تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

جیلی GC6 ؛ اولین مونتاژی جیلی در ایران (قیمت و مشخصات)

خودروسازان بم بالاخره موفق به پلاک کردن نخستین Geely GC6 در ایران شد؛ خودرویی ارزان که بعد از یکسال تاخیر، از نیمه دوم سال 96 وارد بازار کشورمان می‌شود.

 

بم خودرو کیست؟
 

اوایل دهه 80 شمسی وقتی که شرکت کره‌ای دوو به ورشکستگی رسید، غول خودروسازی ایالات‌متحده، جنرال‌موتورز، روی آن دست گذاشت و تمام سهامش را خرید. اولین کاری که آمریکایی‌ها با دوو کردند تغییر نام شرکت به GM Daewoo (و در 2011 به GM Korea) بود. سپس در لیست شرکای نزدیک دوو، چشمشان به نام ایران خورد! و بلافاصله تمام فعالیت‌های دوو را در ایران را متوقف کردند.

در آن زمان که گروه کرمان‌موتور خط‌ مونتاژ دوو را در ایران داشت، ضربه اقتصادی سنگینی خورد. کرمان موتور برای جبرانش دست به ایجاد سه شرکت جدید زد تا به کمک آن‌ها دوباره محصولات ارزان‌قیمت آسیایی را وارد بازار ایران کند؛ ضمن اینکه خود کرمان‌موتور نیز از اواسط دهه 80 سراغ برندهای لیفان و JAC رفت. اما سه شرکت نوپای کرمان‌موتور، راین‌خودرو، مدیران خودرو و بم خودرو بودند. راین خودرو (خودروسازان راین) زمانی در ایران دو محصول پرطرفدار هیوندای ورنا و هیوندای آوانته را مونتاژ می‌کرد و هم‌اکنون نیز مشغول تولید Voleex C30 از شرکت گریت‌وال چین است. مدیران خودرو نیز از همان ابتدا به سراغ چری رفت و محصولات ارزان ولی پرفروش آن‌را به ایران آورد.

سومین شرکت تابعه کرمان‌موتور، بم خودرو (خودروسازان بم) بود که هرچند نامش در این سال‌ها رو به فراموشی رفت، زمانی با مونتاژ فولکس‌واگن گل غوغایی در ایران به راه انداخته بود. خودروسازان بم بعد از فولکس‌واگن گل، دست به تولید هافی لوبو زد که با استقبال روبرو نشد و شکست خورد. سال گذشته هم خبر دادند که قصد تولید شاسی‌بلند فولکس‌واگن تیگوآن را در ایران دارد، ولی بعدها به نتیجه‌ای نرسید. حالا سومین محصولی که خودروسازان بم قصد مونتاژ آن را در ایران دارد جیلی GC6 است. البته خودروسازان بم در سال 1392 قراردادش را با جیلی قطعی کرده بود، ولی به دلایلی شروع تولیدش به امسال موکول شد.

 

کرمانی‌ها؛ دومین شریک جیلی در ایران
 

جیلی بعد از خریدن ولوو از جنرال‌موتورز در سال 2010 خیلی‌زود اعتبار جهانی پیدا کرد و توانست پله‌های پیشرفت را به کمک سوئدی‌ها با سرعت بیشتری طی کند. تقریبا از 3 سال پیش بود که با کمک نمایندگی جیلیران به ایران آمد. اولین محصول جیلی سدان خوش‌ساخت Emgrand 7 بود و بعد از آن نسخه هاچ‌بکش یعنی Emgrand 7-RV راهی بازار شد و نهایتا هم نسخه شاسی‌بلند آن یعنی X7 به بازار آمد. همه این خودروها محصولات خوب و پرمتقاضی بودند که متاسفانه با مدیریت ضعیف واردکننده و شکایت‌های متعدد مشتریانش، اعتمادی که جیلی از خریداران ایرانی جلب کرده بود، در یکی دو سال اخیر زیرسوال رفت. چگونگی ادامه همکاری جیلی با جیلیران مشخص نیست، اما ظاهرا چینی‌ها درصدد آزمایش شریک تازه‌ خود در ایران هستند.

 

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics