تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

وام مسکن درنزدیکی مرز ٢٠٠میلیونی

وام مسکن به مرز ١٨٠‌میلیون تومان نزدیک می‌شود. از امروز زوج‌های جوان می‌توانند روی چیزی حدود ٢٠٠‌میلیون تومان وام برای خرید خانه حساب کنند.

 وقتی حسن روحانی کابینه را تحویل گرفت، وام خرید مسکن برای سال‌های متوالی، ۲۰‌میلیون تومان بود که طی سه‌سال اخیر این رقم درچند مرحله افزایش یافت و درنهایت به سقف ۱۶۰‌میلیون تومان برای زوجین تهرانی رسید. حالا در آخرین روزهای کاری کابینه یازدهم، با افزایش وام جعاله تا ٢٠‌میلیون تومان، سقف این وام به ١٨٠‌میلیون می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، روابط‌عمومی بانک مسکن  می‌گوید: بنا بر آنچه روز گذشته به تصویب شورایعالی پول و اعتبار رسید، قرار شد وام جعاله از ١٠تومان به ٢٠تومان افزایش پیدا کند و بنا برهمین، وام مسکن از ١٦٠ به ١٨٠‌میلیون تومان برسد. همچنین ازاین پس مشتریان لازم نیست برای وام بدون سپرده تا سقف ١٠٠میلیون ‌تومان صرفا به بانک‌ مسکن مراجعه کنند و بانک‌های تجاری هم مستلزم پرداخت وام بدون سپرده به مردم شده‌اند.

محمدرضا تابش عضو ناظر شورایعالی پول و اعتبار هم دراین‌باره به ایلنا گفته است: افزایش سقف تسهیلات بدون ‌سپرده جعاله مسکن به ۲۰‌میلیون تومان برای یک پلاک ثبتی توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن و همچنین اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده برای هریک از زوجین تا سقف ۱۰۰‌میلیون تومان برای شهرتهران، ۸۰‌میلیون تومان برای شهرهای بالای ٢٠٠‌هزار نفر جمعیت و ۶۰‌میلیون تومان برای سایر مناطق شهری ازجمله دیگر مصوبات نشست اخیر شورایعالی پول و اعتبار بود.  دولت یازدهم درطی این سال‌ها، وام مسکن را بدون هیاهو ١٠برابر کرده است. حسین سلیمی نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران  می‌گوید: یکی از اتفاقات مهم درحوزه مسکن افتاده است. یکی ازمعضلات اصلی همیشه و همیشه تأمین مسکن بوده است. قبلا ٢٠‌میلیون تومان بود و این افزایش ناگهانی کمک بسیار بزرگی به قشری است که می‌خواهند یک واحد آپارتمان کوچک بخرند. اینطور هم نیست که این وام مختص به قشر خاصی باشد و به نظر من وقتی قسط یک وام ١٠٠میلیونی زیر یک‌میلیون تومان قسط دارد، دهک‌های اول جامعه را هم پوشش می‌دهد. مردم می‌توانند به جای اجاره‌بها، قسط بدهند.

سقف تسهیلات مسکن بدون سپرده افزایش یافت

میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی روزگذشته درجمع خبرنگاران اعلام کرد: بانک مسکن مجاز است به استفاده‌کنندگان تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهیلات فعلی، مبلغ ١٠‌میلیون تومان برای خرید مسکن انفرادی و مبلغ ٢٠‌میلیون ریال برای خرید مسکن توسط زوجین پرداخت کند.

تسهیلات ٦٠ میلیونی ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌ها

مصوبه دیگر در رابطه با بانک توسعه تعاون است. طبق این مصوبه تازه، این بانک اجازه پیدا کرده که درتسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌ها خدمات ارایه دهد. براین اساس، بانک توسعه و تعاون می‌تواند تا سقف ٦٠‌میلیون تومان، تسهیلات برای تهران، ٥٠‌میلیون تومان درمراکز استان‌ها و درسایر شهرها ٤٠‌میلیون تومان تسهیلات ارایه دهد. همچنین اعطای تسهیلات ساخت تا ٨٠‌درصد هزینه ساخت مسکن نیز توسط بانک توسعه تعاون مجاز اعلام شده است. به همین خاطر این بانک می‌تواند تسهیلات خرید و ساخت مسکن را به تعاونی‌های مسکن ارایه دهد. البته تمامی مخارج مشروط به رعایت منابع و مصارف بانک‌هاست.

 دولت یازدهم، دولت عمل

فراموش نکنیم که بعد از موضوع یارانه و اشتغال، حرف «مسکن» است که همیشه نقل وعده‌های انتخاباتی می‌شود. درحالی ‌که کمتر از ٢روز به برگزاری مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری نمانده است، حاشیه‌های مناظره اول هنوز ادامه دارد.

دولت یازدهم دولت عمل بود نه حرف. درهمان ابتدای کار عباس آخوندی بارها و بارها گفت که با ایده مسکن مهر مخالف است؛ چراکه مسکن مهر مسکن بیابان است و صندوق پس‌انداز مسکن یکم راه‌اندازی شد. صندوقی که طیف گسترده‌ای ازجامعه را شامل می‌شود؛ چراکه سود بازپرداخت آن پایین و اقساط آن کمتر از یک‌میلیون تومان است.

دراین مناظره تلویزیونی اخیر، موضوعاتی مثل اجاره به شرط تملیک، مسکن مهر و خانه‌های خالی مطرح شد. فارغ ازمسکن مهر که میراث سیاست‌های غلط دولت نهم و دهم است. اجاره به شرط تملیک موضوع مهم دیگری بود که توسط یکی از کاندیداها مطرح شد و در ادامه از دولت خواسته شده به مردم زمین رایگان بدهد!

زمین‌ رایگان به مردم دادن پرورش رانت است

‎مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن  می‌گوید: توزیع زمین رایگان اساسا یک رویکرد پوپولیستی و خام  است. اگر منظور از زمین رایگان بیابانی غیر مسکونی است، باید عنایت داشت که برای تبدیل آن به منطقه ای قابل سکونت باید سرمایه گذاری سنگینی روی تامین و انتقال آب و برق و گاز و ایجاد راه ها و شوارع و فضاهای عمومی انجام بشود. این هزینه ها را چه کسی باید تقبل کند؟ در ماهیت این روش نوعی رانت نهفته است. این رانت چگونه و با چه ساز و کاری توزیع می شود؟

منوچهر بهرویان هم کارشناس دیگری است که  می‌گوید: باید دید منظور کاندیدای محترم از اجاره به شرط تملیک به وضوح چیست. اگر منظور این است که دولت زمین‌هایی را که دراختیار دارد، به شرط مالکیت بعد ازمدت زمانی به مستأجرین خود بدهد که این اتفاق جدیدی نیست. درهمه این سال‌ها حرفش بوده و درکشورهایی مثل کانادا هنوز هم رایج است، اما اگر منظور ایشان اجاره به شرط تملیک از اشخاص حقیقی است که چنین چیزی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. کدام مالکی در ایران حاضر است که ملک خود را به شرط تملیک اجاره دهد و سرمایه خود را بی‌ارزش کند؟ از دید محمد وطن‌پور کارشناس مسکن و شهرسازی هم معضل اصلی درکشور ما این است که مردم فکر می‌کنند دولت خیلی پولدار است. مشکل ما دیدگاه‌هایی است که درک صحیحی از بودجه حقیقی دولت ندارند.

جذب منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم ٣٧١ برابر شد

مردم وام‌های تازه‌رسیده بانک مسکن را دوست دارند. روابط عمومی بانک مسکن می‌گوید: مانده سپرده‌های بانک مسکن، از مبلغ هفت‌هزارو۱۶۷‌میلیارد ریال درپایان‌ سال ۱۳۹۴ به مبلغ ۳۳‌هزارو۷۶۴‌میلیارد ریال درپایان‌ سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. همچنین جذب منابع این صندوق در ۱۲ماهه ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه ‌سال ۱۳۹۴ معادل ۳۷۱‌درصد به ارزش ۲۶‌هزارو۵۹۷‌میلیارد ریال افزایش نشان می‌دهد. به گفته روابط‌عمومی بانک مسکن، درپایان‌ سال ٩٥، تعداد ۱۵۴‌هزارو۸۱ فقره وام از این صندوق اعلام شده که درطول این مدت، به‌طور مداوم، روندی صعودی داشته است.

رکود مسکن در روزهای پایانی به سر می‌برد

درحالی‌ که درسال‌های ٨٤ تا ٩٢، قیمت مسکن درتهران ٥٠٠‌درصد افزایش یافت، نرخ آن در ٤‌سال گذشته، تنها ١٠‌درصد افزایش را تجربه کرده است.مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن می‌گوید: آمار پروانه‌های صادر شده نشان می دهد که در سال‌های ٨٧ تا ٩٢ در شهرتهران برای حدود دویست میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده که در صورت تکمیل می تواند بالغ بر سه میلیون نفر را در خود جا بدهد. بخش قابل توجهی از این واحدها ساخته شده و خالی باقی مانده است.  در آن‌ سال‌ها، اعتبارات بانکی به جای این‌که درجای خود مصرف شود، به سمت بازار مسکن هدایت شد و منابع مالی درپروژ‌ه‌هایی مثل مسکن مهر، هدر رفت. حالا درحالی ‌که درماه‌های ابتدایی ‌سال ٩٥ به سر می‌بریم، علی چگینی مدیر دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن از رونق ملایم دربازار مسکن خبر داده و به ایلنا گفته است: حجم پول مبادله‌شده در بازار و تعداد معاملات خریدوفروش مسکن درحال افزایش است.

 
منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics