تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حجم بالای تراکنش‌های بیت کوین/ آیا ارزهای دیجیتال نسخه بهتر طلا هستند؟

در طول سال ۲۰۱۸، ارزش تراکنش‌‎هایی که در شبکه عمومی بلاک چین بیت کوین مورد پردازش قرار گرفتند، بیش از ۳.۲ تریلیون دلار بود. حجم بالای تراکنش‌های درون زنجیره‌ای بیت کوین، کارایی آن به عنوان یک روش پرداختی برون مرزی و به عنوان یک جایگزین برای سیستم‌های حل و فصل بانکی که در حال حاضر در انجام پرداخت‌های بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند را ثابت کرده است.

 

آیا بیت کوین یک جایگزین کارآمدتر برای طلاست؟

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ارز دیجیتال، بیت کوین اغلب اوقات به عنوان یک ابزار مبادلاتی و ذخیره ارزش با طلا مقایسه می شود. هر دو دارایی از عمکرد بازار مالی وسیع تر تاثیر نمی گیرند و به طور کلی با ابزارهای سرمایه گذاری سنتی مرتبط نیستند. اما می توان گفت که بیت کوین به دلیل بهره ور بودن به عنوان یک ابزار مبادلاتی و یک سیستم پرداختی برون مرزی، یک نسخه کارآمدتر از طلاست.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در نوامبر سال ۲۰۱۸، صرافی بایننس به عنوان بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا، ۱۰۹,۰۰۰ بیت کوین به ارزش تقریبا ۶۰۰ میلیون دلار در آن زمان را تنها با هزینه ۸ دلار انتقال داد. در انتقال یک مبلغ مشابه با استفاده از طلا یا خدمات مالی سنتی، خدمات رسان های شخص ثالث و مقامات تنظیم کننده نیز شرکت دارند و این امر منجر به یک فرایند طولانی از تشریفات اداری، و فعالیت های قانونی مربوطه می شود.

 

کار آمد بودن برای انجام تراکنش های بزرگ و تراکنش های برون مرزی باعث شده است که حجم معاملات شبکه بیت کوین در سال ۲۰۱۸ به ۳.۲ تریلیون دلار برسد، که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۷ متوسط ۲.۹۱ درصد افزایش داشته است.

 

بر اساس نوشته پژوهشگران مرکز تحقیقاتی ساتوشی، مقایسه عملکرد شبکه بیت کوین در سال ۲۰۱۸، در مقایسه با سال های پیش از آن به شرح زیر است:

  – حجم کل معاملات: ۲.۲ تریلیون دلار، – حجم کل تراکنش های لایه اول: ۳.۲ تریلیون، – تغییر کلی حجم تراکنش بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸: منفی ۸.۲۳ درصد (معادل ۰.۳ تریلیون)، – میانگین تغییرات سالانه برای هر روز در سال های ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸: مثبت ۲.۹۱ درصد

 

البته حجم ۳.۲ تریلیون دلار برای تراکنش های بیت کوین شامل حجم معاملات فرابورس (OTC) که گفته می شود بزرگ‌تر از حجم بازار ارز است، نمی‌شود.
حجم معاملات بیت کوین همه را متقاعد نمی‌کند

 

هوو وان استینس (Huw Van Steenis) مشاور ارشد رییس بانک مرکزی انگلیس در گفتگو با بلومبرگ اظهار داشت که ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، از پس آزمون های اساسی خدمات مالی بر نمی آیند. وی با تاکید بر آینده روشن این فناوری مالی می گوید:

«من خیلی درباره ارزهای دیجیتال نگران نیستم. ارزهای دیجیتال از پس آزمون های اساسی خدمات مالی بر نمی آیند. آن ها یک ابزار مبادلاتی عالی نیستند، حامل ارزش نیستند، و در پردازش تراکنش ها کندتر عمل می کنند.»

 

البته، این ادعا که ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر خدمات مالی سرعت پردازش تراکنش کمتری دارند، تا حد زیادی صحیح نیست.

 

انتقال وجه بین المللی از طریق سیستم های حل و فصلی نظیر شبکه سوئیفت، حداقل ۳ الی ۵ روز کاری زمان می برد. در مقابل، بیت کوین و سایر دارایی های دیجیتال معمولا می توانند پرداخت ها را ظرف یک ساعت تکمیل کنند.

 

پیش از این، پس از استعفای گاتفرید لیبرانت از سمت مدیریت عامل شرکت سوئیفت، مشخص شد که شبکه سوئیفت به سیستم خود که ۴۱ سال پیش ساخته شده بود، تکیه داشت. این امر منجر به بروز آسیب پذیری های متعدد در روند پرداخت ها و همچنین ناکارآمدی در فرایند پرداخت می شد.

 

لیبرانت در آن زمان گفته بود:

شبکه سوئیفت نسبت به وضعیت ۷ سال پیش خود، بسیار متفاوت شده است. همیشه زمانی برای تغییر و آغاز یک فصل نو وجود دارد. من فکر می کنم که اکنون زمان مناسبی برای این تغییر باشد.

 

در بسیاری از مناطق که محدودیت های شدید کنترل سرمایه بر جریان طلا و پول فیات اعمال می گردد،  بیت کوین می تواند در طولانی مدت برای طیف گسترده ای از سرمایه گذاران یک ابزار معاملاتی کارآمد باشد.

منبع خبر: ارز دیجیتال
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics