تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرایند تصویب ضمانت نامه برای شرکتهای دانش بنیان کاهش یافت

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: فرآیند تصویب ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان به حداکثر تا ۴روز کاهش یافته است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، علی وحدت در نشستی که صبح امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: فرآیند اعطای ضمانت نامه به شرکت های دانش بیان ۴٠ مرحله داشت که در صدد بودیم این روند را تصحیح کنیم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: فرآید اعطای ضمانت نامه اکنون بعد از اصلاحات به 4 روز کاهش یافته است.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌ها خط اعتباری خود را مشخص کنند این روند یک روزه انجام می شود.

وحدت تاکید کرد: صندوق طی دو سه ماه اخیر توانسته ٢هزار میلیارد ریال را برای ٣٠٠طرح اختصاص دهد و مصوب کند.

 

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی براساس قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مصوب ۱۳۸۹ ایجاد شده که در این قانون ظرفیت های مالی در صندوق مدنظر قرار گرفته تا از فعالیت شرکت های دانش بنیان حمایت شود.

 

وی با اشاره به مأموریت های صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تأمین و ارائه خدمات مالی به شرکت های دانش بنیان خصوصی و یا تعاونی، مشارکت و سرمایه گذاری خطرپذیر از غیر خطر پذیر در شرکت های دانش بنیان خصوصی و یا تعاونی، حمایت از تجاری سازی و توانمند سازی شرکت های دانش بنیان خصوصی یا تعاونی، ایفای مسئولیت دبیرخانه کارگروه صندوق های فناوری کشور به منظور بهبود فضای کسب و کار شرکت های دانش بنیان، هدایت سرمایه های ملی و بین المللی به سمت توسعه فناوری و ایجاد مزیت رقابتی فناورانه شرکت های دانش بنیان در فضای ملی و بین المللی از مأموریت های صندوق نوآوری و شکوفایی محسوب می شود.

 

وحدت با اشاره به رویکردهای جدید این صندوق اظهار داشت: رویکرد فعالانه به توسعه فناوری و نوآوری، تسهیل و تسریع فرآیندها به منظور حمایت موثر از شرکت های دانش بنیان و رفع ایرادات در این زمینه، تعامل با کلیه بازیگران حوزه توسعه فناوری، تمرکززدایی با محوریت اتکا بر بازیگران قانونی این حوزه، توجه بیشتر به استانها و شهرستانها به ویژه با تمرکز به استفاده از پارک ها به عنوان بازوهای اصلی صندوق در شناسایی طرح های مناسب، توجه بیشتر به بازیگران بزرگ اقتصادی کشور و جذب منابع مالی آنها در راستای تقویت مالی حوزه توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان از رویکردهای جدید این صندوق به شمار می رود.

 

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه میزان فعالیت و عملکرد صندوق بستگی به مراجعات شرکت ها به صندوق دارد، تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به بلوغ رسیده و زمان آن شده که فعالانه برخورد کنند و نیازهای کشور را به واسطه فعالان این حوزه برطرف سازند.

 

وی افزود: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، آینده روشن اقتصاد کشور در گرو توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان است؛ توجه ویژه به این فرآیند انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و باید در این راستا اجزای کشور را برای استفاده از ظرفیت ها به کار ببریم.

 

ضرورت استفاده از ابزارهای مالی جدید برای شرکت های دانش بنیان

وحدت در خصوص ابزارهایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه تسهیلات استفاده می شود، خاطرنشان کرد: پوشش بیمه ای یک نوع ابزار اولیه است که اکنون صندوق، طراحی آن را به اتمام رسانده و این به عنوان یک ابزار کاربردی تر از ارائه تسهیلات مستقیم ۱۱ درصدی است؛ ابزارهای مالی باید جدید تدوین شوند تا بتوانیم حداکثر استفاده بهینه را داشته باشیم.

 

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: منابع باید با استفاده از ابزارهای نوین استفاده شوند؛ سپرده گذاری در بانک ها و دریافت سود یک سیکل معیوب و از نظر خارج شده است. از این رو استفاده از ابزارهای نوین برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها می تواند مثمر ثمر واقع شود.

 

وی افزود: به عنوان مثال ابزارهای مالی مانند پوشش بیمه ای، پوشش سرمایه ای، پوشش ریسک ضمانت نامه، همکاری با بانک ها برای معرفی کردن منابع از جمله ابزارهای نوینی به شمار می رود که در دوره جدید از آنها استفاده می کنیم.

 

توجه به ظرفیت استان ها اولویت صندوق است

وحدت با اشاره به ظرفیت استان ها از لحاظ فناوری، تأکید کرد: ما مخالف مرکز گرایی هستیم به این معنی که شرکت های دانش بنیان و متقاضیان برای دریافت تسهیلات به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنند. از این رو یکی از اولویت های ما این است که این دیدگاه را در استان ها توسعه دهیم تا نگاهشان به ظرفیت های محلی خودشان باشد و به واسطه نهادهایی مانند صندوق های پژوهش و فناوری بدون توجه به حوزه کاری خودشان به صندوق ها مراجعه کنند.

 

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صندوق های پژوهش و فناوری در استان ها می توانند نیاز متقاضیان آن استان ها را با توجه به نیازمندی شان برطرف کنند، خاطرنشان کرد: این صندوق ها غیر مستقیم قدرت را در اختیار شرکت ها قرار می دهند.

 

وی افزود: در حوزه تسهیلات برنامه جدی برای تعامل سازنده با بانک ها در صندوق داریم تا شرکت ها در پیچ و خم بانک ها گرفتار نشوند. یارانه سود تسهیلات که با کمک بانک ها اجرایی می شود تا منابع صندوق را برای شرکت ها تسهیل کنند.

 

وحدت با اشاره به حوزه های کلیدی عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: ارائه خدمات توانمند سازی به شرکت های دانش بنیان، سرمایه گذاری و مشارکت در تأمین مالی طرح های دانش بنیان، ارائه انواع تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اعم از سرمایه در گردش، لیزینگ و ضمانت نامه از جمله حوزه های کلیدی عملکرد صندوق به شمار می رود.

 

حل چالش های ملی با تکیه بر فناوری

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع رویکرد اکتیو به جای پسیو از جمله اولویت های ما محسوب می شود بدان معنا که صندوق در صدد اقدامات پیشدستانه برای توسعه فناوری های اولویت دار و پیشران مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و همچنین تمرکز بر حل مسائل ملی و چالش ها مانند آلودگی هوا، تأمین آب با تکیه بر فناوری است. همچنین موضوعاتی مانند برق خورشیدی یا موتور سیکلت برقی را مستقلا پیگیری می کنیم.

 

وی با بیان اینکه ما در صدد تقویت تعامل سازنده و هم افزا با سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری هستیم، گفت: نهادهایی سیاست گذار و تنظیم گر مانند معاونت علمی، نهادهای توسعه فناوری مانند دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، نهادهای تأمین مالی مانند صندوق های پژوهش و فناوری، صندوق های جسورانه بورسی، VC & CVC از جمله نهادهایی هستند که با آنها تعامل داریم.

 

وحدت گفت: بسته همکاری با صندوق های پژوهش و فناوری را تدوین کرده ایم که بر این مبنا می توان به تعامل با صندوق های پژوهش و فناوری تا ۹ برابر سرمایه اولیه آنها اشاره کنیم.

وی افزود: همکاری با صندوق های پژوهش و فناوری به ما کمک می کند خدمات خود را در سراسر کشور به ویژه استان های محروم و کمتر برخوردار گسترش دهیم.

 

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی  تصریح کرد: همچنین با پارک ها، ستادها، شتاب دهنده ها نشست های مشترکی داشته ایم که به زودی بسته های همکاری با آنها را ارائه می کنیم. برای مثال خدمات بلاعوض و یا ارزان قیمت برای تأمین محل استقرار شتاب دهنده های دانش بنیان تدارک دیده شده است.

 

به گفته وی همچنین اخیرا با دو پارک فناوری نیز به عنوان هاب های ارائه خدمات توانمندسازی، تفاهم نامه ای را منعقد کرده ایم. با نهادهایی مانند سازمان نظام صنفی رایانه ای و انجمن تولید کنندگان فولاد تفاهم نامه ای را منعقد کرده ایم؛ در سایر حوزه ها نظیر امنیت سایبری، نساجی، هوایی، فضایی به زودی بعد از عقد تفاهم نامه اقدامات مهمی انجام خواهیم داد.

 

وی با اشاره به رویکرد ارائه تسهیلات به شرکت ها در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت بانک ها و اهرمی کردن منابع، تسهیل فرآیندهای ارزیابی و تصویب طرح ها، برون سپاری حداکثری خدمات با تکیه بر ظرفیت های صندوق از رویکردهای تسهیلات به شمار می رود.

 

وحدت در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی لیزینگ و ضمانت نامه به نهادهایی برای خرید از شرکت های دانش بنیان اعطا می کند حال چه خریدار از بخش دولتی باشد چه شرکتهای بزرگ صنعتی.

 

وی در خصوص صادرات شرکت ها گفت: شرکت های دانش بنیان باید ایستگاه خارجی داشته باشند و برای این منظور صندوق بسته های کمکی و حمایتی را برای آنها برای پوشش هزینه ای و هزینه های بین المللی، تخفیف سود تسهیلات در نظر گرفته است.

 

حمایت از شرکتهای متضرر در نوسانات ارزی

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تحریم ها و نوسانات ارزی و تاثیرات آن بر شرکت های دانش بنیان گفت: ما از شرکت هایی که در شرایط نوسانات ارزی دچار خسران و یا چالش در بازار شده اند در قالب اصلاح مصوبات حمایت می کنیم. این اصلاح مصوبات در قالب استمهال وام اصلاح خواهد شد.

 

وی در خصوص همکاری صندوق با بخش های خصوصی و شرکت های بزرگ گفت: یک بسته ای در صندوق در نظر گرفته ایم تا به صورت مشارکتی با صندوق های جسورانه بورسی و شرکت های بزرگ مشارکت کنیم. این مشارکت بدون ورود و دخالت مستقیم است و حداقل سه برابر سرمایه موجود می توانیم سرمایه گذاری کنیم.

 

وی ادامه داد: تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق به شرکت ها اعطا و ۲۰۰ میلیارد تومان آن بازپرداخت شده و ۱۵ درصد این ۲۰۰ میلیارد تومان دچار مشکل تعویق شده است.

وحدت تاکید کرد: تعویق این میزان در صندوق طبیعی است و بر اساس بررسی های انجام شده نگرانی وجود ندارد.

 

ما با معاونت علمی همکاری نزدیکی داریم

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: ما همکاری نزدیکی با معاونت علمی داریم؛ اگر در این اکوسیستم اعضای فعال با هم مشکل داشته باشند خلل در کارمان به وجود می آید از این رو با یکدیگر به درستی همکاری می کنیم.

 

وی تاکید کرد: معاونت علمی نقش محوری در توسعه فناوری دارد و صندوق نوآوری و شکوفایی مکانیزم برنامه محوری دارد از این رو با یکدیگر تعامل می کنیم.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics