تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

راه‌اندازی یک پروژه بعد از ١٥ سال

مدیر عامل شرکت پالایش گاز بیدبلند از راه‌اندازی این شرکت بعد از ١٥ سال، در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمود امین‌نژاد در نشست خبری که امروز برگزار شد، با بیان این‌که پروژه پالایشگاه بیدبلند ١٥ سال است که در وزارت نفت تعریف شده است، گفت: این پروژه کارفرماهای مختلفی داشت اما اجرای آن به‌دلیل محدودیت‌های متعدد از جمله منابع مالی، فقط ١٨درصد پیشرفت داشت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی ادامه داد: آقای زنگنه، سال١٣٩٤، تصمیم گرفت مدیریت این پروژه را یکپارچه کند. در راستای این یکپارچگی هم درحال اخذ تصمیماتی هستیم که با واحدهای NGL ،1200 ،1300 ،۹۰۰و ١٠٠۰ یک واحد شده و پیمانکار این واحدها شویم.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند با بیان این‌که پروژه سال ۱۳۹۴ واگذار شد، توضیح داد: نقل و انتقال مالکیت این پروژه یک سال زمان برد و از اوایل تیرماه سال ۱۳۹۵، کارهای خرید و مهندسی آغاز شد، اما نحوه‌ی تأمین منابع مالی مشخص نبود. تسهیلات صندوق توسعه ملی متوقف شده بود و شرکت‌هایی که پیش‌پرداخت داده بودند، مانند شرکت زیمنس مشارکت خود را قطع کرد.

 

امین‌نژاد ادامه داد: سوم آذرماه سال ۱۳۹۵، ۲.۲ میلیارد دلار با مشارکت پنج بانک از صندوق توسعه ملی ابلاغ شد اما قبل از آن‌که این ابلاغی صورت بگیرد، طی ۲۲ روز کاری یک میلیارد دلار آن گشایش اعتبار یافت و در عرض ۱۵ روز پس از گشایش اعتبار، توانستیم ۲۵ میلیون یورو پول از ال سی برداشت کنیم.

 

به گفته وی، سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار در هلدینگ خلیج فارس سرمایه‌گذاری شده بود که ۱.۲ آن متعلق به بیدبلند بود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند درباره سهم سازندگان و پیمانکاران ایرانی در این پروژه توضیح داد: باید ۵۸.۳ درصد از ال سی صرف پیمانکاران و سازندگان ایرانی شود. در حال حاضر سهم پیمانکار و سازندگان ایرانی حدود ۶۵ درصد است.

 

جزئیات پروژه جمع‌آوری گازهای همراه در بیدبلند

وی در ادامه درباره جمع‌آوری گازهای فلر اظهار کرد: ما گاز اسیدی را با بخشی از گاز شیرین مخلوط می‌کنیم و به ایستگاه آغاجاری برای تزریق به چاه نفت تحویل می‌دهیم و از سوزاندن این گازها در فلز جلوگیری می‌کنیم. روزانه ۹ میلیون مترمکعب حجم این گازهاست.

 

برگزاری مناقصه برای استفاده از آب‌های دورریز

امین‌نژاد در ادامه هم‌چنین درباره تأمین آب پالایشگاه بیدبلند گفت: تأمین آب این پالایشگاه از رودخانه مارون و تسویه‌خانه بهبهان صورت می‌گیرد. در حال حاضر، پسابی از پالایشگاه بیرون نمی‌رود. هم‌چنین مناقصه‌ای برگزار خواهیم کرد که آب‌های دورریز را به مجموعه خودمان بازگردانیم. این پالایشگاه ۱۷ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز مصرف می‌کند.

 

جزئیات تولید کاندنسیت گاز در بیدبلند

وی با بیان این‌که این پالایشگاه به اندازه دو فاز پارس جنوبی و پتروشیمی پارس گاز تولید می‌کند، گفت: از نظر تولید کاندنسیت نیز به اندازه چهار فاز پارس جنوبی است.

 

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند این پروژه سال ۱۳۹۸ افتتاح خواهد شد. او هم‌چنین از تأسیس یک خط لوله اتان خبر داد و گفت: یک طرف این خط لوله به بندر امام و طرف دیگر به سمت گچساران است.

 

براساس این گزارش، طرح شرکت پالایش گاز بیدبلند برای تولید سالیانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون اکتان، یک میلیون تن پروپان، ۰.۵ میلیون تن بوتان، ۰.۶ میلیون تن کاندنسیت و ۰.۹ میلیون تن گاز اسیدی به خوراکی معادل ۱۳.۵ میلیون تن در سال، گاز ترش از ان جی ال‌های ۹۰۰ هزار و هم‌چنین ۲.۲۵ میلیون تن در سال گاز شیرین از ان جی ال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نیاز دارد.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics