تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گزارشی از دانشگاهی که صندلی خالی ندارد

در دوره‌ای که معضل کمبود دانشجو یکی از چالش‌های جدی آموزش عالی در کشور به حساب می‌آید و بسیاری از دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده، دانشگاه علم و فرهنگ با حرکت به سمت دانشگاه‌ نسل سه و چهار و به واسطه پشتوانه علمی جهاد دانشگاهی و با همکاری‌های علمی مستمر با پژوهشگاه‌هایی چون رویان و ابن‌سینا، امروزه از دانشگاه‌هایی به شمار می‌رود که با اقبال عمومی دانشجویان مواجه شده و حداقل از بابت کمبود دانشجو دغدغه‌ چندانی ندارد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، کمبود دانشجو در ایرانی که این روزها گفته می‌شود به سمت سالمندی در حرکت است تبدیل به مشکل این سال‌های اکثر دانشگاه‌ها شده است، به گونه‌ای که حتی برای ثبت نام در برخی از دانشگاه‌های فعلی کشور مشوق‌های متعددی در نظر گرفته شده و حتی بسیاری رشته‌ها و مقاطع به پذیرش دانشجوی بدون کنکور می‌پردازند، در چنین شرایطی طبیعی است در موارد متعدد حتی صحبت از ادغام واحدهای دانشگاهی با یکدیگر یا حتی تعطیلی برخی دانشگاه‌ها به میان آید.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اما اینکه تنها چند سال پیش از رسیدن به این اوضاع چه می‌شود که جهاد دانشگاهی تصمیم می‌گیرد مؤسسهٔ آموزش عالی جهاد دانشگاهی در تهران را تبدیل به دانشگاه کند، موضوعی است که انجام آن بدون تحقیق و استدلال کافی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

 

جهاد دانشگاهی بر اساس اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت آموزشی خود را در حوزه آموزش عالی با تأسیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. در واقع مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در ابتدا مؤسسه‌ای غیرانتفاعی از نوع دوم بود که در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و علاوه بر تهران در شهرهایی چون اهواز، اصفهان، رشت، همدان، کاشمر، اردکان، اشکذر و یزد راه‌اندازی شد.

 

مؤسسات غیرانتفاعی نوع دوم نیز طبق تعاریف مؤسساتی هستند که مدرک رسمی دانشگاه اعطا نمی‌کنند. اما به دنبال فعالیت چهار ساله و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه ۱۳۷۶ این مرکز به مؤسسه غیرانتفاعی نوع اول تبدیل شد که در تفاوت این دو نوع می‌توان گفت مؤسسات نوع یک مدرک رسمی دانشگاهی اعطا می‌کنند و موظف به رعایت کلیه ضوابط و مقررات (مربوط به وزارت فرهنگ و آموزش عالی‌) هستند.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics