تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ایران از نگاه توریست های خارجی و به روایت راهنمایان گردشگری

تصویر کشور ما روی نقشه گردشگری جهان به شکلی است که توریست های ماجراجو یا مسن راهی ایران می شوند. در این شرایط، مسوولان باید در خصوص ظرفیت و کاستی های موجود در این عرصه شناخت یابند و راهکارهای جذب گردشگران به خصوص جوانان را مورد توجه قرار دهند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایرنا، ما معمولا نسبت به گردشگران خارجی در ایران کنجکاویم که کشور را چه طور می بینند و همین کنجکاوی در سطح جامع تری می تواند به ما و مسوولان کمک کند که چه طور نقاط قوت فرهنگ کشور را برجسته کنیم و چه طور نقاط ضعف گردشگری ایران را رفع کنیم.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


یکی از راه های رسیدن به شناختی جامع نسبت به وضعیت گردشگران خارجی در ایران، راهنمایان گردشگری هستند. آنها در ارتباط مستقیم با گردشگران خارجی اند و با تجربه های مکررشان در تورگردانی می توانند راویانی از نگرش گردشگران خارجی به ما باشند.


در همین ارتباط، پژوهشگر ایرنا با پنج راهنمای گردشگران خارجی گفت و گو کرد. در این گفت و گو آنها ضمن بیان خاطراتشان از تورهای مختلف، از جذابیت فرهنگ و تاریخ در نگاه گردشگران ورودی به ایران و همچنین از مشکلات موجود گردشگری کشور و راهکارهایی سخن گفتند که در ادامه می آید.


«پانیذ مستوفی» راهنمای گردشگران فرهنگی انگلیسی زبان که بیش از پنج سال تورهایی با مسافران اروپایی داشته از جذابیت ایران و برجسته ترین اماکن ایران از نگاه آنان چنین گفت: بیشتر مسافران از مسیر کلاسیک تهران، کاشان، یزد و شیراز بازدید می کنند ولی من بارها مسافرانی داشته ام که یک بار مسیر کلاسیک را دیده اند و بار دیگر برای بازدید مسیرهای شمال شرق به غرب، از مشهد تا تبریز و از شمال غرب به جنوب غرب و ... می آیند. یکی از برجسته ترین اماکنی که باعث حیرت مسافران خارجی می‌شود تخت جمشید و پاسارگارد، شوش و چغازنبیل، سازه‌های آبی شوشتر است. حرم امام رضا (ع) هم جذاب است، به طور کلی فضای اماکن مذهبی ما را بسیار دوست دارند و وقتی وارد می ‌شوند کاملا تحت تاثیر فضا قرار می گیرند.


«نوید قدس» راهنمای گردشگری با زبان انگلیسی که ایران را بارها برای مسافرانی از انگلستان، استرالیا و آمریکا توضیح داده است، درباره شگفتی گردشگران خارجی بیان داشت: آنها در ابتدا که وارد ایران می ‌شوند قدری ترس و لرز دارند ولی بعد از یک یا دو روز که از سفرشان می گذرد، از طریق راهنمای گردشگر یا از طریق مردمی که می بینند و نحوه برخورد ما با توریست و نحوه برخورد ما با خودمان، به تدریج خیالشان راحت می شود. این را می توان از صدای تور هم متوجه شد، در ابتدا خیلی ساکت و محجوبند ولی روزی که ایران را ترک می‌ کنند با خوشحالی و رضایت کامل می ‌روند و همه آنان به ما می ‌گویند که وقتی ما برگردیم به دوستانمان می گوییم که آنچه در رسانه ها درباره ایران می گویند اصلا درست نیست.


در همین ارتباط، «مهناز میرزایی» راهنمای تور ایتالیایی ها اظهار داشت: آنان با فکر منفی وارد ایران می شوند مثلا روزهای اول می ترسند که اگر روسری از سرشان بیافتد، اتفاقی می افتد ولی بعد می ببینند که آنقدرها سختگیری نیست، احساس راحتی بیشتری دارند و روزهای آخر تور متوجه می شوند که واقعیت ‌های ایران با آنچه که به آنان گفته می شود متفاوت است.


در ادامه قدس از حیرت گردشگران گفت: جالب ‌ترین بخش سفر برای گردشگران خارجی، مردم ایرانند. اکثر توریست هایی که داشتم، به من گفته اند چیزی که شما را خاص می کند مردم کشورتان است، یعنی از همه بیشتر به مردم علاقه ‌مند می شوند. برای آنان خیلی جالب است که مردم ایران با سه چهارتا کلمه انگلیسی که می دانند به آنان خوشامد می ‌گویند. بارها شده است وقتی می‌ خواهم توریست را از خیابان رد کنم، جلوی ماشین ها را می گیرم و مردم از ماشین پیاده می شوند و بلند داد می زنند Welcome to IRAN و این خیلی حس خوبی به توریست می دهد. توریست آمریکایی داشتم که می ‌گفت شما از لحاظ فرهنگ مثل مردم ژاپن هستید، وقتی شما با همدیگر حرف می زنید، لبخند می زنید، به هم احترام می ‌گذارید و همدیگر را می بینید و فقط از کنار یکدیگر رد نمی ‌شوید.


در ارتباط با خصوصیت مردم ایران نیز، «حسین یگانه» راهنمای گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی با بیست سال سابقه فعالیت اظهار داشت: در تورهای من گردشگران از مهربانی ایرانی ها حیرت زده می شوند. جالب است که این مهربانی شهر به شهر هم متفاوت است، یک شهر مهربان است، شهر دیگر مهربان تر مثلا شیرازی ها، گردشگران همه دنیا را حیرت زده می کنند. گردشگر خارجی این برخورد صمیمانه و مهربانانه را یا تجربه نکرده است یا در کمتر کشوری تجربه کرده است.


وی از دیگر شگفتی های ایران برای خارجیان گفت: وقتی درباره معماری و نحوه ساخت گنبد که چه طور یک مربع به گنبد تبدیل می شود صحبت می کنم، کمتر توریستی حتی انگلیسی ها و چینی‌ ها که چندان معماری در ذهنشان مهم نیست و برایشان جذابیت ندارد، حیرت زده می شوند. در آخر هم طبیعت ایران شگفت انگیز است، اگر طبیعت ایران را به توریست به خوبی معرفی کنیم، طبیعت ما آنان را حیرت زده می کند.


«احمد خلیلی» راهنمای گردشگری برای ژاپنی زبان ها درباره مهم ترین مقاصد آنان گفت: در کتاب های درسی مقطع ابتدایی ژاپنی در مورد ایران توضیح داده شده است و کتابی دارند به نام چگونه در زمین گردش کنیم و نوشته اند که قبل از مرگتان سه «پی» P را باید ببینید که یکی از آن پرسپولیس ما است. ژاپنی ها علاقه‌ مندند که حتما در برنامه سفرشان این سایت را ببینند تا به کوله بار تجربه شان اضافه شود اما اصفهان و شیراز را هم دوست دارند و یزد را بسیار بسیار می پسندند.

 

دردسرهای گردشگران خارجی از سرویس بهداشتی تا خطوط هواپیمایی
پانیذ مستوفی از مشکلات موجود برای گردشگران خارجی گفت: سرویس های بهداشتی ‌های بین راهی بسیار نامطلوب است و من مجبورم جلوتر از مسافران، سرویس بهداشتی ها را چک کنم که تمیز باشند.


احمد خلیلی هم در تایید این صحبت بیان کرد: شاید چیزی که ایران باید بیشتر برای جذب و رضایت توریست های ژاپنی به آن توجه کند، نظافت سرویس ‌های بهداشتی است. برای ژاپنی ها بسیار نظافت مهم است و انتظار دارند سرویس بهداشتی‌ ها و رستوران ‌ها حداقل نظافت را رعایت کنند. همچنین در سفرهایشان امنیت، وسایل نقلیه و اتوبوس سفر و هتل بسیار مهم است.


وی از مشکلات ورود ژاپنی ها به ایران گفت: متاسفانه در سال 1389 با سیاست ‌هایی که دولت داشت، پروازهای مستقیم ژاپن به ایران را بعد از چهل سال برداشتند و از زمانی که پروازها غیرمستقیم شدند، سفر ژاپنی‌ ها به ایران سخت تر شده است و مجبورند با پروازی به دبی، قطر یا ترکیه بروند و بعد به ایران بیایند. با توجه به اهمیت وقت برای ژاپنی ها و اینکه برای گرفتن مرخصی وقت کمی دارند، مقداری آمار ورودشان به ایران کم شده است.


این راهنمای گردشگری افزود: به نظرم ساده ترین و در عین حال سخت ترین تورها می تواند برای ژاپنی ها باشد، چون ژاپنی ‌ها بسیار قانونمندند. اگر ما تور را طبق چارچوب برنامه اجرا کنیم، بسیار تورهای خوبی هستند ولی اگر به قول‌ هایی که به آنان داده ایم عمل نکنیم، سخت ترین تور می شود، چون ژاپن کشور نظم و قانون است.


در ادامه، مستوفی از مساله مدیریت زمان تور گفت: بسیار خوب بود اگر ما می ‌توانستیم از قبل بلیط سایت‌ های بازدید را اینترنتی بخریم، چون اوقات اوج کاری ما با شلوغی‌ های تعطیلات عید یا تابستان همزمان است و سایت‌ های بازدید، فوق العاده شلوغ می ‌شوند و بسیار سخت است که با فشردگی زمان تور، مجبور باشیم با مسافر در صف بمانیم ولی اگر این امکان باشد که بلیط‌ های ورودی را از قبل رزرو کنیم، کار راحت می شود.

 

راه های جذب گردشگران بیشتر به ایران
نوید قدس با اشاره به اهمیت تبلیغات در گردشگری گفت: اکثر گردشگران به من می گویند، شما با این منبع غنی سایت ‌های تاریخی که دارید و با وجود فرهنگ کهن تان باید بسیار بیشتر از این کار کنید و بهره برداری کنید. گردشگران خارجی اغلب تعجب می کنند که چرا سایت ‌های بازدید ایران اینچنین خلوت اند و اغلب با ترکیه یا کشورهای عربی مقایسه می کنند و می گویند آنها یکی از این اشیای تاریخی که شما دارید را در معرض نمایش و تبلیغات می ‌گذارند و حسابی روی آن مانور می دهند ولی ما به میزان کافی اهمیتی نمی دهیم.


وی ادامه داد: حقیقت تلخی وجود دارد که جنگ رسانه ای علیه ایران در جریان است و تا آنجا که می توانند سیاه نمایی می کنند و برای مقابله با این شرایط باید آژانس های گردشگری بیشتری از ایران در نمایشگاه‌ های بین المللی حضور پیدا کنند. تلاش ما این است تا سیاه نمایی‌ هایی که در غرب علیه ایران است را به نحوی خنثی کنیم و واقعیت ایران را به آنان نشان دهیم و اطلاعات درست بدهیم تا به نوعی این جنگ رسانه‌ ای را خنثی کنیم.


این راهنمای گردشگری برای جذب گردشگران جوان نیز به موضوع تلفیق تورهای طبیعت گردی و فرهنگی و تبلیغ این نوع از سفر به ایران اشاره کرد.
در همین خصوص حسین یگانه از تجربه خود به عنوان راهنمای فرهنگی و طبیعت گردی گفت: چون فرم گردشگری ما فرهنگی است و برای توریست با رده سنی بالا مسیر راحت کلاسیک داریم، آنان از هتل با اتوبوس به سایت بازدید می روند و برمی گردند و این سفرنامه کشش بیشتری برای مسن ترها دارد اما این به معنی نیست که جوانان علاقه ای به ایران ندارند، ما باید جاذبه ای ایجاد کنیم که جوانان را نیز به ایران بیاوریم و اگر طبیعت گردی و گردشگری فرهنگی را باهم تلفیق کنیم، جوانان کشش بیشتری پیدا می کنند و از سفر لذت بیشتری می برند.


وی با توضیح بیشتر درباره تلفیق گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی بیان کرد: اگر این طبیعت بی نظیر را با تاریخ شگفت انگیزمان پیوند دهیم، فقط یک توریست خارجی در ایران می تواند چنین تجربه ای را داشته باشد. از خصوصیات ایران است که شما در کمتر از 45 دقیقه با یک پرواز از ساحل به کویر خشک برسید و از کویر خشک سوزان به جنگل بروید. شما در ایران از کویر لوت، جایی که 65 درجه بالای صفر است، به فاصله حدود دو ساعت کوهنوردی، روی قله چهارهزار متری کرمان می توانید به برف برسید و اینها در دنیا بی نظیر است و حتی اگر جوان توریست علاقه به مسجد نداشته باشد ولی وقتی به مسجد نصیر الملک می رود، آنجا فقط مسجد نمی بیند بلکه آنجا بازی رنگ ها است و برای هر جوان و هر عکاسی جذاب است. در هر صورت کشور ما ظرفیت های گردشگری بسیاری دارد و لازم است ما علائق توریست ها را بشناسیم و ظرفیت ها را به جاذبه های گردشگری تبدیل کنیم.

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics