کامپیوتر شخصی برای تجربه بازی‌های ویدئویی اشتباهی است که شاید در ابتدا متوجه آن نشوید. در حال حاضر با توجه به وضعیت قیمت دلار و البته افزایش هزینه سخت‌افزار، تهیه کامپیوتری مناسب چیزی در حدود 4 یا 5 میلیون تومان برای شما هزینه دارد. کامپیوتری که نهایتا از دید تجربه کلی چیزی فراتر از یک کنسول 1.5 تا 2 میلیون تومانی را ارائه نمی‌کند. در حال حاضر کامپیوتر و ویندوز تنها پلتفرمی است که امکان تجربه‌ بازی‌های کپی را به شما می‌دهد. مسئله‌ای که به مراتب می‌تواند روی هزینه تجربه بازی‌ها تاثیرگزار باشد. مسئله‌ای که در این میان باید به آن توجه کنید وضعیت بازی‌های کپی است. امروزه پیش می‌آید که قفل برخی بازی‌ها روی این پلتفرم بعد از گذشت چند ماه از انتشار بالاخره شکسته می‌شود. در کنار این نکته شما مدام باید با مشکلات فنی و نرم‌افزاری کلنجار رفته و همواره سخت‌افزار خود را با هزینه بیشتر به روز نگه دارید. جدای از این مسئله معمولا با استفاده از بازی کپی امکان تجربه بخش آنلاین را به کلی از دست می‌دهید که امروزه بخش عمده‌ای از تجربه بازی را تشکیل می‌دهند.
 
 
 

لپ تاپ :

از کجا باید بخریم؟
اگر قصد خرید لپ‌تاپ دارید، در اینترنت مشخصات دقیق آن را چک کنید و حتما به چند فروشگاه از نقاط مختلف تهران مراجعه کنید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.
 
اکثر فروشگاه‌ها لپ‌تاپ‌هایی به شما پیشنهاد می‌دهند که در میان عموم مردم پرفروش‌اند و این دلیل بر کیفیت کالا نیست، زیرا اکثر برندها دستگاه‌های متنوعی با سخت‌افزار یکسان تولید می‌کنند که بعضی مناسب کاربری خانگی و بعضی صنعتی است. قطعا سری‌های اداری و صنعتی از کیفیت مطلوب‌تر و البته قیمت بالاتری برخوردارند که البته اغلب موارد پرداخت این هزینه بیشتر در طول زمان به سود شماست. سری Latitude از شرکت دل، Thinkpad از شرکت لنوو و Elitebook از شرکت HP از نمونه‌های این سری‌های اداری و صنعتی هستند.
 
وزن دستگاه چقدر باشد؟
اولین مشخصه که در وزن لپ‌تاپ بسیار تاثیر دارد ابعاد نمایشگر است. به این نکته توجه داشته باشید که شما می‌خواهید این دستگاه را هرروز همراه خود به دانشگاه ببرید و روی میزهای کوچک دانشگاه یا روی پایتان بگذارید. حتی این ابعاد کوچک به‌ جا شدن لپ‌تاپ در کیفتان نیز کمک می‌کند.
 
به این موضوع توجه داشته باشید که اگر نمایشگر زیر 12 اینچ انتخاب کنید در طولانی‌مدت با نگاه به نوشته‌ها چشمتان آسیب می‌بیند و به‌عبارت‌دیگر لپ‌تاپ‌های زیر 12 اینچ کیبورد و تاچ پد کوچک‌تری دارند؛ پس بهترین انتخاب صفحه‌نمایش بین 12 تا 15 اینچی است.
 
دقت کنید که در بعضی لپ‌تاپ‌ها که در شرایط یکسان و با سخت‌افزار یکسان در دو مدل 14 اینچی و 15 اینچی تولیدشده‌اند مدل 14 اینچی یک کیلوگرم سبک‌تر است!
 
چه سخت‌افزاری مناسب‌تر است؟
در بازار ایران به خاطر اینکه لپ‌تاپ‌های نسل قدیمی‌تر هنوز موجود است تنوع زیادی در انتخاب وجود دارد و ممکن است باعث سردرگمی خریداران شود.
 
پردازنده یکی از اصلی‌ترین قطعاتی است که باید به انتخابش توجه کرد. به‌طورمعمول پردازنده‌های Core i5 ساخت شرکت اینتل انتخاب خوبی ازنظر قیمت و کارایی است. این پردازنده برای دانشجویان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. خرید پردازنده بالاتر یعنی Core i7 برای کسانی لازم است که کاربری حرفه‌ای‌تر دارند و می‌خواهند نرم‌افزارهای سنگین‌تری روی لپ‌تاپ خود اجرا کنند. پردازنده پایین‌تر یعنی Core i3 نیز برای کاربری روزانه و سبک ساخته شده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم به خاطر قیمت سراغ پردازنده‌هایی مانند سری Celeron ،Atom ،Penttium نروید، چون قدرت پردازشی پایینی دارند. در حال حاضر آخرین نسل پردازنده شرکت اینتل با معماری KabyLake در بازار ایران موجود است.
 
میزان حافظه اصلی یا همان رم برای دانشجویان 4 گیگابایت کافی است، ولی به‌راحتی می‌توانید رم دستگاه را در صورت لزوم ارتقا دهید. برای شما به‌صرفه‌تر است که رم بخرید و آن را به دستگاه اضافه کنید تا اینکه دستگاهی با رم دو برابر بخرید.
 
هارددیسک‌های اکثر دستگاه‌ها ظرفیت 500 گیگابایت یا یک ترابایت دارند که معمول سرعت آن 5200 دور است. شما می‌توانید هاردهایی انتخاب کنید که سرعتشان 7200 دور باشد و اگر به‌سرعت بالاتری احتیاج دارید از هاردهای سرعت‌بالا یا همان SSD استفاده کنید. هاردهای SSD ظرفیت پایین قیمت بالایی دارند که تاثیر بسیاری بر سرعت کلی دستگاه دارد. به‌طور مثال، اگر بخواهید هارد معمولی 500 گیگابایتی خود را با یک هارد SSD با ظرفیت 256 گیگابایت عوض کنید حداقل باید 500 هزار تومان پول بیشتری در هنگام خرید بپردازید.
 
نکته: اگر قصد خرید هارد SSD دارید حتما توجه کنید که SATA6 باشد نه SATA3 و سرعت رید و رایت آن بالا باشد.
 
کارت گرافیک یکی دیگر از قطعاتی است که باید به آن توجه کنید؛ البته این مسئله به رشته تحصیلی دانشجویان نیز بستگی دارد.
 
دانشجویان رشته‌های معماری یا مهندسی به لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های گرافیک سری Quadro یا Geforce از شرکت NVIDIA و سری FirePro یا Radeon ازشرکت AMD احتیاج دارند تا بتوانند مدل‌های سه‌بعدی را پردازش کنند. ولی اگر کار گرافیکی سنگین ندارید پردازنده گرافیکی تعبیه‌شده داخل CPUهای اینتل کار شما را راه می‌اندازد.
 
برای نمایشگر نیز به شما پیشنهاد می‌دهیم دستگاهی با نمایشگر مات FullHD و با فناوری IPS انتخاب کنید که ازنظر کیفیت و روشنایی قابل‌قبول‌تر است.
 
ویندوز یا مک او اس؟
وقتی به انتخاب سیستم‌عامل می‌رسیم دو گزینه پیش رو داریم: ویندوز یا مک او اس.
 
اگر کارهای گرافیکی انجام می‌دهید، سراغ مک او اس بروید و اگر می‌خواهید به راحتی نرم‌افزارهای مختلفی روی دستگاه خود نصب کنید، ویندوز انتخاب خیلی بهتری است. البته سیستم‌عامل مک او اس فقط روی لپ‌تاپ‌های اپل نصب است که قیمت بالاتری نسبت به بقیه دستگاه‌ها دارند.
منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics