تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرار ۵۵۰میلیاردتومانی پزشکان از مالیات

مالیات پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است، اما اکنون این قشر ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می‌پردازند و ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تیم متفکران نوین مالی به نقل از تسنیم، «مالیات پزشکان 700 میلیارد تومان در سال است، اما اکنون این قشر 150 میلیارد تومان مالیات می‌پردازند و  550 میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.» اینها بخشی از سخنان سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور است. اما در مقابل، محمد جهانگیری، معاون نظارتی و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در اظهارنظری که مرغ پخته را به تعجب و خنده می‌اندازد، می‌گوید: در جامعه پزشکی فرار مالیاتی نداریم و بالای 95 درصد پزشکان مشمول، مالیات خودشان را پرداخت می‌کنند!

 

معاون نظارتی و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین از تفاهمنامه جدیدی با سازمان امور مالیاتی خبر می‌دهد که بر اساس آن رشد مالیات پزشکان با درآمد کمتر از 156میلیون تومان در سال، مانند سال گذشته است و تفاوتی نمی‌کند. در نظر گرفتن چنین تسهیلاتی برای پزشکان در حالی است که صاحبان سایر مشاغل با درآمدهایی بسیار پایین‌تر از 156میلیون تومان در سال همه ساله مشمول رشد مالیات هستند و این تفاهمنامه یک‌بار دیگر برخورد‌های ویژه با پزشکان و ساحل امن آنها را به رخ می‌کشد.

 

اینها همه در حالی است که به خاطر مخفی و محرمانه بودن دریافت‌های زیرمیزی هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند درآمد پزشکان مشهور چقدر است و برآوردها این احتمال را که درآمدهای این قشر بسیار افسانه‌ای باشد، تأیید می‌کند.

 

اخذ مالیات پلکانی با افزایش درآمد پزشکان راهکاری است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهایی که بهداشت و درمان سامان‌یافته‌ای دارند به وسیله آن درآمدزایی غیرمعقول و افسار گسیخته پزشکان را کنترل می‌کنند. در ایران هم به باور بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس تنها راه‌حل دریافتی‌های نجومی پزشکان اخذ مالیات پلکانی است. علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این‌باره می‌گوید: «باید مالیات پلکانی از درآمد پزشکان اخذ شود، به طوری که متخصصانی که درآمد ماهانه آنها بین 50 تا 80 میلیون تومان است، 70 درصد درآمدشان را مالیات بدهند.»

 

با وجود این سازمان نظام پزشکی به عنوان صنف همیشه طرفدار پزشکان برای کاهش پرداختی‌های مالیاتی آنها در تلاش است با تفاهمنامه‌هایی با سازمان مالیاتی منافع پزشکان را بیش از پیش تأمین کند. در این میان بدیهی است وقتی پزشکانی با درآمدهای میلیاردی هستند، پزشکانی با درآمد 156 میلیون تومان در سال در میان این قشر فقیر به شمار بیایند و نیازمند تسهیلات مالیاتی باشند!

 

معاون نظارتی و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی درباره این تسهیلات می‌گوید: «قانون جدید مالیاتی با قانون گذشته متفاوت شده است، اما دستورالعمل جدیدی برای همکارانی که زیر 156 میلیون تومان در سال درآمد دارند، نوشته شده است. بخشی از جامعه پزشکان کشور از جمله پزشکان عمومی، ماماها و پزشکان متخصص در برخی از صنوف از این قانون بهره‌مند خواهند شد، ولی کسانی که بالای 156 میلیون تومان در سال درآمد دارند حتماً باید اظهارنامه خودشان را براساس درآمد و هزینه‌ها اعلام کنند تا ضرایب مالیاتی براساس آن محاسبه شود.»

 

ثابت ماندن میزان مالیات پزشکان با درآمد سالانه کمتر از 156 میلیون در حالی است که همه مشاغل با درآمدی بسیار کمتر از 156 میلیون تومان در سال شامل افزایش مالیات هستند و تنها مطابق قانون افرادی با درآمدهای کمتر از 2/5 میلیون تومان و با درآمد سالانه 17/5 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف هستند، اما پزشکانی با درآمد 156 میلیون تومان در سال از تسهیلات برخوردار می‌شوند.

 

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics