تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دعوت از ۲۶ دانشگاه دنیا برای حضور در ایران/موزه آموزش عالی کشور تاسیس می‌شود

دبیر ستاد برگزاری یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر این‌که ۲۰۰ دانشگاه جهان در سال ۲۰۱۹ یکصد ساله می‌شوند، گفت: به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس دانشگاه خوارزمی از ۲۶ دانشگاه دنیا برای حضور در ایران برای اردیبهشت‌ماه سال آینده دعوت کرده‌ایم.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر رسول رسولی‌پور در نشست خبری که به مناسبت برگزاری بیستمین جشن سالگرد تاسیس دانشگاه خوارزمی در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد به تشریح جزییات برگزاری این مراسم پرداخت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

جشن برگزاری یکصدمین سال تاسیس این دانشگاه روز شنبه ۴ اسفندماه جاری با حضور مسئولان کشوری معاون اول رییس جمهور، وزیر علوم، دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و قرار بود در جشنی که برگزار می‌شود اولین‌های دانشگاه به همین مناسبت اعلام و معرفی شوند. در واقع برنامه‌ریزی این مراسم چهار سال طول کشید و در این راستا شورای سیاست‌گذاری با حضور مسئولان اعم از شهرداری تشکیل شد و این شورا تا پایان سال ۱۳۹۶ به طور منظم جلسات ماهیانه برگزار می‌کردند.

 

دبیر ستاد برگزاری یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی، خاطر نشان کرد: در ابتدای برنامه‌ریزی برای برگزاری این مراسم تلاش ما این بود که جشن یکصدمین سال آموزش عالی در ایران برگزار شود، چرا که دانشگاه خوارزمی با قدمت بسیار بالا از جمله دانشگاه‌هایی است که یکصد سال از تاسیس آن می‌گذرد به طوری که ساختمان اصلی این دانشگاه در باغ موزه در میدان بهارستان واقع شده و از همچنین ساختمان دیگری این دانشگاه که به پروین اعتصامی معروف است ۸۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد و این ساختمان توسط یک مهندس روسی با نام مارکو تاسیس شد که البته ساختمان‌های دیگر این دانشگاه نیز از قدمت بالایی برخوردار است که اغلب آنها نیز نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.

 

موزه آموزش عالی کشور سال آینده راه‌اندازی می‌شود

دکتر رسولی‌پور همچنین یادآور شد: یکی‌دیگر از ساختمان‌های قدیمی دانشگاه خوارزمی که ۸۵ سال قدمت دارد قرار بود بعد از تعمیر و بازسازی به عنوان موزه آموزش عالی کشور معرفی و دستاوردهای این حوزه در این ساختمان فراهم شود که البته این بازسازی به دلیل مشکلات بودجه‌ای و همچنین وسواسی که میراث فرهنگی به دلیل قدمت بالای این ساختمان در موعد مقرر آماده نشد و امیدواریم در اردیبهشت‌ماه سال آینده بازگشایی شود.

 

دبیر ستاد برگزاری یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی همچنین از رونمایی پنج سردیس چهره‌های مشاهیر دانشگاه در مراسم یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی خبر داد و گفت: در این مراسم معاون اول رییس جمهور از سردیس دختر غلامحسین مصاحب (پدر ریاضیات جدید)، محمدعلی رجایی (رییس جمهور سابق)، پروین اعتصامی (شاعر)، استاد عبدالعظیم قریب گره‌کانی (استاد دستور زبان جدید فارسی) و دکتر عبدالکریم قریب گره‌کانی (پدر علم زمین‌شناسی) رونمایی خواهد شد.

 

به گفته وی همچنین در مراسم یکصدمین سال تاسیس این دانشگاه از کتابی با عنوان «از دارالمعلمین تا خوارزمی» کتابی ۹۰۰ صفحه‌ای از تاریخچه این دانشگاه است و توسط دکتر مقصود فراست نوشته شده رونمایی خواهد شد، ضمن این‌که کتاب تاریخ شفاهی دانشگاه خوارزمی نیز توسط دکتر بهادر باقری تعیین شده است در اردیبشهت‌ماه گذشته رونمایی می‌شود.

 

رسولی‌پورهمچنین رونمایی از تقویم، تمبر، سرود، کلیپ دانشگاه خوارزمی، نقشه جغرافیایی، آغاز ساخت ساختمان ۱۵ طبقه آموزشی در تهران، تاسیس نخستین شهر سلول‌های بنیادی جهان در دانشگاه، ساخت مجسمه محمد بن موسی خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی و برخی برنامه‌های دیگر از دیگر برنامه‌های جشن صدومین سال دانشگاه خوارزمی خواهد بود.

 

دبیر ستاد برگزاری یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی یادآور شد: در حال حاضر پنج پژوهشگر و ۱۲ استاد نمونه در سطح ملی از دانشگاه خوارزمی به کشور معرفی شده است. ضمن این‌که به مناسبت صدومین سالروز تاسیس دانشگاه توانستیم کنفرانس‌های حکیم خوارزمی و زیست شناسی کاربردی را برگزار کنیم. ضمن این‌که قرار است مبلمان فضای سبز و محیط دانشگاه نیز به کمک شهرداری در اردیبهشت‌ماه آینده رونمایی شود.

 

رسولی‌پور همچنین با بیان این‌که ۲۰۰ دانشگاه جهان در سال ۲۰۱۹ یکصد ساله می‌شود، گفت: ما به همین مناسبت از ۲۶ دانشگاه دنیا نظیر دانشگاه‌هایی هامبورگ، باکو، کولن آلمان، اقتصاد پراک، چک و اسلوواکی، منسوجات مسکو و مهندسی نظامی جمهوری کره دعوت کردیم تا اردیبهشت‌ماه آینده به ایران سفر کنند و در این زمینه قرار است شبکه‌ای تحت عنوان شبکه ۱۹۱۹ که تاریخ تاسیس دانشگاه است تاسیس و دبیرخانه‌ای نیز وجود داشته باشد که بتوانند هر دو سال یکبار بین کشورها به منظور هماهنگی برای حضور در جشن و توسعه روابط بین‌المللی دعوت کند.

 

وی در پایان از پیشنهاد این دانشگاه برای تغییر نام متروی دروازه دولت و خیابان اطراف دانشگاه خوارزمی خبر داد و گفت: این پیشنهاد به شورای شهر تهران ارسال شده است و در نوبت بررسی قرار دارد که در صورت تصویب نهایی متروی دروازه دولت و خیابان خاقانی دانشگاه با عنوان دانشگاه خوارزمی تغییر نام خواهند داد.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics