تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بیمه خودروهای سنگین: بارکش، مسافربری و سایر

ممقانی در مورد هزینه بیمه ‏نامه‏ های مربوط به خودروهای کاروتجاری گفت:‏ «از آن‏جایی که خودروهای سنگین تابع کاربری هستند، هزینه این بیمه ‏ها متغیر است. یعنی هزینه این بیمه ‏ها ارتباط مستقیم به نوع کاربری‏هایی مانند یخچال یا کفی دارد.»

هزینه بیمه ‏نامه خودروهای سنگین

ممقانی در مورد هزینه بیمه ‏نامه‏ های مربوط به خودروهای کاروتجاری گفت:‏ «از آن‏جایی که خودروهای سنگین تابع کاربری هستند، هزینه این بیمه ‏ها متغیر است. یعنی هزینه این بیمه ‏ها ارتباط مستقیم به نوع کاربری‏هایی مانند یخچال یا کفی دارد.»
 
وی افزود: «نوع باری که روی این کاربری ‏ها حمل می‏شود، متفاوت است و همین موضوع هزینه‏ بیمه‏ های آن‏ها را هم متغیر می‏کند. بیمه بدنه یک خودروی سنگین سالانه حدود ۶ یا ۷میلیون‌تومان است بنابراین به‌طور معمول به صورت اقساط از راننده دریافت می‏کنند.»
 

بیمه ‏نامه‏ خودروهای مسافری

 
ممقانی در مورد بیمه‏ های خودروهای مسافری شهری و بین‏ شهری گفت: «بیمه‏ های مربوط به خودروهای مسافری نیز در همین سه مدل گنجانده می‏شود با این تفاوت که بیمه‏ سرنشین روی بلیت‏ها در نظر گرفته می‏شود.»
 
وی در ادامه در مورد برخی اتوبوس‏ها که نیازی به خرید بلیت ندارند، افزود: «در مورد اتوبوس‏هایی که از سوی شخص یا سازمانی کرایه می‏شوند و بلیت برای آن‏ها فروخته نمی‏شود، مشکلاتی پیش می‏آید، این‏ها مواردی هستند که اگر مشکلی ایجاد شود، با شرکت‏های بیمه‏ به اختلاف می‏رسند.»
 
وی در ادامه بیان کرد: «سقف بیمه‏ ها معمولا شامل راننده و کمک ‏راننده می‏شود و دیگر سرنشینان این خودروها نیاز به بیمه ‏های دیگری دارند.»
 
وی در پاسخ به‌سوالی در مورد اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، ادامه داد: «سال گذشته بعد از تصادف دانش ‏آموزان قرار شد در‌صورت اقدام به برگزاری اردوهای دانشجویی، مجوزی را دریافت کنند که بیمه نیز شامل آن می‏شد.»
 

انواع بیمه ‏نامه خودروهای کاروتجاری

به‌طور کلی، بیمه‏ های اتومبیل جبران‏ کننده خسارت‏های ناشی از حوادث رانندگی به خودرو و نیز سرنشینان آن و اشخاص ثالث است. بنابراین بیمه‏ های اتومبیل را اعم‌از سواری و سنگین می‏توان به سه گروه بیمه ‏نامه شخص‏‌ثالث، بیمه سرنشین و بیمه بدنه اتومبیل تقسیم کرد.
 
بیمه شخص‌ثالث نوعی بیمه مسئولیت مدنی است که برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث اجباری شده است. این بیمه خسارت واردشده به اشخاص ثالث را در دو بخش مالی و جانی جبران می‏کند. منظور از خسارت مالی در بیمه شخص‌ثالث زیانی است که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود.
 
از نظر این بیمه تمام اشخاصی که به سبب حوادث وسایل نقلیه موضوع قانون بیمه شخص‌ثالث دچار زیان‏های بدنی و مالی شوند به استثنای راننده مسبب حادثه از لحاظ این قانون ثالث تلقی می‏شود. منظور از خسارت بدنی در بیمه شخص ثالث نیز هر نوع دیه ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، موقت یا دائم و دیه فوت شخص‌ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است.
 
در بیمه ‏نامه‏ های سرنشین، جبران خسارت وارده به سرنشینان اتومبیل مورد بیمه است. عمدتا بیمه‏ نامه سرنشین در قانون جدید شخص ثالث برای راننده مقصر که شخص ثالث محسوب نمی‏شود، خریداری می‏شود.
 
بیمه ‏نامه‏ های سرنشین، همراه با بیمه‏ نامه شخص‌ثالث در یک کارت بیمه‏ نامه عرضه می‏شود و نیازی به خرید بیمه ‏نامه جداگانه نیست. غرامت فوت و نقص عضو در بیمه سرنشین ارتباطی به تعهدات بیمه شخص ثالث ندارد و براساس قانون دیات محاسبه نمی‏شود.
 
خسارت وارده به وسیله نقلیه مسبب حادثه، خسارت‌وارده به محمولات وسیله نقلیه مسبب حادثه، خسارت مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو و خسارت ناشی از محکومیت جزایی یا پرداخت جرائم از مشمول بیمه‏ نامه شخص‌ثالث خارج است.
 
در بیمه ‏نامه بدنه اتومبیل تعهد شرکت بیمه جبران خسارت وارد به وسیله نقلیه مورد بیمه است و شرکت بیمه با بیمه کردن وسیله‌نقلیه تعهد می‏کند چنانچه به علت هر یک از حوادث مشمول بیمه‏ نامه، بدنه اتومبیل وسیله نقلیه بیمه‏ شده سرقت یا خسارتی در اثر حادثه و آتش ‏سوزی به آن وارد شود، خسارت را جبران کند.
 
این نوع بیمه در بازار به بیمه بدنه اتومبیل معروف است. بیمه ‏نامه بدنه اتومبیل جبران‏ کننده خسارت‏های ناشی از حوادثی است که برای اتومبیل مورد بیمه اتفاق می‏افتد و به طور معمول در بیمه‏ نامه‏ های عادی شامل سه خطر اصلی حادثه، آتش‏ سوزی و سرقت می‏شود.
منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سعیده دهقان |   1397/10/22 14:23:16   |
0     0
انتظار می‏رود بیمه ‏نامه ‏های خودروهای سنگین به دلیل کاربری و تعاریف آن‏ها، با دیگر بیمه‏ های مربوط به خودروهای سبک متفاوت باشد اما به‌گفته ممقانی انواع بیمه ‏نامه خودروهای سنگین نسبت به خودروهای سواری یکسان است.

وی گفت:‏ «بیمه ‏نامه ‏های خودروهای کاروتجاری هم شامل بیمه‏ بدنه، بیمه‏ شخص‌ثالث و بیمه سرنشین می‏شود که از میان آن‏ها مانند بیمه ‏نامه ‏های سواری تنها بیمه شخص‌ثالث اجباری است. تنها تفاوت در مورد بیمه ‏نامه‏ هایی است که مربوط به بارهای حمل‏ شده می‏شود. »

این در حالی است که به نظر می‏رسد به‌دلیل نوع فعالیت و جثه این خودروها، منطقی ‏تر است انواع بیمه ‏ها در خودروهای سنگین الزامی باشند.

ممقانی افزود: «از آن‏جا که خودروهای سنگین هزینه بالایی دارند و به‌صورت لیزینگی و شرایطی خریداری می‏شوند، بیمه بدنه هم اجباری می‏شود.»

این کارشناس بازار خودروهای سنگین بیان کرد: «پرداخت هزینه بیمه‏ های مربوط به بار با رانندگان نیست بلکه مسئولیت بار برعهده صاحبان بار است. هزینه‏ این بیمه ‏نامه‏ ها نیز با توجه به ارزش اصلی بار متفاوت می‏شود.»

وی در ادامه به مشکلاتی که در این زمینه به دلیل عدم کارشناسی دقیق اتفاق می‏افتد، اشاره کرد و ادامه داد: «صاحبان کالا، برای آن‏که هزینه‏ های کمتری را به عنوان حق بیمه بپردازند، به ‏طور معمول ارزش واقعی بار خود را کمتر اعلام می‏کنند، در نتیجه زمان جبران خسارت، با مشکلات بسیاری مواجه می‏شوند.»

ممقانی گفت: «در ماه ‏های اخیر شاهد آن بودیم چند محموله خودرو با خسارت مواجه شدند اما به‌دلیل آن‏که ارزش واقعی محموله دقیق اعلام نشده بود، شرکت‏ بیمه‏ ای نتوانست تمام خسارت را جبران کند.»

وی در مورد آن‏که جبران چنین خساراتی برعهده چه کسی است، افزود: «بعد از این که راننده، مالکان بار و شرکت‏های باربری در چنین شرایطی قرار می‏گیرند، معمولا از نظر قضایی با رانندگان مشکل پیدا می‏کنند. درنهایت اما مسئولیت چنین بارهایی متوجه رانندگان می‏شود که نباید بار را با بیمه ‏نامه‏ ای نادرست تحویل می‏گرفتند.»

ممقانی در مورد مسئولیت شرکت‏های باربری در این مورد گفت: «شرکت‏ صادرکننده بارنامه هم در این بین مقصر شناخته می‏شود اما از آن‏جا که از رانندگان تضامین دریافت می‏کنند، معمولا رانندگان دچار مشکل می‏شوند.»
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics