تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

انواع ویزا

زمانی‌که سخن از سفر خارجی به میان می‌آید، بدون تردید دیدنی‌های جذاب و شاید هزینه‌های گزاف به ذهن همه خطور می‌کند، ولی دریافت ویزا مهم‌ترین بخش این سفر محسوب می‌شود.

 
زمانی‌که سخن از سفر خارجی به میان می‌آید، بدون تردید دیدنی‌های جذاب و شاید هزینه‌های گزاف به ذهن همه خطور می‌کند، ولی دریافت ویزا مهم‌ترین بخش این سفر محسوب می‌شود.
 

تفاوت ویزا و پاسپورت

گذرنامه یکی از اوراق هویتی است که از جانب دولت هر کشوری برای شناسایی هویت و ملیت شهروندان خود در سطح بین‌المللی صادر می‌شود و شامل اطلاعاتی مانند عکس، نام، تاریخ تولد، جنسیت و سایر اطلاعات فیزیکی است. در حالی‌که ویزا به مجوز ورود، عبور یا اقامت برای مدتی معین در کشوری دیگر گفته می‌شود که از طرف مراجع قانونی برای دارنده پاسپورت صادر شده و در یکی از صفحه‌های آن درج می‌شود.
 
 

ویزای شینگن:

 کشورهای اروپایی تحت پیمانی با همین نام، قوانین یکپارچه‌ای در راستای فعالیت‌ها و مقررات مرزی و مسافرتی خود، وضع کرده‌اند که طبق آن تمامی مردم کشورهای خارج از این اتحادیه برای سفر و اقامت در این مناطق، موظف به اخذ مجوز ورود و روادیدی جامع و واحد موسوم به «ویزای شینگن» (Schengen Visa) هستند.
 
مدارک مشترک برای درخواست ویزا
 
معمولا سفارتخانه‌ها بنا به قوانین داخلی خود مدارک متفاوتی را از متقاضیان برای صدور ویزا درخواست می‌کنند، ولی تعدادی از موارد لیست مدارک درخواستی تقریبا برای همه کشورها مشترک است؛ برای مثال، گذرنامه دارای اعتبار (حداقل شش ماه)، تکمیل فرم تقاضا، مدارک مالی (پرینت گردش حساب بانکی)، عکس، مدارک شغلی (جواز کسب، گواهی اشتغال به تحصیل و...)، بلیط رفت و برگشت، واچر هتل و بیمه مسافرتی.
 
 
 

ویزای اقامت کوتاه مدت یا ویزای توریستی

بسیاری از کشورها بنا به دلایل مختلف این ویزا را به گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کنند؛
۱)‌ ویزای توریستی یا به عبارتی روادید گردشگری (Tourist visa): ویزای توریستی یکی از متداول‌ترین روش‌های فر و پرتقاضاترین انواع ویزا است که برای مدتی محدود به منظور گردش در کشور مقصد صادر می‌شود و دارندگان این ویزا مجاز با کار یا ادامه تحصیل در کشور مقصد نیستند.
 
۲)‌ ویزای اختصاصی (Private visa): که به وسیله ارسال دعوت‌نامه از طریق یکی از شهروندان کشور مقصد برای بازدید صادر می‌شود.
 
 
۳)‌ ویزای پزشکی یا درمانی (Visa for medical reasons): این نوع ویزا برای بیمارانی است که برای ادامه درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند.
 
 
۴) ویزای تجاری/بازرگانی (Business visa): این نوع از ویزا نیز برای انجام مبادلات تجاری صادر می‌شود.
 
 
 
۵) ویزای کار در تعطیلات یا ویزای تبادل فرهنگی (Cultural exchange visa / Working holiday visa): این نوع از ویزا در موراد خاصی برای کار (یا در برخی مواقع برای تحصیل) به منظور تامین هزینه‌های سفر صادر می‌شود. این نوع از ویزا اغلب توسط جوانان اهل سفر و جهانگردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف از آن تشویق به سفر و تبادل فرهنگی میان کشورهای امضاکننده تفاهم‌نامه است.
 
 
۶) ویزای زیارتی (Pilgrimage visa): این ویزا برای انجام سفرهای زیارتی و انجام مناسک مذهبی در کشورهایی مانند عربستان، عراق و ایران صادر می‌شود. ویزای حج و ویزای اربعین نمونه‌های این نوع ویزا هستند.
منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics