تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

راهنمای خرید طلا

نکات کاربردی خرید طلا برای استفاده خانمها...

نکات کاربردی خرید طلا برای استفاده خانمها:

تجربه اول: به هیچ طلا فروشی اعتماد نکنید، مخصوصاً اگر آشنا باشد.

بنده تا قبل از ازدواج هیچ گونه تجربه‌ای در خصوص خرید طلا نداشتم. پس از پایان مراسم عقد و عروسی، تعدادی النگو و پلاک ناهمگون روی دست‌مان مانده بود که چاره‌ای نداشتیم مگر این که همه را بفروشیم و طلای یکدستی خریداری کنیم. به همراه همسرم به چند مغازه‌ی طلا فروشی مراجعه کردیم و پس از پرس و جوی قیمت و مشاهده‌ی طلاهای چند مغازه، یکی را همسرم پسندید و با فروشنده وارد مذاکره شدیم. احساس کردم چه آدم متین و قابل اعتماد و منصفی است. هم طلاهایمان را گران‌تر از سایرین خرید و هم قیمت طلا‌ها را علی الظاهر خوب حساب کرد. خوشحال و خرم از مغازه خارج شدیم و برای خرید گوشواره به مغازه‌ی دیگری رفتیم. دیدم قیمت طلای ساخته را خیلی بالا می‌گوید. عرض کردم ما همین الان ۵ تا النگو خریدیم به فلان قیمت. فروشنده با اطمینان گفت: «امکان نداره!». فاکتور را به او نشان دادیم و در کمال تعجب به ما نشان داد که طلا را با قیمت دیگر و گران‌تری به ما فروخته است. بلافاصله به مغازه‌ی اولی مراجعه کردیم و گفتیم شما قیمت واحد را یک چیز گفته بودی و قیمت کل را جور دیگری حساب کردی. دستپاچه شده بود و دوباره خودش حساب کرد و گفت: «بله ظاهراً اشتباه شده است» 5 عدد النگو به پول آن موقع شده بود 90 هزار تومان که بعد از محاسبه مجدد معلوم شد 10 هزار تومان زیاد گرفته است. پول را پس گرفتیم و پیش طلا فروش دوم رفتیم.

طلا فروش دوم با یک ژست قهرمانانه از این که توانسته بود ما را راهنمایی کند، اعتماد ما را به خود جلب کرده بود و ما هم نه فقط آن یک بار بلکه بارها از او خرید کردیم. در یکی از دفعاتی که برای خرید طلا پیش او رفته بودیم، همسرم از روی صداقت گفت: «ما دیگر به شما اعتماد داریم و مستقیم می‌آییم پیش شما» از آن به بعد احساس کردم در برخی موارد قیمت‌ها را بالاتر از سایر مغازه‌ها حساب می‌کند و این موضوع در خصوص فروش یک ربع سکه برایم کاملاً مسجل شد. از آن روز به بعد او نیز برایم یکی بود مثل بقیه کاسب‌ها، به معنای واقعی کاسب!

تجربه دوم: در هنگام خرید طلا حتماً ماشین حساب با خود ببرید.

یکی از شگردهای طلافروشان این است که هیچ گاه قیمت واحد هر گرم طلا را در فاکتور نمی‌نویسند و فقط به نوشتن وزن کل، عیار و قیمت کل بسنده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که شما در همان لحظه متوجه نمی‌شوید بالاخره آیا قیمت را همان گونه که به شما گفته بودند حساب کرده‌اند یا نه. اگر شما ماشین حساب همراه داشته باشید، به راحتی با تقسیم قیمت کل به وزن کل می‌توانید این را بفهمید و در صورت مغایرت به فروشنده بگویید. سعی کنید وزن را خودتان از روی ترازو بخوانید، چون این را بارها دیده‌ام که در موقع خرید طلا، وزن آن را روند به پایین و برای فروش طلا وزن آن را روند به بالا می‌کنند.

تجربه سوم: قیمت نهایی یک قطعه طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت نهایی یک قطعه طلا برابر است با وزن طلا ضربدر قیمت واحد که قیمت واحد شامل قیمت طلای خام (مثلاً 18 عیار) به اضافه‌ی اجرت ساخت به اضافه‌ی 7 درصد سود است. دقت کنید اجرت ساخت قطعات مختلف طلا با هم یکسان نیست. مثلاً پلاک یا مدال کمترین اجرت ساخت و پس از آن النگو، زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و سینه‌ریز به ترتیب مقام‌های بعدی در اجرت ساخت بالا را دارند. هر چقدر طلای ساخته شده، بتواند توسط دستگاه و به راحتی قالب‌گیری و تولید شود، نظیر النگو و زنجیر، اجرت ساخت کمتری دارد. هر قدر ظرافت ساخت یک قطعه طلا مثل سینه‌ریز بیشتر باشد اجرت آن بیشتر است. همچنین کشور سازنده‌ی طلا نیز بر اجرت ساخت آن تأثیرگذار است، طلای ساخت ایتالیا از طلای ایرانی به مراتب گران‌تر و ظریف‌تر است. برخی طلاسازان اصفهانی دستگاه‌های ساخت طلا را از ایتالیا وارد کرده‌اند که اگر چه تولیدات‌شان به کیفیت طلای ایتالیایی نیست ولی از طلای داخلی بهتر است. دقت کنید طلای اصفهان را به اسم طلای ایتالیا به شما نفروشند. (این مورد کاملاً تجربی و شهودی است و آن قدر باید طلا ببینید تا بتوانید فرق آنها را متوجه شوید)

تجربه چهارم: سکه بهار آزادی را از مراکز بورس سکه، مثل بازار یا چهارراه استانبول تهیه کنید.

قبل از خرید سکه ابتدا از طریق اینترنت* یا روزنامه از قیمت آن مطلع شوید و ترجیحاً سکه را از مراکز بورس فروش طلا تهیه کنید. دلیل آن این است که اولاً شما سکه را از مغازه‌ای می‌خرید که خودش سکه را برای شما وکیوم می‌کند و به شما بابت خرید سکه فاکتور می‌دهد. خیلی از طلافروشان برای سکه فاکتور نمی‌دهند یا این که قیمت‌شان از قیمت روز سکه بالاتر است، اگر هم به آنها اشکال کنید می‌گویند: «این قیمت‌ها را روزنامه‌ها برای دلخوشی مردم می‌گویند». ضمناً قیمت سکه در مراکز بورس با هم برابر نیست. یکی از دفعاتی که به چهار راه استانبول رفته بودم قیمت سکه تمام بهار آزادی تا 3000 تومان اختلاف داشت. یعنی شما با اندکی گشت و گذار می‌توانید از مغازه‌ای که ارزان‌ترین قیمت را نوشته، سکه بخرید.

تجربه پنجم: در زمان خرید برلیان، حتماً شناسنامه‌ی طلا و جواهرات را از فروشنده دریافت کنید.

به نوع خاصی از الماس تراش خورده که نور را به زیباترین شکل ممکن ساطع می‌کند، برلیان اطلاق می‌شود. اولاً این که دقت کنید اصطلاح «طلای اتمی» برای شیشه‌ی تراش خورده‌ای به کار می‌رود که در ساخت طلای جواهردار استفاده می‌شود. این شیشه هیچ ارزشی نداشته و در زمان فروش طلا از وزن اصلی آن کم می‌شود. اما برلیان با واحد قیراط محاسبه شده و در زمان فروش طلا، بر اساس شناسنامه‌ی جواهرآلات که تعداد، نوع و وزن برلیان‌های به کار رفته در آن را مشخص کرده محاسبه می‌گردد. لذا حتماً علاوه بر فاکتور شناسنامه‌ی جواهرآلات دارای سنگ‌های قیمتی را از فروشنده دریافت کنید، یا حتی المقدور وی را متقاعد کنید آنها را در فاکتور به طور کامل قید نماید.

تجربه ششم: عیار طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

غالبا روی زیورآلات طلا نشانه هایی که بیانگر عیار طلای به کار رفته است حک می شود. این نشانه معمولا روی قسمتی از طلا حک می شود که جلوی چشم نباشد. همان طور که گفته شد در ایران چون طلا 18عیار می باشد، شما باید دنبال عبارت 18k روی جواهر خود باشید. k درواقع اول کلمه ی Karat یا همان عیار است.

طلای24 عیار دروغ است: تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای 24 عیار را نخورید. تنها طلایی که 24 عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش فلز نرمی است، نمی شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد.


تجربه هفتم: نکاتی در باب تعویض طلای نو با کهنه.

فرض کنید که همسر شما از طلای فعلی‌اش خسته شده و این قدر جاری و خواهر شوهر توی سر آن طلاهای بدبخت زده‌اند که فی‌الحال کاری واجب‌تر از طلاهای سرکار علّیه نیست. وقتی برای این امر به بازار طلافروشان مراجعه کردید، طلایی که می‌خواهید بفروشید را به مغازه‌های مختلف عرضه کنید، آن وقت متوجه می‌شوید که قیمت‌های مختلفی برای یک مجموعه طلای واحد به شما گفته می‌شود که ناشی از تفاوت ترازوها، تفاوت قیمت خرید است. برخی طلافروشان وقتی مطمئن شدند که خرید طلای شما قطعی است، طلای شما را به قیمت پایین‌تر از متعارف بر‌می‌دارند. یعنی به نوعی احساس می‌کنند دست شما زیر سنگ است و هر قیمتی آنها بگویند شما می‌پذیرید. در این گونه موارد حواستان به قیمت‌های قبلی که به شما گفته شده باشد و اگر فروشنده خیلی روی قیمت خودش اصرار کرد، ابتدا بروید در یکی از فروشگاه‌های قبلی که بالاترین قیمت را گفته، طلای خود را بفروشید و از فروشنده‌ی آخر فقط طلا را بخرید. ضمناً به یاد داشته باشید که در زمان معاوضه شما چون به دو صورت دارید به طلافروش سود می‌رسانید او باید قیمت طلای فروخته شده را با شما ارزان‌تر حساب کند.

تجربه هشتم: در روزهای شلوغی طلافروشان مثل روز مادر و شب عید طلا نخرید.

خرید طلا یک کار دقیق و حساس است. وقتی شما روز شلوغی را برای این کار انتخاب می‌کنید با چند مشکل اصلی روبرو هستید. اولاً مغازه‌ی طلا فروش سرشار از جمعیت است و آرامش و تمرکز لازم را ندارید. ثانیاً خیلی از کارهای خوب در این روز به فروش رفته و شما شانس کمتری برای انتخاب گزینه‌های جدید دارید. ثالثاً و از همه مهم‌تر طلافروش در روزهای شلوغ کم‌حوصله‌تر است و امکان دریافت تخفیف از وی به مراتب کمتر خواهد بود.

تجربه نهم: چیزی بین 2 تا 3 درصد از قیمت کل طلا را چانه بزنید.

به جز سکه بهار آزادی که قیمت مقطوعی دارد، بنده تقریباً در همه‌ی خرید‌هایم چیزی حدود 2 تا 3 درصد قیمت کل طلا را چانه زده‌ام. اصلاً از چانه زدن خسته نشوید و مطمئن باشید با کسر این مبلغ نیز، طلافروش سود بسیار خوبی به جیب خواهد زد. ضمناً تخفیف را از مبلغ کل پایین‌تری شروع کنید تا نهایتاً فروشنده به دو سه درصد کمتر رضایت دهد.

خرید طلا یکی از خریدهایی است که بیشتر مورد علاقه خانم‌هاست اما همین خرید به ظاهر ساده، ریزه‌کاری‌های خیلی مهمی دارد که باید آنها را به خاطر بسپارید؛ نکاتی مانند اجرت ساخت، ضمانت جواهرات یا مورد اعتماد بودن مغازه طلافروشی موضوعات مهمی است که باید هرکسی در مورد آن اطلاعات دقیقی داشته باشد.

اگر می‌خواهید به جواب تمام این سؤالات برسید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

طلای ایرانی یا خارجی ؟ جواب : طلای خارجی به هیچ وجه نخرید !

یکی از بازارهایی که نوسان قیمت بسیار بالایی دارد، بازار طلاست. پس اگر می‌خواهید به عنوان سرمایه‌گذار در این بخش  فعالیت کنید، یادتان باشد که باید  تفکر اقتصادی داشته باشید چون در غیر این صورت ضرر می‌کنید. طلاهای خارجی ورودشان به کشور ممنوع  است و امروزه تنها 10 تا 15 درصد طلای مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. اما اگر در جایی به چنین طلاهایی برخوردید، مزد ساخت خودشان را دارند که بیشتر از طلاهای داخلی است.

شاید از اینجا و آنجا بشنوید که طلای ایتالیا خیلی بهتر از زیورآلاتی است که در ایران ساخته می‌شود اما اگر با جواهرفروشان باتجربه این موضوع را مطرح کنید به شما خواهند گفت که طلای یزد در مقایسه با زیورآلات کشورهایی مانند ایتالیا و هند خیلی بهتر است که بیشتر مواقع با مرواریدهای خاویاری تزیین می‌شود و طرفداران خارجی هم دارد.

فاکتورها یادتان نرود

از سال 91 اتحادیه طلا و جواهر فاکتورهایی را به تمام واحدهای تولیدی  و فروش طلا و جواهرات ارسال کرده که در آن تمامی اطلاعات مربوط به یک قطعه طلا نوشته شده است. در این فاکتورها باید کد واحد فروش و آدرس فروشگاه مورد نظر به صورت خوانا نوشته شده باشد و فروشنده تمامی اطلاعات اعم از گرم طلا، مزد ساخت و محاسبات دیگر را به تفکیک در جایگاه مخصوصی که در این فاکتور در نظر گرفته شده، بنویسد.

نکاتی که در مورد اجرت ساخت باید بدانید

کمترین مزد ساخت مربوط به النگوهاست و سپس زنجیرها و بعد خرده‌ریزهایی شبیه آویزهای کوچک و از این قبیل. اتحادیه طلا و جواهر هر سال برای تمامی مصنوعات نرخ می‌دهد مثلا زنجیرهای 5 تا 10 گرمی 3200 تومان و خرده ریزها برای هر گرم 2850 تومان. به این صورت فروشنده موظف است این مبلغ را به قیمت طلای خام در بازار بیفزاید و سپس اجازه دارد 7درصد سود برای مغازه اش حساب کند که این میزان به  مبلغ اضافه می‌شود.

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics