تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
در نامه جمعی از کارشناسان رفاه و تامین اجتماعی مطرح شد؛

تبیین قواعد تامین اجتماعی و انتظارات از آن برای نامزدهای ریاست جمهوری

جمعی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه رفاه و تامین اجتماعی بر آن شده‎اند تا به منظور صیانت از کیان سازمان تامین اجتماعی، پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی نامه‎ای خطاب به کاندیداهای این انتخابات، به تبیین اصول، مبانی و قواعد حاکم بر سازمان تامین اجتماعی و ملاحظات، مقتضیات و انتظارات مربوط به سازمان تامین اجتماعی از منظر کارشناسی، حرفه‎ای و تخصصی اقدام نمایند.

به گزارش ایلنا،جمعی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه رفاه و تامین اجتماعی بر آن شدهاند تا به منظور صیانت از کیان سازمان تامین اجتماعی، پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی نامهای خطاب به کاندیداهای این انتخابات، به تبیین اصول، مبانی و قواعد حاکم بر سازمان تامین اجتماعی و ملاحظات، مقتضیات و انتظارات مربوط به سازمان تامین اجتماعی از منظر کارشناسی، حرفهای و تخصصی اقدام نمایند. متن حاضر برای تمامی کاندیداها ارسال و در صورت امکان بطور حضوری برای آنان و متولیان ذیربط در ستاد آنها تشریح خواهد شد و پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز برای رئیس جمهوری برگزیده مردم و سایر ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی ارسال خواهد شد تا ایشان با شرایط و مقتضیات این حوزه بیشتر آشنا شوند و در طول ۴ سال آینده نیز این پادمان و میزان تحقق و رعایت آن، رصد و اطلاع رسانی خواهد شد :

 

۱-    عدالت اجتماعی از آن آرمان های امام (ره) و مردم و رهبری نظام بوده و هست که در اصول متعدد قانون اساسی اصل تبلور و عینیت یافته است و تامین اجتماعی بطور اعم و بیمه های اجتماعی بطور اخص یکی از راهکارهای اساسی در تحقق عدالت اجتماعی است . این امر در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و قانون برنامه ششم توسعه آمده است تقویت تامین اجتماعی راهکار تحقق پیشرفت همراه با عدالت است. دیدگاه شما درخصوص سازمان تامین اجتماعی و نقشها و کارکردهای آن چیست ؟ و در برنامه ها و اقدامات شما از چه جایگاهی برخوردار است ؟

 

۲-    سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر اصل سه جانبه گرایی (کارگر، کارفرما و دولت) شکل گرفته و قوام و دوام یافته است طی یک دهه اخیر نقش کارگران و کارفرمایان در اداره ارکان عالی این سازمان کم رنگ شده و نقش دولت افزایش یافته است. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است و بایستی شخصیت مستقل حقوقی و استقلال مالی و اداری آن رعایت گردد. نظرتان در این مورد چیست و برنامه شما برای رفع این نقائص چیست ؟

 

۳-    مداخلات دولت و به تبع آن سایر اجزای نظام در امور سازمان تامین اجتماعی بایستی در چارچوب اصول، قواعد و محاسبات باشد و معطوف به منافع و مصالح واقعی نسل فعلی و نسل های آتی بیمه شده و مستمری بگیران باشد، بعضاً مداخلاتی در جهت اهدافی غیر از اهداف مندرج در قانون تامین اجتماعی صورت پذیرفته است . شما چه راهکاری برای جلوگیری از تکرار این موضوع دارید و آیا در صورت پیروزی در انتخابات اجازه انجام چنین مداخلاتی راخواهید داد و یا مبادرت به اینکار خواهید نمود ؟

 

۴-    سازمان تامین اجتماعی یک دستگاه اجرایی دولتی نیست و حق الناس، مشاع و بین النسلی است، دولت ها و قوه مقننه طی ادوار گذشته با اهداف مثبت نظیر تشویق ازدیاد جمعیت، باز سازی و نوسازی صنایع، ایجاد اشتغال، حمایت از برخی اقشار و بعضاً اهداف منفی همانند جلب آراء، رویکردهای صنفی و ... مصوباتی داشته اند  که منجربه کاهش منابع یا ورودیها و افزایش مصارف یا خروجی های سازمان تامین اجتماعی گردیده است در حالی که بایستی بار مالی این قبیل تعهدات طبق اصول، قواعد و محاسبات بیمه ای برآورد و قبل از اجرای طرحها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردید، امری که تا کنون محقق نشده است. شما نظرتان درخصوص این موضوع چیست و چه راهکاری برای جلوگیری از تکرار این موضوع دارید ؟ و ظرف چه زمانی این قوانین تعهد آور و تحمیلی را اصلاح می نمائید ؟ آیا پس از پیروزی خود مبادرت به این قبیل اقدامات می نمائید ؟ چه راهکاری برای مصون سازی سازمان از این قوانین و مقررات آسیب زا و مغایر با اصول و قواعد بیمه ای دارید؟

 

۵-    طبق قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴، مطالبات سازمان تامین اجتماعی جزو دیون ممتازه است و بایستی در اولویت پرداخت مدیونین از جمله دولت قرار گیرد ولیکن طی ادوار گذشته قوای مقننه، مجریه و قضائیه آنقدر که به مطالبات بانک مرکزی و بانکها و پیمانکاران وزارت نفت و نیرو و ... از دولت حساس بوده اند، نسبت به پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت حساسیت بخرج ندادهاند. بایستی برای جلوگیری از انباشت هر چه بیشتر بدهیهای دولت و باز پرداخت بدهیهای سنواتی فکری اساسی کرد. شما چه برنامه زمانبندی برای بازپرداخت این بدهیها دارید؟ آیا قول می دهید در پایان دولت خود این بدهی های سنواتی صفر شده باشد؟ و چه منابعی برای آن اختصاص خواهید داد؟

 

۶-    در طی چند دهه اخیر قوانین و مقرراتی تصویب شده است که صرفنظر از اینکه با اصول، قواعد و محاسبات بیمه ای مغایر است، بار مالی زیادی نیز برای سازمان تامین اجتماعی به دنبال داشته است و بویژه آنکه از اهداف اصلی و اولیه خود دور شده اند مثل بازنشستگی های زودرس(سخت زیان آور، بازسازی و نوسازی صنایع و ... ) که با هدف حمایت از نیروی کار بوده است ولی در عمل برای تعدیل و اخراج محترمانه کارگران مورد استفاده قرار گرفته است و منجر به ایجاد اشتغال جدید و پایدار نیز نشده است و فقط سازمان تامین اجتماعی را با بحران روبرو ساخته است . شما چه برنامه ای برای اصلاح این قوانین و مقررات دارید؟

 

۷-    علاوه بر امنیت شغلی و تامین معیشت کارگران، ایجاد محیط های استاندارد و حفاظت شده و ایمن برای کار از جمله وظایف کارفرمایان است و دولت نیز مکلف به نظارت بر رعایت آن می باشد، ولیکن متاسفانه مشاهده می شود که کارگاهها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نیستند و کارگران دچار بیماریهای شغلی و یا حوادث ناشی از کار می شوند و فقط خسارت های آن به جان کارگران و منابع سازمان تامین اجتماعی (برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری، مستمری فوت و از کارافتادگی و ...) تحمیل می شود و منافع نصیب کارفرما می گردد. نظیر آنچه در پلاسکو و معدن یورت و ... اتفاق افتاد. آیا می توان اجازه داد کارگاه غیر استاندارد و نا ایمن فعالیت کند و به جسم و روح کارگر خود خسارت وارد کند و فقط دلخوش به این باشیم که به او مستمری از کارافتادگی و یا به بازماندگانش مستمری می دهیم؟ شما چه برنامه ای برای رعایت حقوق کارگران در حوزه سالم سازی و ایمنی محیط کار دارید ؟

 

۸-    سازمان تامین اجتماعی یک کلیت واحد شامل بخش های بیمه بازنشستگی، بیمه درمان و سرمایه گذاری است  و این یکپارچگی و انسجام مالی، ساختاری و مدیریتی آن باعث گردیده که تا کنون علیرغم همه بحرانها و چالشها به حیات خود ادامه دهد و تعادل چرخه منابع و مصارف آن و تنظیم ورودیها و خروجیهای آن نیز بر این اساس استوار شده و تا کنون پاسخ داده است و تغییر آن، قطعاً منجر به برهم خوردن تعادل و تنظیم آن می شود. طی سالهای اخیر تلاشهایی برای پاره پاره کردن این پیکره در حال انجام بوده و هست، شما موضع صریح و مشخص خود را در این ارتباط بیان نمائید . هر گونه تغییری در قانون کار و قانون تامین اجتماعی و ساختار آن بایستی با حفظ مصالح نسلهای فعلی و آتی بیمه شدگان و براساس اصل گفتمان سه جانبهگرایی انجام پذیرد، آیا شما در اصلاح این قوانین قائل به اصل گفتمان سه جانبه هستید؟

 

۹-    سازمان تامین اجتماعی و ذخایر و اندوخته ها و سرمایه های آن، یک امانت و حق الناس و مالی مشاع و بین النسلی است  و نبایستی "حیاط خلوت" بحساب بیاید و در انتصابات ارکان تصمیم گیری و اجرایی آن و بویژه درحوزه سرمایه گذاری، بایستی انتصابات براساس شایسته سالاری و اصول حرفه ای گرایی و تخصص محوری انجام پذیرد. آیا شما قول می دهید که در صورت پیروزی این امر را رعایت نموده و از مداخله در انتصابات و دخالت در امور سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نه تنها اینکه خودتان پرهیز کنید، بلکه حتی اجازه مداخله به دیگران هم ندهید ؟

 

۱۰-    بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، صرفنظر از اینکه قشر زحمتکش و مولد جامعه هستند و نقش بسزایی در پیشرفت کشور دارند، یک ایرانی و شهروند بوده و بایستی برخوردارد حقوق شهروندی (در حداقل شرایط یکسان با سایر اقشار) باشند، اگر چه بخاطر نقش آنها در تولید کالاها و خدمات و ... بایستی سهم بیشتری نصیب آنها شود ولیکن متاسفانه در حال حاضر برخورداری نیروهای کشوری و لشکری و صندوقهای خاص در بخش عمومی و دولتی از بودجه عمومی (نفت و مالیات و ...) بیش از مشمولین قانون تامین اجتماعی است و آنها محروم از منابع عمومی هستند که هزینه همسانسازی مستمری ها، افزایش سنواتی مستمریها ، طرح تحول سلامت و ... برای بیمه شدگان و مستمری بگیران کشوری، لشکری و ... می شود. شما چه برنامه ای برای رفع این تبعیض ناروا و ظالمانه دارید ؟ بویژه آنکه سازمان تامین اجتماعی از دولت طلبکار است، ولی صندوقهای لشکری و کشوری از دولت کمک دریافت می کنند.

 

۱۱-    انجام اصلاحات سیستماتیک ، پارامتریک و مهندسی مجدد در بیمه های اجتماعی با توجه به شرایط و مقتضیات روز جامعه از نظر اقتصادی ، اجتماعی، جمیعتی و دو فضایی شدن جامعه (فضای واقعی و فضای مجازی)، خصوصی سازی و برون سپاری فعالیتهای دولت، افزایش امید به زندگی و نرخ مشارکت زنان و ... از طریق شکل دهی نظام تامین اجتماعی چند لایه ( امدادی، حمایتی و بیمه ای ) و چند سطحی ( پایه ، مازاد و مکمل ) می تواند باعث پایه ای سازمان تامین اجتماعی و ایجاد و تعادل در منابع و مصارف و تنظیم ورودیها و خروجی های آن شود و علاوه بر آن بایستی زمینه برخورداری سازمان از منابع هدفمندی یارانه ها، مالیات های اجتماعی و ... نیز برای مشمولین قانون تامین اجتماعی فراهم شود.

 

۱۲-    تداوم و روندهای موجود در سازمان تامین اجتماعی عبارت خواهد بود از عدم تعادل منابع و مصارف انواع بازنشستگی‌های زودرس و سرریزهای حمایتی، عدم تنظیم ورودی‌ها و خروجی‌ها (افزایش مستمری‌بگیران و سالمندی افراد تحت پوشش ورود ریسک‌های گزینشی، کاهش بیمه پردازان نقدی و ...)، عدم پایداری مالی، افزایش سرسام‌آور بدهی‌های دولت، افزایش هزینه کرد منابع سازمان تامین اجتماعی با رویکردهای صنفی، سیاسی و حمایتی بدون تامین بار مالی معادل و هم‌زمان (نظیر مشوق‌های ازدیاد جمعیت، حمایت از اقشار خاص و ...)، برهم خوردن انسجام ساختاری و مالی سازمان  تامین اجتماعی مداخلات سایر قوا در انتصابات، ذخایر و سرمایه‌گذاری‌ها و ... که بایستی هر چه سریع‌تر برای این مسائل فکری کرد و چاره ای اندیشید . برنامه شما برای تقویت و اعتلای سازمان تامین اجتماعی چیست ؟

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران ایلنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics