تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بیمه شخص ثالث موتور

بیمه شخص ثالث برای موتور سیکلت‌ها و همه وسایل نقلیه اجباری و یکی از قدیمی‌ترین بیمه‌نامه‌ها است. انجام وظایف مدنی در قبال اشخاص ثالث یک وظیفه انسانی است و تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث به نوعی انجام این وظیفه است. در ایران تهیه بیمه شخص ثالث برای دارندگان اتومبیل امری طبیعی است اما بخش وسیعی از دارندگان موتور سیکلت، از خرید این بیمه‌نامه خودداری می‌کنند. یکی از نگرانی‌های دارندگان موتور سیکلت، نرخ بیمه موتور سیکلت است که آگاهی از میزان آن می‌تواند در خرید بیمه موتور سیکلت مؤثر باشد.

بیمه شخص ثالث برای موتور سیکلت‌ها و همه وسایل نقلیه اجباری و یکی از قدیمی‌ترین بیمه‌نامه‌ها است. انجام وظایف مدنی در قبال اشخاص ثالث یک وظیفه انسانی است و تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث به نوعی انجام این وظیفه است. در ایران تهیه بیمه شخص ثالث برای دارندگان اتومبیل امری طبیعی است اما بخش وسیعی از دارندگان موتور سیکلت، از خرید این بیمه‌نامه خودداری می‌کنند. یکی از نگرانی‌های دارندگان موتور سیکلت، نرخ بیمه موتور سیکلت است که آگاهی از میزان آن می‌تواند در خرید بیمه موتور سیکلت مؤثر باشد.
 

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

قوانین بیمه‌ای مربوط به وسایل نقلیه از اولین قوانین بیمه‌ای بوده است که در صنعت نوپای بیمه کشور و در سال‌های اولیه تشکیل شرکت‌های بیمه، تصویب و اجرا شده است. در دی‌ماه سال ۱۳۴۷ بود که قانون بیمه شخص ثالث تحت عنوان بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری به تصویب رسید و اجرای آن توسط همه رانندگان اجباری اعلام شد. از آن تاریخ دارندگان خودرو، موتور سیکلت و دیگر وسایل نقلیه موتوری باید این بیمه‌نامه را تهیه می‌کردند. با تهیه بیمه موتور سیکلت، خسارات واردشده به اشخاص ثالث در سوانح توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. محاسبه نرخ بیمه موتور سیکلت و مقایسه آن با هزینه‌هایی که ممکن است در سوانح به بیمه‌گزار یا اشخاص ثالث وارد شود بیانگر فایده این بیمه است و لزوم خرید آن را مشخص می‌کند. کافی است نگاهی به هزینه‌های پزشکی و درمانی داشته باشیم تا متوجه شویم که پرداخت نرخ بیمه موتور سیکلت تا چه میزان مقرون به صرفه و مفید خواهد بود اما تعیین نرخ بیمه موتور سیکلت به عوامل مختلفی بستگی دارد که آن را بیان خواهیم کرد.
 
بیمه شخص ثالث به منظور جبران خسارات ناشی از حوادث به وسایل نقلیه و یا افراد دیگر است.
 

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

 
در صورت ایجاد حادثه، پرداخت خسارت‌های جانی واردشده به اشخاص ثالث به عهده بیمه‌گزار خواهد بود که در واقع توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. البته برخی موارد نیز تحت پوشش بیمه موتور سیکلت قرار نخواهند گرفت.
 
مواردی که خسارت ایجاد شده توسط بیمه پرداخت خواهد شد:
 
. پرداخت خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث.
 
. پرداخت خسارت فوت و یا نقص عضو دائم و موقت اشخاص یا همان دیه افراد.
 
. پرداخت هزینه‌های درمانی و پزشکی اشخاص ثالثی که در اثر تصادف دچار مصدومیت شده‌اند.
 
. جبران خسارت‌هایی که از متعلقات و محمولات موتور سیکلت به اشخاص ثالث وارد می‌شود.
 
خسارت‌هایی که بیمه تعهدی نسبت به پرداخت آن ندارد:
 
. به رانند‌ه‌های وسایل نقلیه‌ای که خودشان مسبب حادثه باشند، در صورتی که خسارت جانی دیده باشند، تنها خسارت جانی پرداخت می‌شود و خسارات مالی وارد شده به موتور سیکلت پرداخت نخواهد شد.
 
. خسارت‌های ناشی از تشعشعات رادیواکتیو.
 
. خسارت‌های واردشده به محموله‌ها و بار موتورسیکلت.
 
. خسارت‌های ناشی از حوادثی که در خارج از منطقه عمل بیمه‌گر اتفاق می‌افتد مانند خسارت واردشده در خارج از کشور.
 
. خسارت‌هایی که در آن بیمه‌گزار توسط مراجع قضایی محکوم به پرداخت جریمه شده است.
 
زمانی که بیمه‌گزار مقصر باشد و در اثر حادثه دچار خسارت جانی شده باشد، بیمه شخص ثالث این خسارت را پرداخت خواهد کرد.
 
عوامل تاثیرگذار در نرخ بیمه موتور سیکلت
 
همانند بیمه اتومبیل، نرخ بیمه موتور سیکلت نیز برای همه موتور سیکلت‌ها یکسان نیست و بسته به نوع موتور سیکلت و مدل آن تفاوت می‌کند. بعضی از این عوامل به طور مستقیم در نرخ بیمه موتور سیکلت تأثیرگذار هستند و برخی دیگر به طور غیر مستقیم باعث تغییر در نرخ بیمه می‌شوند.
 

عواملی که به طور مستقیم در نرخ بیمه موتورسیکلت تأثیرگذارند عبارت‌اند از:

 
ساختار موتوری: نرخ بیمه برای موتور سیکلت‌های گازی و دنده‌ای متفاوت است.
 
تعداد سیلندرها: در موتورهای دنده‌ای تعداد سیلندرها در تعیین نرخ بیمه اثرگذار است. موتور سیکلت‌ها ممکن است یک سیلندر، دو سیلندر، سه سیلندر و بالاتر باشند.
 
نوع موتور سیکلت: موتور سیکلت‌ها معمولاً به صورت دوچرخ طراحی می‌شوند اما بر اساس کاربردهای مختلف ممکن است موتور سیکلت‌هایی به شکل سه‌چرخ و یا سایدکار طراحی شوند که این مورد نیز بر نرخ بیمه اثر می‌گذارد.
 
مدل موتور سیکلت: سال تولید موتور سیکلت در محاسبه نرخ بیمه موتور سیکلت تأثیرگذار است و هرچه موتور سیکلت جدید‌تر باشد نرخ بیمه آن کمتر خواهد بود.
منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سعیده دهقان |   1397/10/22 14:29:49   |
0     0
بیمه شخص ثالث موتور سیکلت دارای ماهیتی مشابه بیمه شخص ثالث اتومبیل است. خساراتی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد و در صورت بروز توسط بیمه جبران خسارت می‌شود به‌صورت زیر است:

خسارات مالی به اشخاص ثالث: درصورتی‌که طی بروز حادثه‌ای خسارت مالی به شخصی غیر از راننده مقصر وارد شود مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه می‌توان از بیمه شخص ثالث موتور سیکلت استفاده کرد.

خسارات جانی به اشخاص ثالث: درصورتی‌که در اثر بروز حادثه‌ای خسارت جانی به فردی به‌جز راننده مقصر وارد شود می‌توان مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه از بیمه خسارت دریافت کرد.

خسارت جانی به راننده مقصر: مطابق این پوشش درصورتی‌که راننده موتور سیکلت طی حادثه‌ای دچار خسارت جانی شود بیمه مطابق بیمه‌نامه خسارت وارد شده را جبران خواهد کرد.بیمه بدنه موتور سیکلت با بیمه بدنه اتومبیل کمی تفاوت دارد و همان پوشش‌هایی که در بیمه بدنه خودرو ارائه می‌شود به‌طور کامل در بیمه بدنه موتور سیکلت ارائه نمی‌گردد. بیمه بدنه موتور سیکلت در صورت بروز حوادث زیر جبران خسارت می‌کند:

تصادم، تصادف و در کل برخورد به هر جسم متحرک یا ثابتی که منجر به ایجاد خسارت به موتور سیکلت شود.

آتش‌سوزی، صاعقه و یا انفجار موتور سیکلت

از بین بیمه شخص ثالث و بدنه موتور سیکلت، بیمه بدنه طرفدار زیادی ندارد و بیشتر بیمه شخص ثالث موتور سیکلت است که مورد استقبال واقع می‌شود. حال در اینجا می‌خواهیم قیمت بیمه موتور سیکلت را بررسی کنیم و ببینیم بابت پرداخت چه مقدار حق بیمه‌ای می‌توانیم از خدمات این بیمه استفاده کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics