تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تحریم، توجه ما را به ظرفیت های داخلی جلب کرد/ اصلاح نظام مالیاتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:وقوع برخی نوسانات اقتصادی در سال های گذشته که بخش مهمی از آنها حاصل تحریم های همه جانبه بوده، درس های مفیدی برای سیاستگذاران اقتصادی کشور داشته است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری مهر ، فرهاد دژپسند در پیامی به دوازدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران که صبح امروز در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: وقوع برخی نوسانات اقتصادی در سال های گذشته که بخش مهمی از آنها حاصل تحریم های همه جانبه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است درس های مفیدی برای سیاستگذاران اقتصادی کشور داشته است که مهمترین آن تکیه بر ظرفیت های داخلی اقتصاد است. در این میان تجربه کاهش درآمدهای نفتی موجب شد اهمیت کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار و لزوم تکیه بر منابع جایگزین داخلی بیش از پیش نمایان شود.

 

وی گفت: در این راستا نظام مالیاتی می تواند با تامین منابع مالی دولت و همچنین پیگیری سیاست گذاری های عالمانه در بخش های مختلف به شکل کارایی در ایفای تعهدات دولت در قبال ملت در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثرگذار باشد. بدیهی است این نقش در شرایط فعلی اقتصاد کشور بیش از پیش اهمیت یافته است. در حقیقت مالیات به دلیل کارکردهای چندگانه آن نقش بسیار مهمی در سیاستگذاری های اقتصادی، تامین مالی بودجه دولت و تامین عدالت و رفاه عمومی دارد و به عنوان یک ابزار تنظیم سیاست های مالی برای ایجاد تعادل مورد نظر در سطح کلان اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد و به کارگیری این ابزار تاثیرات عمده ای بر ابعاد مختلف جامعه دارد.

 

 

دژپسند در این پیام ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که توسعه نظام مالیاتی با تکیه بر روش های سنتی امکان پذیر نیست و اصلاح و طراحی سیاست های مالیاتی مناسب به عنوان بخش لاینفک برنامه توسعه نظام مالیاتی جز با همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقات و انجام مطالعات گسترده و بررسی نظام مالیاتی پیشرو و البته با تاکید بر بومی سازی این یافته های مبتنی بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور میسر نخواهد شد.

 

وی گفت: در این راستا تشکیل هسته های اندیشه ورزی و تصمیم سازی برای حوزه های تخصصی مختلف در وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله در حوزه مالیات به عنوان یکی از راهبردهای وزارت در تصمیمات و روش های علمی و بهره گیری از تجربیات و تخصص جامعه علمی و پژوهشی کشور و گامی اساسی در این مسیر به شمار می رود.

 

وی افزود: علیرغم اینکه در سال های اخیر برای توسعه نظام مالیاتی کشور تلاش ها و اقدامات بسیار مناسبی انجام گرفته است و آثار آن در شاخص های عملکردی نظام مالیاتی قابل ملاحظه است، اما با این وجود به نظر می رسد نظام مالیاتی کشور ظرفیت های زیادی برای شکوفایی دارد که در صورت تحقق و بالفعل شدن آنها، بدون شک بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور حل شده و همچنین اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز محقق خواهد شد.

 

به گفته وزیر اقتصاد، در حال حاضر سازمان امور مالیاتی کشور در مرحله گذار از یک سازمان سنتی به یک سازمان مالیاتی مدرن قرار دارد و البته در مسیر انجام ماموریت های خود با مشکلات و چالش هایی رو به رو است. بدیهی است رفع این چالش ها جز با توسعه ظرفیت های تخصصی و انگیزشی منابع انسانی، اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی، به کارگیری ساز و کارهای نوین فناوری اطلاعات و نیز همکاری کلیه دستگاه های دولتی و نهادهای مرتبط با سطوح ملی و استانی ممکن نخواهد شد و نقش جامعه دانشگاهی و پژوهشگران در رفع چالش ها و گذر از این مسیر پرپیچ و خم بی بدیل خواهد بود.

 

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

لعیا حیدری |   1399/05/10 22:51:51   |
0     0
نظام مالیاتی می تواند با تامین منابع مالی دولت و همچنین پیگیری سیاست گذاری های عالمانه در بخش های مختلف به شکل کارایی در ایفای تعهدات دولت در قبال ملت در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثرگذار باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/05/14 19:11:42   |
0     0
در این راستا نظام مالیاتی می تواند با تامین منابع مالی دولت و همچنین پیگیری سیاست گذاری های عالمانه در بخش های مختلف به شکل کارایی در ایفای تعهدات دولت در قبال ملت در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثرگذار باشد. بدیهی است این نقش در شرایط فعلی اقتصاد کشور بیش از پیش اهمیت یافته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/05/28 19:33:27   |
0     0
0 0
نظام مالیاتی می تواند با تامین منابع مالی دولت و همچنین پیگیری سیاست گذاری های عالمانه در بخش های مختلف به شکل کارایی در ایفای تعهدات دولت در قبال ملت در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثرگذار باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics