تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دانشگاه های ایران در آینه ۲۰۱۸/ مهندسی و علوم پایه در صدر رشته ها

سال ۲۰۱۸ میلادی در حالی به پایان رسید که تصویر دانشگاه های ایرانی در آینه نظام های برتر رتبه بندی جهانی حکایت از رشد قابل توجه دانشگاه های صنعتی در رده بندی های بین المللی دارد.

 

مهر، سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان رسید و پرونده بررسی های نظام های رتبه بندی دانشگاهی در این سال مختومه شد. نگاهی به پنج نظام برتر رتبه بندی آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی دانشگاه های جهان شامل وبومتریکس، شانگهای، کیواس، تایمز و لایدن حکایت از این دارد که در سال ۲۰۱۸ دانشگاه های چینی و انگلیسی در برخی از رشته ها از دانشگاه های آمریکایی پیشی گرفتند.

 

بررسی جایگاه دانشگاه های ایرانی در این رده بندی ها نشان می دهد که دانشگاه های کشور سال پرباری را پشت سر گذاشتند و در برخی از بخش ها و رتبه بندی ها با رشد روبرو بودند.

 

جایگاه ایرانی ها در رتبه بندی وبومتریکس/ ۹ دانشگاه کشور در میان هزار دانشگاه برتر دنیا

 

رتبه بندی وبومتریکس webometrics یکی از معتبرترین و جامع‏ ترین مراجع رتبه‏ بندی وب‏ سایت‏ های دانشگاه‏ی است. این وب‏سایت هر سال دو بار گزارش رتبه‏ بندی خود را ویرایش و آخرین تغییرات را اعمال کرده و گزارش جدیدی ارائه می‏ کند.

 

آخرین ویرایش (جولای ۲۰۱۸) این رتبه بندی نشان می دهد دانشگاه های هاروارد، استنفورد، MIT، برکلی و میشیگان رتبه های اول تا پنجم را در میان دانشگاه های جهان کسب کرده‏ اند. بررسی ۵۰ دانشگاه برتر جهان نشان می دهد که ۴۱ دانشگاه در ایالات متحده آمریکا و ۴ دانشگاه در بریتانیا، ۲ دانشگاه در کانادا، یک دانشگاه در هنگ گنگ، ۱ دانشگاه در سوئیس، یک دانشگاه چینی در این بازه حضور دارند.

 

نکته مورد توجه در رتبه بندی سال ۲۰۱۸ این نظام رتبه بندی این است که ۵ دانشگاه برتر همانند سال ۲۰۱۷ بودند و تغییری در رده های بالای رتبه بندی ایجاد نشد.

 

وضعیت دانشگاه های ایرانی در نظام رتبه‌بندی وبومتریک نشان می دهد، دانشگاه تهران با رتبه ۳۹۰ در این رتبه بندی حضور دارد. ۶۰۷ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی درجه بندی شده اند که از این میان ۹ دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‏ های جهان بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند. از نظر نوع دانشگاه نیز ۷ دانشگاه جامع، ۶ دانشگاه علوم پزشکی، ۵ دانشگاه صنعتی و دو دانشگاه آزاد اسلامی در بین ۲۰ دانشگاه برتر ایرانی دیده می‏ شود.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics