تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

انتظارات جامعه از دانشگاه‌ها در زمان رکود/رشد اقتصادی در گرو تعامل بخش‌های دولتی و خصوصی است

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با تاکید بر این که انتظار بر این است که دانشگاه‌ها حتی در زمان رکود توسعه و پایداری را برای جامعه به ارمغان آورند، گفت: این امر نیازمند یکپارچه‌سازی در حوزه‌های تحقیقاتی در بخش‌های دولتی است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر نصرت‌الله ضرغام امروز در همایش ملی تعامل نظام دانشگاهی بر فضای اجتماعی، آموزش، تحقیقات و ارتباط با جامعه را از سه وظایف مهم دانشگاه‌ها در جهان نام برد و افزود: در دهه‌های اخیر اثربخشی علم و فناوری به شدت در دنیا مطرح شده است و انتظاری که در دنیای علم و فناوری وجود دارد، این است که مراکز دانشگاهی حتی در شرایط رکود بتوانند استانداردهای زندگی و پایداری کشور را تأمین کنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان اینکه تحقق چنین امری نشان‌دهنده آن است که نظام دانشگاهی به وظایف خود عمل می‌کنند، ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که منابع مالی به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود، جامعه انتظار دارد که خروجی این سرمایه‌گذاری را مشاهده کند.

 

وی با اشاره به تجربیات جهانی در زمینه اثرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال ۱۹۴۵ آمریکا با انجام مطالعاتی در این زمینه "بنیاد علم" را تشکیل داد و با سیاست‌گذاری‌های انجام شده امروزه به ابرقدرتی در حوزه علم و فناوری تبدیل شده است.

 

ضرغام با تاکید بر اینکه تعامل میان دانشگاه‌ها و فضای جامعه نیازمند یکپارچگی میان همه دست‌اندرکاران است، خاطر نشان کرد: تجربیات جهانی اثبات کرده که علم و فناوری محرک اصلی رشد اقتصادی و توسعه جوامع بشری است، ولی مشروط بر آن‌که یکپارچگی‌های لازم در تحقیقات بنیادی و کاربردی، یکپارچگی در تحقیقات عمومی و دولتی و تبعیت از معیارهای جهانی صورت گیرد.

 

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به ازای هر یک درصدی که در حوزه تحقیقات، سرمایه‌گذاری می‌شود، ۶۱ درصد رشد اقتصادی رخ می‌دهد؛ ولی این گفته به معنای آن نیست که هر کشوری که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، به رشد اقتصادی دست می‌یابد.

 

وی تاکید کرد: تحقق چنین امری نیاز به تعامل میان بخش‌های دولتی و خصوصی دارد. ضمن آنکه بخش خصوصی بتواند بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در امر تحقیقات و توسعه داشته باشد.

 

ضرغام با اشاره به ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی کشور، یادآور شد: این ظرفیت‌ها نیازمند آن است که تقاضاهایی از سمت جامعه به آنها ارائه شود. وجود تقاضا موجب می‌شود تا دیوارهای ذهنی و فیزیکی دانشگاه شکسته شود. نمونه آن اتفاقی بود که در زمان جنگ رخ داد و دانشگاه‌ها به خدمت امنیت کشور درآمدند.

 

وی با طرح این سوال که آیا صنعتی که متکی بر ابزار غیر ماهر است، می‌تواند در رشد اقتصادی مؤثر باشد، خاطر نشان کرد: کشورها امروزه در تلاش هستند تا به سمت فناوری‌های نوین حرکت کنند، چرا که این فناوری‌ها هستند که موجب رشد اقتصادی می‌شوند و این امر در گرو تعامل میان دانشگاه‌ها و صنعت است.

 

ضرغام با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه تحقیق و توسعه، یادآور شد: در سال ۲۰۱۳ این کشور معادل جمع سرمایه‌گذاری‌های اتحادیه اروپا در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است، چرا که به این باور رسیده‌اند که پشتیبانی از علم منجر به ابرقدرتی آنها خواهد شد.

 

وی با اشاره به ظهور نسل چهارم دانشگاه‌ها گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشاهده می‌کنیم که پذیرش دانشجویان نخبه ایرانی در آمریکا نسبت به سال‌های قبل کاهش نیافته است که این امر نشان‌دهنده تبعیت از سیاست‌های مربوط به فناوری می‌شود.

 

ایجاد کارگروهی با نام "کودک و آینده"
ایجاد کارگروه "فیزیک و ریاضی‌" با همکاری انجمن ریاضی

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به اقدامات این صندوق برای توسعه تحقیقات از ایجاد کارگروهی با نام "کودک و آینده" خبر داد و افزود: این کارگروه در تلاش است تا در کودکان فکر تحلیل‌گر، تفکر نقادانه و روشن‌اندیش ایجاد کند.

 

وی ایجاد کارگروه "فیزیک و ریاضی" را از دیگر اقدامات این صندوق نام برد و افزود: این کارگروه با همکاری انجمن ریاضی فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics